Byggahus.se

Åkgräsklippare dör när den blir varm

  1. M
    Medlem · 110 inlägg

    Martinsson

    Medlem
    Jag har en gammal åkgräsklippare från 80-talet som till stor del funkar bra men den har olägenheten att den dör när den blir riktigt varm. Utan förvarning om omjämn gång eller något så tvätdör den bara. Det sitter en B&S motor på den. Någon som har tips om var det kan vara för fel?

    Tacksam för kommentar!

    Hälsningar,
    Håkan
     
  2. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

    v-g

    Medlem
    Inga tecken på svaghet innan den dör?
     
  3. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

    pernitta

    Medlem
    Kan vara undertryck i tanken. Prova utan lock. Kanske alltför enkelt, men trots allt åtgärd nr 1.

    per
     
  4. LLLVäxjö
    Medlem · kronoberg · 441 inlägg

    LLLVäxjö

    Medlem
    Jag gissar på tändstiftet
     
  5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 844 inlägg

    MathiasS

    Medlem
    Någon typ av ånglås i förgasaren hade vi på en Stiga. Förgasaren satt precis bredvid avgasröret och det gick bara att köra en halvtimme åt gången tills vi skärmade av detta.
     
  6. M
    Medlem · Västra götaland · 159 inlägg

    Mohha

    Medlem
    Kan det vara en inbygd öl-timer?;)
     
  7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 824 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Öl-timer lät bra, borde finnas i flera maskiner...

    Finns några alternativ till vad som är galet:
    - Något blir varmt och slutar fungera, stift, kondensator, tändspole, tändmodul om den har "elektronisk tändning". Ånglås i förgasaren är en annan möjlighet.
    - Undertryck i tanken som någon nämnt. Kolla ventilationen, troligtvis ett litet hål i locket.
    - Skit i bränslesystemet/förgasaren som vandrar fram med bensinen och täpper till. När den står kryper det tillbaka.

    Finns säkert ett par till.
     
  8. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 844 inlägg

    MathiasS

    Medlem
    Om det är en inbygd 30-min-öltimer finns det en risk att det blir öl-time så många gånger att det inte går att slutföra arbetet innan det är klart.......:)
     
  9. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    Börja med att ta reda på var felet sitter, Antingen tändning eller bränsle. Ha ett extra tändstift med dig, så fort den dör, haka på tändkabeln på det och dra runt motorn. Gnistrar det? Renovera förgasaren (ett kit med alla packningar och slitdelar kostar 52 kronor). Gnistrar det inte, kolla upp tändningen.
     
  10. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 611 inlägg

    mattiasp

    Hårklyvare
    Den kan ju faktiskt vara så att tändstiftet är slut. Jag hade exakt problem med min Klippo med Honda GCV135 motor i våras. Det var då ett NGK BPR6ES som trilskades och slutade ge gnista när det blev varmt. Klipparen hade då bra gått två säsonger och stiftet såg fräscht ut.

    Jag var ju säker på att det var ventilen in till flottörhuset som krånglade, men jag hittade tipset om stiftet på nätet efter att ha rivit förgasaren och inte hittat något fel.
     
  11. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

    phl

    Medlem
    Ja, nästan lika illa som att slutföra arbetet innan det är klart ;)
     
  12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 844 inlägg

    MathiasS

    Medlem
    Hmm.....jag vet inte längre vad jag menade.... det kanske är öl-timer på datorn också. (det har jag faktiskt haft, rensade just fläkten på damm så nu slipper man starta om i tid och otid och bränna sig på fingarna på tangenterna qweasd1234 som ligger ovanför cpun). :rolleyes:
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.