Byggahus.se
W wildeside skrev:
Ett lager är inget måste men utför man jourjobb som jag skrivit så inser du snart varför jag har ett lager.
Du slänger hela tiden in saker som inte har med tråden att göra. Att någon som har jourtjänster har ett lager för det är förstås helt naturligt. Det har dock inget att göra med dem som använder Ahlsells prislista för att blåsa sina kunder.

• Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
För att din dröm ska gå i uppfyllelse behöver hantis införskaffa spåkula, alternativt trollstav.
Jag pratar om jobb där hantverkaren har varit hos kunden och tittat först och rimligen borde veta vad som behövs. Men de flesta hantverkare börjar trots det med att åka till kunden, troligen för att kunna ta betalt för tiden som de sen åker och hämtar material.

W wildeside skrev:
Ja hur man gör sin upphandling är upp till var och en, men om ingen anlitar en entreprenör utan offert eller kontrakt så skulle problemet vara löst.
Om alla hantverkare följde konsumenttjänstlagen skulle problemet också vara löst.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
W wildeside skrev:
Men materialpåslaget är 10% på inköpspriset oavsett och vill kunden veta vad materialet kostar kan dom få en prislista.
Men för mig som kund är det ju totalt ointressant hur mycket påslag du har. Det säger ju ingenting mo vad slutpriset blir, eftersom slutpriset blir beroende av vad du köper in grejerna för. Köper du in en grej för 100 spänn får jag betala 110, köper du in exakt samma grej för 200 spänn får jag betala 220. Om den kostar 100 hos Rinkaby känner man sig rätt lurad av att behöva betala 220 för den.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
W
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du slänger hela tiden in saker som inte har med tråden att göra. Att någon som har jourtjänster har ett lager för det är förstås helt naturligt. Det har dock inget att göra med dem som använder Ahlsells prislista för att blåsa sina kunder.
Det är frivilligt att läsa mina inlägg!

W
N Nerre skrev:
Om alla hantverkare följde konsumenttjänstlagen skulle problemet också vara löst.
Suck! om mördare, tjuvar och alla andra brottslingar följde lagen skulle vi inte behöva polis och rättsväsende heller.
Men nu lever vi i en värld där inte riktigt alla följer lagen och då får man försöka skydda sig och minimera riskerna.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
W
N Nerre skrev:
Men för mig som kund är det ju totalt ointressant hur mycket påslag du har. Det säger ju ingenting mo vad slutpriset blir, eftersom slutpriset blir beroende av vad du köper in grejerna för. Köper du in en grej för 100 spänn får jag betala 110, köper du in exakt samma grej för 200 spänn får jag betala 220. Om den kostar 100 hos Rinkaby känner man sig rätt lurad av att behöva betala 220 för den.
Svaret på den frågan står i mitt inlägg som du citerar.
FRÅGA OM PRISLISTA!
Får du inte en prislista vänd dig till en annan entreprenör.

W wildeside skrev:
Det är frivilligt att läsa mina inlägg!
Åh fan! Men det är väl ändå inget skäl att gå i svaromål för hela hantverkssverige med exempel som inte berör det som tråden handlar om.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
W
Nä gör ni som svenskar i allmänhet sitt och gnäll i stugorna på att ni blir lurade, alla är elaka och lurar mej!
Hantverkare, materialpriser, skatter, sjukvård eller vad det ni nu behagar att gnälla om.
Om ni vill uppnå en förändring i något så måste man troligtvis agera lite kraftigare än att sitta och muttra på ett forum för att få en förändring.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
W wildeside skrev:
Vad har du skrivit för inlägg som bidragit med något vettigt?
Det lämnar jag åt andra att bedöma. Har nog inte skrivit i just den här inkarnationen av frågan nåt nämnvärt, men minns att jag exempelvis berömt dig för att ha en bättre affärsmodell än den som kritiseras här, men det var nog i en annan tråd.

Oavsett om jag bidragit med något eller ej tycker jag att det är synd att du tolkar kritiken mot ”Ahlsellsmodellen” som generell hantverkarkritik – för det är det inte. Det är kritik av en specifik fråga där man ser priset på gungorna men blir lurad på karusellerna.

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
W wildeside skrev:
Nä gör ni som svenskar i allmänhet sitt och gnäll i stugorna på att ni blir lurade, alla är elaka och lurar mej!
Idag tycker jag mer att svenskar i allmänhet gnäller på att svenskar i allmänhet gnäller...

Jag tycker också att de som verkar gnälla mest, om "jobbiga privatkunder" som de inte vill jobba för, faktiskt är hantverkarna. Det verkar vara sååå himla svårt att vara hantverkare och behöva dras med kunder som inte vill betala överpriser.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
W
N Nerre skrev:
Idag tycker jag mer att svenskar i allmänhet gnäller på att svenskar i allmänhet gnäller...

Jag tycker också att de som verkar gnälla mest, om "jobbiga privatkunder" som de inte vill jobba för, faktiskt är hantverkarna. Det verkar vara sååå himla svårt att vara hantverkare och behöva dras med kunder som inte vill betala överpriser.
Säga vad man vill så är det mycket enklare att jobba åt andra företag.
Inte lika petnoga. Låter oss sköta vårt jobb utan att ifrågasätta allt. Inte lika pris känsliga, har bättre ritningar och underlag. Är lyhörda på ev ändringar och tillägg m.m.
Trotts det jobbar jag mest åt privat kunder så för mej är det inga problem.
Men det är mer problematik med att utföra jobb åt privat kunder.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Du har inte funderat på varför?

Jag menar, det är alltid lätt att skylla på den andra parten om nåt strular, men precis som man som konsument kan kräva in en detaljerad offert så kan man faktiskt som hantverkare skriva ett detaljerat avtal med kunden.

Det är ju, som jag skrivit flera gånger, så att den som anlitar en hantverkare räknar med att denne är proffs och har koll på vad man behöver skriva avtal på och inte.

Men ok, jag inser att det finns väl en del som anlitar hantverkare bara för att de inte orkar göra jobbet själva. De kunderna kan jag förstå att de upplevs som jobbiga.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
W
N Nerre skrev:
Du har inte funderat på varför?

Jag menar, det är alltid lätt att skylla på den andra parten om nåt strular, men precis som man som konsument kan kräva in en detaljerad offert så kan man faktiskt som hantverkare skriva ett detaljerat avtal med kunden.

Det är ju, som jag skrivit flera gånger, så att den som anlitar en hantverkare räknar med att denne är proffs och har koll på vad man behöver skriva avtal på och inte.

Men ok, jag inser att det finns väl en del som anlitar hantverkare bara för att de inte orkar göra jobbet själva. De kunderna kan jag förstå att de upplevs som jobbiga.
Ja men för f!
Jag skyller väl inte på den ena eller den andra, konstaterar bara vad min erfarenhet säger.
När jag föreslog att man ska ta in offerter och kontrakt och veta vad man skrev på innan man skrev på, så gnälls det om att det va minsann inte så lätt att få in offerter eller kontraktsförslag och att jag lägger allt ansvar på kunden.
Och nu gnäller du om att man som privatkund kan kräva in en detaljerad offert/avtal!
Är det inte dax att du bestämmer dej för vad du ska gnälla om?
Ska du skydda dig mot oseriösa entreprenörer så se till att få offert eller kontrakt på jobbet skrivet så att du förstår vad du får för pengarna.
Jag skulle inte rekommendera att man litar på att entreprenören alltid har koll på allt och definitivt inte tro på allt vad dom säger, och om det behövs avtal eller inte.
Oftast är det dom privatkunderna som inte orkar göra det själv som är enklast att ha att göra med eftersom dom orkar inte lägga sig i, tror att dom vet eller hört hur jobbet ska utföras, dom är glada att det görs och lägger inte mer energi på det.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
W wildeside skrev:
Och nu gnäller du om att man som privatkund kan kräva in en detaljerad offert/avtal!
Nej, det gnäller jag inte om. Jag säger att du som professionell näringsikare kan vara övertydlig mot amatörkunderna för att slippa strul. Det var alltså mitt förslag om hur du kan slippa de problem som du gnäller över.

Åter igen, konsumenttjänstlagens paragraf 4. Det är du som "proffs" som ska se till att det hela funkar bra.

Jag kan inte tolka det som skrivs här som annat än att de flesta hantverkare är långtifrån proffs när det gäller affärsverksamhet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.