Air Condition i en lägenhet?

12k läst  101 svar

1. P
    Medlem · Nivå 11
    Idag fungerade tvärdraget väldigt bra...

2. Arneby
    Medlem Nivå 2
    Här är min/vår lösning. En specialbyggd fönsterbåge med akrylglas (från Biltema) där den nedersta rutan har ett ventilationshål på 150mm. Bågen är på plats ca juni till augusti och ersätts sedan med orginalbågen (med nåågot bättre UV-värde) resten av året.

3. M
    Medlem · Nivå 6
    Då har du en uppfattning som inte stämmer alls med min. Det kanske har varit fel på dom ac du har erfarenhet av? Du kanske hade ett för stort rum? Ett vanligt sovrum på 40-50m3 ska inte vara något problem att kyla ned till under 20 gr med en vanlig ac som man köper på typ Mediamarkt. Finns modeller där man lägger in kylklampar och det enbart sitter en fläkt som blåser, kanske en sån du har erfarenhet av?

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 13
    Om man har tillgång till en balkong att köra på och en maskin som kan köra slang på varm- eller kalluft kan man ställa maskinen på balkongen istället. Det både ”löser” det mesta av ljudproblemet och man slipper suga in varm luft. När jag bodde i lägenhet kylde vi sovrummet på det sättet men istället för en balkong värmde vi upp resten av lägenheten. Det var förstås inte helt utan nackdelar men sovrummet blev väldigt behagligt, vilket var huvudsaken med gravid flickvän och sol som låg på.

5. udihow
    Medlem Nivå 4
    Nu tror jag du överskattar rejält? Min ac på 2.6 kW (vilket får anses vanligt/normalt) kyler ned cirka 2 grader efter 2 timmars konstant körning. I ett rum som är troligtvis är mindre än 40 m3.

Det vill säga, är det 27-28°C då hamnar det på runt 25°C. Sen blir det inte lägre så länge det är fortsatt varmt ute.

Visa gärna en billig apparat som kan sänka från 28 till under 20 på ~2 timmar?

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 6
    Vad är billig för dig? Kanske är dyrt för nån annan? Min kostade 3000kr och klarar detta, den är på 2,5kw. Sovrummet är på 30m3 när jag räknar bort 4 garderober, en byrå och sängens volym. För att hålla 20-22gr inomhus under sommar i Sverige så brukar man beräkna 70w/m2, observera kvadratmeter nu. Således mitt sovrum på 13-14m2 kräver under 1kw effekt. Med 2,5kw så blir det lite bättre effekt mao.
    Här har du en maskin som klarar 25m2 för runt 3000kr.
    https://www.polarpumpen.se/ac/hem-kontor/kaisai/kaisai-kpc-09

7. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Min Electrolux klarar det lätt. Den kostade väll 3500kr typ

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 11
    Hade en ac med slang ut genom fönstret förut. Men konstaterade att lika mycket luft som blåser ut ska in på något sätt. Resultatet blev kraftigt undertryck i lägenheten eller så kom det in varm luft från det fönstret man öppnat (i motsatt väderstreck) öppnade fönstret för att slippa undertrycket och bakdrag i badrumsventilen.
    Vist kylde ac:n men inte till 100% belåtenhet.
    Nu mer kör jag med en split ac (dvs tvådelad) de såldes som portabla. (men portabla kan diskuteras) Det är en utedel typ väska med kondensor och fläkt och en innedel. Mellan inne och utedelen går det en typ av platt slang 3*5cm som innehåller el och gasledningar. Givetvis måste det vara tätt där man leder ut 3x5cm slangen. Jag kör med en tjock skumgummi list.
    Kyler som önskat. Och inget bakdrag eller insläpp av varmluft.

Att leda ut luft med AC med slangutblås genom ett fönster kan sätta ventilationssystemet ur funktion/ur balans.

Inte svar på din fråga men en beskrivning vad jag upplevde med en portabel slang ac.

Vet dock inte om split-ac säljs mer då det var flera år sedan jag såg någon sådan i butikerna.
    Min ac heter procool 44t. Men bor man i en lägenhet nära en trafikerad väg så vill man inte ha in varm och dammig luft genom ett annat fönster eller matos och toaodör som det blev när allt var tätat.

9. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Har man ett helt tätt hus/lägenhet så har man förmodligen redan ett mekaniskt ventilationssystem och då får man sätta kylan på de. De flesta har självdrag med friskluftsventil och då funkar en portabel ac hur bra som helst. (Ligger och fryser i mitt sovrum medans det är 28 grader i badrummet)

10. K
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 11
    Jag har fått hem en HACE Cortina.

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...fuktare/hace-ac-cortina-luftkonditionering---

Den har en slang dom är 150mm i diameter och 1.5m lång. Jag vill koppla in den mot vägg. Inne i garderoben. Där det är ca 2m till dörröppningen. Eanken är att dra ut den vid behov till dörröppningen VID behov! För att kyla sovrummet!

Det betyder att jag måste förlänga kanalen med 2m2m.
    Kan jag använda vanlig 110 avloppsrör? Hur göra övergången i väggen ut? Det måste hålla tät?

Hur skulle ni göra?

12. RoTe
    Medlem Nivå 7
    I princip helt omöjligt att hitta och om man hittar så kostar dom upp mot 20 000kr.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Nivå 5
    Det är en väldigt dålig och dum lösning av flera anledningar.
    Först och främst pratar vi om 2,5kW eleffekt. vilket kostar pengar och miljömässigt är förkastligt.
    Du ökar transmissionseffekten på fönstret när du gör hål i det, radiatorn måste alltså gå hårdare under vintern och det komfortproblem du har idag kanske blir omvänt på vintern.
    Dessutom måste du ta in luften någonstans ifrån som någon redan nämnt, nu lär du ju inte köra denna under vinterhalvåret, varför det inte bör bli ett problem rent värmemässigt. Men sannolikheten att du börjar dra in luft från trapphuset är stort, vilket är en brandrisk.
    Ett mer långsökt problem är legionellaspridning.

Vi bor i Sverige med ett par riktigt varma dagar, men en medeltemperatur på under 10 grader.
    Att göra denna typ av lösning med de problem vi har med global uppvärmning i Sverige är förkastligt.

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Det är ju inga permanenta hål som görs, de ser du ju på alla inlägg. Alltså blir der ingen påverkan på vintern. Hade vi bott i ett varmare land hade vi byggt våra hus i sten vilket håller tempen bättre på sommaren. Men i trähus när det är så här varmt blir det svårt att leva (vi hade över 30 grader kl 5 på morgonen inomhus). Så jag kör på ac och har absolut inga moraliska problem med det....

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Nivå 6
    2,5kW? Är det en hel villa vi pratar om nu? 2,5kW borde ge bortåt 7kW kyleffekt. Tror ingen har så stort behov för ett rum.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: