Byggahus.se
thomas33 thomas33 skrev:
Som ansvarig för extern kommunikation kan hon knappast säga något annat än att det är vad deras leverantörer tar för varan, utan några rabatter! Hade hon sagt att Ahlsells har dessa bruttopriser för att ge sina kunder möjlighet att tjäna mer vore hennes plats strax ledig.

Problemet är att just det bara är sant om Ahlsell bett att få och fått en specialprislista som gäller just för Ahlsell. Det finns ingen tillverkare av skitrör som tar 3000kr för ett rör i listpris som sedan säljs i detaljhandeln för 200.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Hade varit intressant att fråga henne om vad deras kunder har för bakbonusar också.

Man betalar 100 spänn för varan, kan visa kunden inköpskvittot, lägger på sitt påslag på 15%, kunden betalar 115. Sedan får hantverkaren 20% i bakbonus på allt de handlat under året så faktiska inköpspriset blev 80.....

Alla nöjda och glada utom kunden som fått betala ett påslag på 43% istället för 15%....

• Gilla
MarcusRise och 11 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Om de anlitar alshells har varit en av mina första frågor sedan länge. Har inte haft med hantverkare som stödjer det företaget att göra de senaste 10 åren!
Jag förstår inte varför jag som slutkund/privatperson ska bry mig om var min leverantör/hantverkare köper de produkter han sedan säljer till mig. Jag är intresserad av produkten, alltså dess fabrikat, modell, kvalitet och naturligtvis dess pris. Var den är köpt struntar jag fullständigt i och det angår väl knappas mig heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte varför jag som slutkund/privatperson ska bry mig om var min leverantör/hantverkare köper de produkter han sedan säljer till mig. Jag är intresserad av produkten, alltså dess fabrikat, modell, kvalitet och naturligtvis dess pris. Var den är köpt struntar jag fullständigt i och det angår väl knappas mig heller.
Det beror helt på ditt avtal med leverantören och dina möjligheter att kontrollera rimligheten i offerten och fakturan.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nä men problemet uppstår ju när din hantverkare använder Ahlsells prislista som grund till vad han tar betalt av dig. Tar vi markröret som exempel och du betalar 3000kr minus 20% rabatt för då låter det ju jättebra och du kanske accepterar det för du varken vet eller kan nåt om sånt här samtidigt som samma rör kostar 200kr i handeln. Då är det inte okej längre. Då är det ocker.

• Gilla
Bästerortarn och 19 till
  • Laddar…
Man borde kunna säga till elektrikern att jag betalar elbutik.se pris + påslag. Ingen rabatt påslag :rolleyes: sen får dom köpa sina prylar var som vill. Men då finns det ett stabilt styrpris

• Gilla
lynx_se och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju samma argument Ahlsell och branschen alltid har kört med

"Vi kan inte bestämma"
"Och vi tjänar för mycket pengar för att vilja ändra systemet":

upload_2019-6-20_13-56-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stefan1972 skrev:
Nä men problemet uppstår ju när din hantverkare använder Ahlsells prislista som grund till vad han tar betalt av dig.
Denna diskussion har nog förts i tusen trådar och jag vet att vi inte är överens men jag tycker att problemet är att man överhuvudtaget blandar in leverantörens inköpspriser. När köper man som privatperson andra saker med kunskap om vad säljaren betalt i inköpspris? I princip aldrig hävdar jag.

Sammy_j Sammy_j skrev:
Man borde kunna säga till elektrikern att jag betalar elbutik.se pris + påslag. Ingen rabatt påslag :rolleyes: sen får dom köpa sina prylar var som vill. Men då finns det ett stabilt styrpris
Vadå "borde kunna säga". Det är väl bara att säga det! Om sedan elektrikern går med på ditt förslag till avtalskonstruktion kan nog vara tveksamt men säkert inte omöjligt.

Excel
Ahlsells kommunikationschef har säkert kallat in de vassaste knivarna i lådan så här före midsommar för att skapa ett svar som betyder ABSOLUT INGENTING.

”Detta eftersom man vill uppnå fungerande rabattstrukturer vid volymaffärer.”

:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Glad midsommar

• Gilla
  • Haha
Napapijri och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Denna diskussion har nog förts i tusen trådar och jag vet att vi inte är överens men jag tycker att problemet är att man överhuvudtaget blandar in leverantörens inköpspriser. När köper man som privatperson andra saker med kunskap om vad säljaren betalt i inköpspris? I princip aldrig hävdar jag.
Nä men alla hävdar ju att det finns nåt som säger att man har rätt att se sin hantverkares fakturor så man får priserna på svart och vitt. Det är ju det dom utnyttjar. Hantverkaren ska så att säga inte kunna ockra på eget bevåg utan de måste ha nåt att gå efter och just ahlsells prislistor blir ju då perfekta.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nä men alla hävdar ju att det finns nåt som säger att man har rätt att se sin hantverkares fakturor så man får priserna på svart och vitt.
Inte alla, definitivt inte jag! Jag tycker hela idén om att man skulle ha någon slags rätt att se sin leverantörs inköpspriser är rätt befängd. Vad tror ni Bilbolaget/Volvo skulle säga om jag ville veta var de köpte plåten och vad den kostade?

Alfredo Alfredo skrev:
Inte alla, definitivt inte jag! Jag tycker hela idén om att man skulle ha någon slags rätt att se sin leverantörs inköpspriser är rätt befängd. Vad tror ni Bilbolaget/Volvo skulle säga om jag ville veta var de köpte plåten och vad den kostade?
Grejen är att de flesta inte ser hantverkaren som leverantör av material utan en utförare som vars arbete är det som ska ge vinsten, inte att bedriva försäljning av varor mot kunden. Där är den stora skillnaden.

Köper vi ett fönster är inte fönstertillverkarens materialpriser intressanta. Men köper man en hantverkare som monterar fönster är det själva montaget man tänker att man ska betala för, inte att du ska leverera fönstret till huset.

• Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett problem här är ju att det är så svårt att jämföra kostnader. I värsta fall kanske man inte ens lyckas få två offerter att jämföra, och då är det ju svårt att avgöra om priserna på materialet är rimliga.

När det gäller bilen är det ju enkelt att bara provköra och se om Volvon är värd dubbelt så mycket som Renault´en .. :)

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T term skrev:
...Eftersom Stefan vet om att Pelle handlar till Vera, så kommer Stefan och Pelle överens om att det ska stå 500 spänn på kvittot, och att Stefan ska swisha 450 spänn till Pelle efter att Stefan betalat...
Efter att Stefan fått betalt ska det naturligtvis vara!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.