Byggahus.se

Åkgräsklippare dör när den blir varm

1. M
    Medlem Nivå 3
    Jag har en gammal åkgräsklippare från 80-talet som till stor del funkar bra men den har olägenheten att den dör när den blir riktigt varm. Utan förvarning om omjämn gång eller något så tvätdör den bara. Det sitter en B&S motor på den. Någon som har tips om var det kan vara för fel?

Tacksam för kommentar!

Hälsningar,
    Håkan

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Inga tecken på svaghet innan den dör?

3. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Kan vara undertryck i tanken. Prova utan lock. Kanske alltför enkelt, men trots allt åtgärd nr 1.

per

4. LLLVäxjö
    Medlem Nivå 6
    Jag gissar på tändstiftet

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Någon typ av ånglås i förgasaren hade vi på en Stiga. Förgasaren satt precis bredvid avgasröret och det gick bara att köra en halvtimme åt gången tills vi skärmade av detta.

6. M
    Medlem Nivå 4
    Kan det vara en inbygd öl-timer?;)

7. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Öl-timer lät bra, borde finnas i flera maskiner...

Finns några alternativ till vad som är galet:
    - Något blir varmt och slutar fungera, stift, kondensator, tändspole, tändmodul om den har "elektronisk tändning". Ånglås i förgasaren är en annan möjlighet.
    - Undertryck i tanken som någon nämnt. Kolla ventilationen, troligtvis ett litet hål i locket.
    - Skit i bränslesystemet/förgasaren som vandrar fram med bensinen och täpper till. När den står kryper det tillbaka.

Finns säkert ett par till.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om det är en inbygd 30-min-öltimer finns det en risk att det blir öl-time så många gånger att det inte går att slutföra arbetet innan det är klart.......:)

9. M
    Medlem Nivå 9
    Börja med att ta reda på var felet sitter, Antingen tändning eller bränsle. Ha ett extra tändstift med dig, så fort den dör, haka på tändkabeln på det och dra runt motorn. Gnistrar det? Renovera förgasaren (ett kit med alla packningar och slitdelar kostar 52 kronor). Gnistrar det inte, kolla upp tändningen.

10. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Den kan ju faktiskt vara så att tändstiftet är slut. Jag hade exakt problem med min Klippo med Honda GCV135 motor i våras. Det var då ett NGK BPR6ES som trilskades och slutade ge gnista när det blev varmt. Klipparen hade då bra gått två säsonger och stiftet såg fräscht ut.

Jag var ju säker på att det var ventilen in till flottörhuset som krånglade, men jag hittade tipset om stiftet på nätet efter att ha rivit förgasaren och inte hittat något fel.

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ja, nästan lika illa som att slutföra arbetet innan det är klart ;)

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Hmm.....jag vet inte längre vad jag menade.... det kanske är öl-timer på datorn också. (det har jag faktiskt haft, rensade just fläkten på damm så nu slipper man starta om i tid och otid och bränna sig på fingarna på tangenterna qweasd1234 som ligger ovanför cpun). :rolleyes: