127 279 läst · 1 243 svar
127k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Du slänger hela tiden in saker som inte har med tråden att göra. Att någon som har jourtjänster har ett lager för det är förstås helt naturligt. Det har dock inget att göra med dem som använder Ahlsells prislista för att blåsa sina kunder.W wildeside skrev:
Jag pratar om jobb där hantverkaren har varit hos kunden och tittat först och rimligen borde veta vad som behövs. Men de flesta hantverkare börjar trots det med att åka till kunden, troligen för att kunna ta betalt för tiden som de sen åker och hämtar material.N Nils82 skrev:
Men för mig som kund är det ju totalt ointressant hur mycket påslag du har. Det säger ju ingenting mo vad slutpriset blir, eftersom slutpriset blir beroende av vad du köper in grejerna för. Köper du in en grej för 100 spänn får jag betala 110, köper du in exakt samma grej för 200 spänn får jag betala 220. Om den kostar 100 hos Rinkaby känner man sig rätt lurad av att behöva betala 220 för den.W wildeside skrev:
Det är frivilligt att läsa mina inlägg!Nötegårdsgubben skrev:
Suck! om mördare, tjuvar och alla andra brottslingar följde lagen skulle vi inte behöva polis och rättsväsende heller.N Nerre skrev:
Men nu lever vi i en värld där inte riktigt alla följer lagen och då får man försöka skydda sig och minimera riskerna.
Svaret på den frågan står i mitt inlägg som du citerar.N Nerre skrev:Men för mig som kund är det ju totalt ointressant hur mycket påslag du har. Det säger ju ingenting mo vad slutpriset blir, eftersom slutpriset blir beroende av vad du köper in grejerna för. Köper du in en grej för 100 spänn får jag betala 110, köper du in exakt samma grej för 200 spänn får jag betala 220. Om den kostar 100 hos Rinkaby känner man sig rätt lurad av att behöva betala 220 för den.
FRÅGA OM PRISLISTA!
Får du inte en prislista vänd dig till en annan entreprenör.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Nä gör ni som svenskar i allmänhet sitt och gnäll i stugorna på att ni blir lurade, alla är elaka och lurar mej!
Hantverkare, materialpriser, skatter, sjukvård eller vad det ni nu behagar att gnälla om.
Om ni vill uppnå en förändring i något så måste man troligtvis agera lite kraftigare än att sitta och muttra på ett forum för att få en förändring.
Hantverkare, materialpriser, skatter, sjukvård eller vad det ni nu behagar att gnälla om.
Om ni vill uppnå en förändring i något så måste man troligtvis agera lite kraftigare än att sitta och muttra på ett forum för att få en förändring.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Det lämnar jag åt andra att bedöma. Har nog inte skrivit i just den här inkarnationen av frågan nåt nämnvärt, men minns att jag exempelvis berömt dig för att ha en bättre affärsmodell än den som kritiseras här, men det var nog i en annan tråd.W wildeside skrev:
Oavsett om jag bidragit med något eller ej tycker jag att det är synd att du tolkar kritiken mot ”Ahlsellsmodellen” som generell hantverkarkritik – för det är det inte. Det är kritik av en specifik fråga där man ser priset på gungorna men blir lurad på karusellerna.
Idag tycker jag mer att svenskar i allmänhet gnäller på att svenskar i allmänhet gnäller...W wildeside skrev:
Jag tycker också att de som verkar gnälla mest, om "jobbiga privatkunder" som de inte vill jobba för, faktiskt är hantverkarna. Det verkar vara sååå himla svårt att vara hantverkare och behöva dras med kunder som inte vill betala överpriser.
Säga vad man vill så är det mycket enklare att jobba åt andra företag.N Nerre skrev:Idag tycker jag mer att svenskar i allmänhet gnäller på att svenskar i allmänhet gnäller...
Jag tycker också att de som verkar gnälla mest, om "jobbiga privatkunder" som de inte vill jobba för, faktiskt är hantverkarna. Det verkar vara sååå himla svårt att vara hantverkare och behöva dras med kunder som inte vill betala överpriser.
Inte lika petnoga. Låter oss sköta vårt jobb utan att ifrågasätta allt. Inte lika pris känsliga, har bättre ritningar och underlag. Är lyhörda på ev ändringar och tillägg m.m.
Trotts det jobbar jag mest åt privat kunder så för mej är det inga problem.
Men det är mer problematik med att utföra jobb åt privat kunder.
Du har inte funderat på varför?
Jag menar, det är alltid lätt att skylla på den andra parten om nåt strular, men precis som man som konsument kan kräva in en detaljerad offert så kan man faktiskt som hantverkare skriva ett detaljerat avtal med kunden.
Det är ju, som jag skrivit flera gånger, så att den som anlitar en hantverkare räknar med att denne är proffs och har koll på vad man behöver skriva avtal på och inte.
Men ok, jag inser att det finns väl en del som anlitar hantverkare bara för att de inte orkar göra jobbet själva. De kunderna kan jag förstå att de upplevs som jobbiga.
Jag menar, det är alltid lätt att skylla på den andra parten om nåt strular, men precis som man som konsument kan kräva in en detaljerad offert så kan man faktiskt som hantverkare skriva ett detaljerat avtal med kunden.
Det är ju, som jag skrivit flera gånger, så att den som anlitar en hantverkare räknar med att denne är proffs och har koll på vad man behöver skriva avtal på och inte.
Men ok, jag inser att det finns väl en del som anlitar hantverkare bara för att de inte orkar göra jobbet själva. De kunderna kan jag förstå att de upplevs som jobbiga.
Ja men för f!N Nerre skrev:Du har inte funderat på varför?
Jag menar, det är alltid lätt att skylla på den andra parten om nåt strular, men precis som man som konsument kan kräva in en detaljerad offert så kan man faktiskt som hantverkare skriva ett detaljerat avtal med kunden.
Det är ju, som jag skrivit flera gånger, så att den som anlitar en hantverkare räknar med att denne är proffs och har koll på vad man behöver skriva avtal på och inte.
Men ok, jag inser att det finns väl en del som anlitar hantverkare bara för att de inte orkar göra jobbet själva. De kunderna kan jag förstå att de upplevs som jobbiga.
Jag skyller väl inte på den ena eller den andra, konstaterar bara vad min erfarenhet säger.
När jag föreslog att man ska ta in offerter och kontrakt och veta vad man skrev på innan man skrev på, så gnälls det om att det va minsann inte så lätt att få in offerter eller kontraktsförslag och att jag lägger allt ansvar på kunden.
Och nu gnäller du om att man som privatkund kan kräva in en detaljerad offert/avtal!
Är det inte dax att du bestämmer dej för vad du ska gnälla om?
Ska du skydda dig mot oseriösa entreprenörer så se till att få offert eller kontrakt på jobbet skrivet så att du förstår vad du får för pengarna.
Jag skulle inte rekommendera att man litar på att entreprenören alltid har koll på allt och definitivt inte tro på allt vad dom säger, och om det behövs avtal eller inte.
Oftast är det dom privatkunderna som inte orkar göra det själv som är enklast att ha att göra med eftersom dom orkar inte lägga sig i, tror att dom vet eller hört hur jobbet ska utföras, dom är glada att det görs och lägger inte mer energi på det.
Nej, det gnäller jag inte om. Jag säger att du som professionell näringsikare kan vara övertydlig mot amatörkunderna för att slippa strul. Det var alltså mitt förslag om hur du kan slippa de problem som du gnäller över.W wildeside skrev:
Åter igen, konsumenttjänstlagens paragraf 4. Det är du som "proffs" som ska se till att det hela funkar bra.
Jag kan inte tolka det som skrivs här som annat än att de flesta hantverkare är långtifrån proffs när det gäller affärsverksamhet.