Byggahus.se
H
U Uffe A skrev:
Varför skulle de anställda skämmas?
De har ingen möjlighet att ändra företagets prislista och rabattsystem
Ahlsell har heller inget ansvar för att vissa av deras kunder utnyttjar deras system för att lura kunder

Tycker att sådana här trådar alltid spårar ur
Det slutar med att några tycker att alla hantverkare (läs elektriker) har satt i system att blåsa alla sina kunder och tycker att de minsann inte ska betala mer för något än vad de kan hitta till billigaste pris på nätet.
Sen finns det hantverkare som känner sig (kanske med rätta) anklagade fast de kör med rak och öppen dialog med sina kunder ang. sina påslag på mtrl.
Låt oss konstatera att det finns de på båda sidor som försöker luras.
Jag sitter på tre stolar i den här debatten.
Jag är eleltriker som driver en liten enskild firma vid sidan om mitt jobb som utbildare på Lernia inom el.
Sedan är jag som husägare kund hos hantverkare som bedriver verksamhet inom område som jag vet att det krävs kompetens, kunskap erfarenhet och utrustning för att det ska bli ett bra resultat.
Jag köper som de flesta hantverkare själv helst in mtrl eftersom jag då är säker på att jag har rätt mtrl i tillräcklig mängd.
Lägger på 10-15% på mitt inköpspris, detta informeras kunden om.
Har inte skyhöga rabatter eller kickbacks från grossen.
Sköter inköpen utanför timdebitering av kund.
Hittar grejor på tex Hornbach billigare än vad jag kan köpa från grossen.
Men ska jag köpa därifrån har jag inget påslag, det blir timdebitering istället.
Går något sönder så har jag garanti från grossen att de betalar min tid för att byta mtrl
Det kostar inte kunden något.

Står kund själv för mtrl är det en fråga mellan kund och inköpsställe
Jag debiterar timpris för åtgärdstiden och kunden får själv ta diskussionen med försäljaren

Köper kunden själv in mtrl och det saknas för att kunna slutföra arbetet debiteras denne för resterande timmar av den arbetsdagen

Samt att jag inte köper ev överbliven mtrl av kund
Tar inte emot det ens om denne skulle vilja skänka det till mig

Framkörningsavgift (avgift för servicebil är något som SKV kräver ska finnas med på fakturan när det gäller ROT jobb, om det inte finns så misstänker de att denna kostnad som inte är tillåten att göra avdrag för är inbakad i timdebiteringen
Jag fick backning av SKV på ett ROT jobb jag utförde till en trogen återkommande kund där jag inte hade någon omväg att tala om
Det var mellan mitt ordinarie jobb och hemmet.
Lyckades övertyga myndigheten att jag inte hade bakat in denna i timdebiteringen
Men kommer aldrig mer att utelämna denna post i en faktura
Som utbildare så påtalar jag hela tiden för eleverna att inte lura kund på mtrl med påslag som är helt orimliga
De ska däremot ta betalt för sitt arbete och kunnande.
Många av er som är på det här forumet är väl insatta i priser på myrl det vet jag.
Men handen på hjärtat, hur väljer ni hantverkare?
Om jag lämnar ett timpris på 600 kr och en anban forma ger er ett bud på 300 kr.
Vem väljer ni?
Att driva en firma på det timpriset är omöjligt.
Ang offerter med fast pris så är jag inye så glad för att ta dessa jobb.
Det innebär att jag måste ta höjd för ev problem som kan uppstå
Får lägga offerten så högt att jag inye ska gå back på jobbet.
Brukar föreslå mina kunder att ta det på löpande.
Sista jobbet jag hade uppskattade jag till allt mellan en och tre timmar
Kunden accepterade löpande
Tillbringade en och en halv timme hos kynd och då blev jag bjuden på fika
Debiterade en timme

Har tackat nej till jobb eftersom jag fåty dåluga vibbar av kunden och förstått i förväg att det skulle bli problem
Likväl som det finns dåliga hantverkare så finns det dåliga kynder.

Vad beträffar wildeside så tycker jag att han verkar vara en sjysst företagare, med avseende på hans inlägg
Förstår inte varför så många klankar på honom.
Hoppas att ni tagit åt er av hans råd att verkligen ta reda på vad det är ni beställer.
Ta reda på alla kostnader, inte bara timpris utan även priser på mtrl
Be om att få reda på vad er ev rabatt kommer att innebära.
Hantverkaren måste kunna visa ungefär vad det kommer att kosta

Har luftat mina åsikter här och kommer bara att fortsätta läsa tråden men inte kommentera något
Det har varit osannolikt mycket trams i denna tråd och systertråden, jag har själv bidragit med eget trams. Det här dock något helt annat, ett nyanserat inlägg. Ett inlägg som faktiskt ger lite inblick i hur det kan fungera på den andra sidan. När det fungerar bra dvs. Bra levererat. Avseende Ahlsell håller jag dock inte med eftersom utgångspunkten är minst 50 procent rabatt så fort du öppnar konto men i övrigt mycket välskrivet och informativt.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
#Nyfniken
Du fick mig att bryta mot det jag skrev innan om att inte kommentera
Har varit och är anställd driver en enskild firma vid sidan om
Ahlsell har sin prislista för att kunna ge olika pris åt kunder beroende på hur mycket de köper.
Det är den förklaring de har.
Lättare att ändra rabattsatsen för varje kund än att justera prislustan för alla med olika priser.
Detta kan man i evigheter diskutera om det är rätt eller fel
Men till syvende och sist vilar hela ansvaret på den hantverkare som sätter sitt pris mot kund.
Det argumentet skulle ju hålla om det faktiskt fanns kunder som betalade det priset. Men även nystartade småfirmor och firmor i helt andra branscher har ju bra rabatter.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Det har varit osannolikt mycket trams i denna tråd och systertråden, jag har själv bidragit med eget trams. Det här dock något helt annat, ett nyanserat inlägg. Ett inlägg som faktiskt ger lite inblick i hur det kan fungera på den andra sidan. När det fungerar bra dvs. Bra levererat. Avseende Ahlsell håller jag dock inte med eftersom utgångspunkten är minst 50 procent rabatt så fort du öppnar konto men i övrigt mycket välskrivet och informativt.
Även ett svar till Daniel109
Listpris och rabatter är inte så intressant i det här fallet
Förstår inte varför alla hänger upp sig på detta
Vad som har betydelse är de påslag som vissa hantverkare gör på sitt inköpspris och ger kunden intryck av att denne fått rabatt.
Sluta klaga på grossen
Deras prislista och rabattsystem riktar sig mot hantverkaren och denne kan i princip sätta vilket pris som helst till kund
Kag har konto hos ett flertal grossar, däribland Ahlsell.
Den enda som kör med en rak prislista är Malmbergs.
Vet att många här inne betraktar dom som ett billighetsmärke men de har även bra produkter.
Jag handlar hos dom som ger mig bäst pris
Och ingen på Ahlsell har gett mig några direktiv eller beordrat mig att utgå från deras grundprislista när jag ska sätta pris gentemot kund

A
U Uffe A skrev:
Även ett svar till Daniel109
Listpris och rabatter är inte så intressant i det här fallet
Förstår inte varför alla hänger upp sig på detta
Vad som har betydelse är de påslag som vissa hantverkare gör på sitt inköpspris och ger kunden intryck av att denne fått rabatt.
Sluta klaga på grossen
Deras prislista och rabattsystem riktar sig mot hantverkaren och denne kan i princip sätta vilket pris som helst till kund
Kag har konto hos ett flertal grossar, däribland Ahlsell.
Den enda som kör med en rak prislista är Malmbergs.
Vet att många här inne betraktar dom som ett billighetsmärke men de har även bra produkter.
Jag handlar hos dom som ger mig bäst pris
Och ingen på Ahlsell har gett mig några direktiv eller beordrat mig att utgå från deras grundprislista när jag ska sätta pris gentemot kund

Jag har varit med om grosspriser med upp till 90% rabatt. I förhandling med grossen får man höra att man har väldigt bra rabatt på prislistan.

Svaret som alltid får dem tysta är:
Ja, eftersom era listpriser är skyhöga och orimliga förstår jag att rabatterna är stora. Det betyder dock inte att jag har fått ett bra pris när jag har 90% rabatt.

Då man måste vara inloggad för att se priserna hos Ahlsells är frågeställningen följande:
Som inloggad, när jag lägger ett antal artiklar i en inköpslista, vilket pris är det som jag ser?

Om Ahlsells har en funktion där användaren kan visa priset med eller utan personens/företagets rabatt och kan skriva ut den listan är det tveklöst en hjälp till hantverkare att sätta ”valfria” priser.

Självklart är det hantverkaren som ger ett pris som är ansvarig för det men det betyder inte att grossen ska underlätta. Då vore det bättre att grossen har en funktion som ger ett påslag med xx % på materialet och detta påslag visas. Öppet, ärligt och jämförbart...

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Och det är ju det där resonemanget som är fel.

Som kund skiter jag fullständigt i hur mycket hantverkaren lägger på på sitt inköpspris, det enda jag vill är att priset jag betalar inte ska vara mer än kanske 10-15% högre än vad jag hade kunnat köpa det till.

Som jag skrivit flera gånger, om jag kan köpa en pryl för 200 på Bauhaus så kan jag svälja att betala 220 från hantverkaren för den prylen eftersom jag då slipper åka och köpa den själv. Detta oavsett om hantverkaren köper in den för 50, 100, 200 eller 300. Jag som kund är inte intresserad av vad hantverkaren har för inköpspriser, det är hantverkaren själv som ska vara intresserad av att ha låga inköpspriser för att kunna tjäna på materialen utan att göra enorma påslag.

Och nu kommer hantverkarna och gnäller "Varför ska jag gå back om mitt inköpspris är 300?" Svaret på den frågan är ju helt enkelt: "Eftersom du inte kunnat avtala fram bättre inköpspris."

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Varför skulle de anställda skämmas?
De har ingen möjlighet att ändra företagets prislista och rabattsystem
Ahlsell har heller inget ansvar för att vissa av deras kunder utnyttjar deras system för att lura kunder

Tycker att sådana här trådar alltid spårar ur
Det slutar med att några tycker att alla hantverkare (läs elektriker) har satt i system att blåsa alla sina kunder och tycker att de minsann inte ska betala mer för något än vad de kan hitta till billigaste pris på nätet.
Sen finns det hantverkare som känner sig (kanske med rätta) anklagade fast de kör med rak och öppen dialog med sina kunder ang. sina påslag på mtrl.
Låt oss konstatera att det finns de på båda sidor som försöker luras.
Jag sitter på tre stolar i den här debatten.
Jag är eleltriker som driver en liten enskild firma vid sidan om mitt jobb som utbildare på Lernia inom el.
Sedan är jag som husägare kund hos hantverkare som bedriver verksamhet inom område som jag vet att det krävs kompetens, kunskap erfarenhet och utrustning för att det ska bli ett bra resultat.
Jag köper som de flesta hantverkare själv helst in mtrl eftersom jag då är säker på att jag har rätt mtrl i tillräcklig mängd.
Har inte skyhöga rabatter eller kickbacks från grossen.
Sköter inköpen utanför timdebitering av kund.
Hittar grejor på tex Hornbach billigare än vad jag kan köpa från grossen.
Men ska jag köpa därifrån har jag inget påslag, det blir timdebitering istället.
Går något sönder så har jag garanti från grossen att de betalar min tid för att byta mtrl
Det kostar inte kunden något.

Står kund själv för mtrl är det en fråga mellan kund och inköpsställe
Jag debiterar timpris för åtgärdstiden och kunden får själv ta diskussionen med försäljaren

Köper kunden själv in mtrl och det saknas för att kunna slutföra arbetet debiteras denne för resterande timmar av den arbetsdagen

Samt att jag inte köper ev överbliven mtrl av kund
Tar inte emot det ens om denne skulle vilja skänka det till mig

Framkörningsavgift (avgift för servicebil är något som SKV kräver ska finnas med på fakturan när det gäller ROT jobb, om det inte finns så misstänker de att denna kostnad som inte är tillåten att göra avdrag för är inbakad i timdebiteringen
Jag fick backning av SKV på ett ROT jobb jag utförde till en trogen återkommande kund där jag inte hade någon omväg att tala om
Det var mellan mitt ordinarie jobb och hemmet.
Lyckades övertyga myndigheten att jag inte hade bakat in denna i timdebiteringen
Men kommer aldrig mer att utelämna denna post i en faktura
Som utbildare så påtalar jag hela tiden för eleverna att inte lura kund på mtrl med påslag som är helt orimliga
De ska däremot ta betalt för sitt arbete och kunnande.
Många av er som är på det här forumet är väl insatta i priser på myrl det vet jag.
Men handen på hjärtat, hur väljer ni hantverkare?
Om jag lämnar ett timpris på 600 kr och en anban forma ger er ett bud på 300 kr.
Vem väljer ni?
Att driva en firma på det timpriset är omöjligt.
Ang offerter med fast pris så är jag inye så glad för att ta dessa jobb.
Det innebär att jag måste ta höjd för ev problem som kan uppstå
Får lägga offerten så högt att jag inye ska gå back på jobbet.
Brukar föreslå mina kunder att ta det på löpande.
Sista jobbet jag hade uppskattade jag till allt mellan en och tre timmar
Kunden accepterade löpande
Tillbringade en och en halv timme hos kynd och då blev jag bjuden på fika
Debiterade en timme

Har tackat nej till jobb eftersom jag fåty dåluga vibbar av kunden och förstått i förväg att det skulle bli problem
Likväl som det finns dåliga hantverkare så finns det dåliga kynder.

Vad beträffar wildeside så tycker jag att han verkar vara en sjysst företagare, med avseende på hans inlägg
Förstår inte varför så många klankar på honom.
Hoppas att ni tagit åt er av hans råd att verkligen ta reda på vad det är ni beställer.
Ta reda på alla kostnader, inte bara timpris utan även priser på mtrl
Be om att få reda på vad er ev rabatt kommer att innebära.
Hantverkaren måste kunna visa ungefär vad det kommer att kosta

Har luftat mina åsikter här och kommer bara att fortsätta läsa tråden men inte kommentera något

Låter som du (och wildeside) har ett utmärkt upplägg på era affärsverksamheter och det är ju detta som många kunder vill ha. Jag vet att alla hantverkare är olika, som du skriver, och jag hoppas att dom som försöker bluffa med sina priser försöker ta till sig av den kritik som framförs.
Alla andra hantverkare (som du Uffe) ska ha cred att ni verkar tydliga med er prissättning och påslag av material på en rimlig nivå från ert inköpspris.
Det är sådana hantverkare jag vill anlita hemma hos mig, inte få en supersaltad faktura i efterhand.
Jag ska framöver göra en del elarbeten hemma och ska försöka hitta en elektriker som är tydlig och transparent med sina priser och påslag, såväl timdebitering som material.
Elektriker som gör på annat sätt kommer jag inte anlita.

• Gilla
wildeside och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Som kund skiter jag fullständigt i hur mycket hantverkaren lägger på på sitt inköpspris, det enda jag vill är att priset jag betalar inte ska vara mer än kanske 10-15% högre än vad jag hade kunnat köpa det till.

Som jag skrivit flera gånger, om jag kan köpa en pryl för 200 på Bauhaus så kan jag svälja att betala 220 från hantverkaren för den prylen eftersom jag då slipper åka och köpa den själv. Detta oavsett om hantverkaren köper in den för 50, 100, 200 eller 300. Jag som kund är inte intresserad av vad hantverkaren har för inköpspriser, det är hantverkaren själv som ska vara intresserad av att ha låga inköpspriser för att kunna tjäna på materialen utan att göra enorma påslag.

Och nu kommer hantverkarna och gnäller "Varför ska jag gå back om mitt inköpspris är 300?" Svaret på den frågan är ju helt enkelt: "Eftersom du inte kunnat avtala fram bättre inköpspris."
Tänkte inte blanda mig mer i den här diskussionen. Men jag tycker att ditt resonemang haltar, hur tycker du då att hantverkaren ska veta vad han "får" ta betalt? Ska du lämna en prislista till hantverkaren så han kan sätta sitt pris, eller hur tycker du annars att han ska veta vad du kan köpa materialet för?

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Det tar väl (typ) 10 sek att googla fram ett snittpris.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att de flesta har hyfsat koll på vad prylarna kostar på normala inköpskanaler.

Grossisterna verkat ju ligga i den regionen med rabatter. Så det är rimligt att utgå från det priset. Annars måste ju hantverkaren lämna ut prislistor på allt material som kan tänkas behövas. Det funkar inte så bra i praktiken.

Nu får ni väl ändå ge er. Varken jag eller jag tror ingen här heller försvarar priser som ligger långt över butikspriser. Men när det inte ens duger med att man är ärlig med att man gör ett mindre påslag på ett inköpspris som man med största sannolikhet valt för att det är gynnsammast i längden. Utan man ska sitta och googla om någon del går att hitta billigare i någon annan butik, då är man väl ändå ute och cyklar!

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Som sagt mitt pris på mtrl är mitt inköpspris plus 10 %
Jag säljer det inte billigare än det oavsett vad kunden kan köpa det för hos någon näthandel
Tycker kunden att det är för dyrt så får denne inhandla det själv med tidigare angivna premisser från min sida
Debiterar samma timpris oavsett vilket

• Gilla
wildeside och 5 till
  • Laddar…
Nä, jag håller med dig. En elektriker som är ärlig med ett mindre påslag är bra. Man får lita på att hantverkaren väljer inköpsställen med rimligt pris. Vid de tillfällen personer med konton publicerat priser så har de ju alltid legat i samma storleksordning som elbutik.se och liknande som konsumenter kan hitta priser på.

• Gilla
wildeside och 7 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tycker att det var en utomordentligt dum kommentar
Kan vi försöka hålla den här tråden lite över sandlådenivå
Det är ju kört för länge sen.
Gör min kommentar det hela bättre? Nej, absolut inte. Men ibland tröttnar man och denna tråd gör mig extra trött.
Tror de flesta av oss är trötta på denna tråd.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
NMan får lita på att hantverkaren väljer inköpsställen med rimligt pris.
Ja, det vore ju bra om man kunde det. Men om hantverkaren alltid lägger på 10% på inköpspriset så har denne inget incitament att faktiskt köpa in grejerna till vettiga priser. Det blir ju ändå kunden som får betala, oavsett om hantverkaren köper in det till lägre eller högre pris än vad det kostar i en genomsnittlig butik.

En vettig affärsmodell bygger på att näringsidkaren har motiv för att förbättra. För att hitta lägre inköpspriser, för att planera mer effektivt osv. Det är ju näringsidkarens vinst som ska vara det motivet, den som driver sin verksamhet bra ska tjäna mer än den som driver den mindre bra.

Med rent 10% påslag så blir det ju den som hittar högst inköpspris som tjänar mest pengar.

• Gilla
Jotsat och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.