Byggahus.se

Ärvt villor men undrar lite...

1. Y
    Medlem · Skåne · 6 769 inlägg

Yrrol

Medlem
    Hejsan.

Som ni tidigare kanske har läst så höll jag på att oroligt riva och greja i min nyköpta lägenhet. 2 månader senare ärvde jag en gård med två villor mitt upp i allt.

Min tanke är att i dessa dåliga tider så är det bättre att sälja lägenheten och gå lite minus än gården och gå mycket minus. Att jag alltid velat haft villa är ju ingen nackdel, dessvärre var dessa två rätt tråkiga villor men duger ju tillsvidare. Anar att gården kan bli billigare än den superdyra lägenheten faktiskt.

En revisor ska räkna lite på vad det kostar att bo på gården så får vi se, men låt oss säga att jag skulle ha råd så skulle jag ju vilja göra lite förändringar.

Huset som är ett modulhus byggt 1981 med vedpanna är något såpass kallt, okej kanske för att gubben bara elda när han skulle bada men iaf. Känns som om det finns goda möjligheter att byta ut värmesystemet. Samt skulle vilja satsa på seriös reningssystem då det är två egna brunnar som jag inte litar på. Mycket radon i området.

Min fråga är nog egentligen om det finns seriösa experter man kan anlita som kikar på huset och avgör vilka ingrepp som vore de bästa för mig?
    Eller bör jag sitta och gå igenom punkt för punkt och försöka luska ut svaren på egen hand?vad för slags information behöver man veta för gå vidare att välja rätt?

------------------

I villa 2 så bor en gammal tant som borde varit på hem för länge sedan, enligt kontraktet som gubben skrev under så skulle hon få bo där tills hon flyttar självmant eller dör.

När hon en gång blev ganska sjuk och var på tillfällig rehabliteringshem så tyckte hon ju att det verkade okej men då åkte kommunen snabbt ut och övertalade henne att hon ville absolut stanna i villan och hemtjänst servar henne. (Jag har ringt kommunen nu och sagt att nu kan dom inte dra på det, men hon snäste att hon fattar inga beslut bara utför dem)

Nu börjar hon yra om att vattenpumpen som slår och tycker jag ska köpa ny??

Fråga 1: Övertar jag det gamla kontraktet?
    Fråga 2: Kan jag försöka begära ut hyra av tanten, det bör ju kunna stressa kommunen?
    Fråga 3: kan jag ansöka om bidrag eller något för att klara låta henne bo där?
    Fråga 4: Om jag får ut henne, bör man då hyra ut eller riva eller göra vad? Kostar väl att äga byggnader anar jag...

-------------------

Gårdens marker är uthyrda, halva stora byggnaden också. Maskiner osv finns men börjar bli omoderna. OCh detta räknas som företag.

Fråga: krävs det att man har alla maskiner och grejer? Om jag säljer bort allt, ifrågasätter dom då att det verkligen är ett jordbruk?
    Fråga: Vad händer med dom kontrakt på arrändet, upphör dom också`, dom vill jag ju ha kvar...
    Fråga: hur vet man värdet på arrenden, kanske kan få ut mer?

---------------------

Vart ska man vända sig egentligen med sånnahär frågor? Förutom hit då...

Redigerat 20 dec 2008 21:20
  2. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Yrrol, du har en utmaning...

FRÅGA 1 Gummans kontrakt? Upphör när gumman lämnar fastigheten, om inte annat är avtalat i kontraktet.
    "Företagets" kontrakt övertar du.

FRÅGA 2 Betalar hon ingen hyra? Står det ingenting om hyra i kontraktet?
    I såfall varför bor hon gratis? Du kan inte begära hyra om det inte står i kontraktet.

FRÅGA 3 Nej, om det enligt kontraktet inte behövs betala hyra så kan du inte heller kräva ersättning av kommunen etc,

FRÅGA 4 Om du inte själv vill bo i huset, och det är i någorlunda skick så hyr ut. Du behöver inte ens ha bokföring, tar bara upp inkomsten i deklarationen. Skatteverket kan mer om det.

Låter som att kontraktet är lite speciellt, du kan inte säga exakt vad som är avtalat i kontraktet?

3. Y

Yrrol

Medlem
    Nja nu har jag inte sett dessa papper utan vet bara att detta är en familjegård (tanten = mannens faster), mannen var tvungen att gå med på att skriva under att hon fick bo där tills hon självmant flyttar eller dör, sen styckades en bit av marken av och de byggde nytt hus vid sidan om. Så gården och tant-villan är ett paket. Och gubb-villan är en annan del.

Säg att hon inte betalar elräkningen, så är faller detta på gården och gubben hade fått skiten. hehe. Nu har tanten både hemtjänst och någon som sköter hennes räkningar såsett. Men tydligen tog gubben räkningen och lämnade till henne. Idagsläget med 20tal främmande räkningar så lär jag väl råka betala hennes höga elräkning utan att förstå det men iaf.

Förra eller förrförra året sa dock gubben till mig att det kan nog bli en lösning på det, utan att säga vad men gav intryck att kontrakten hade gått ut och skulle skrivas om, fast det var en gissning av mig iofs.

Så okej, säg att det finns sådat kontrakt som bara nämner att hon får bo där.. Då kan jag alltså inte vräka henne, och jag lär ju inte kunna sälja gården heller - ingen köper ju en gård där en tant ingår i köpet?

Hyra ut gubb-villan, jajo, kanske det... Vilken soppa, hehe...

Var förvaras sånna här kontrakt då, gjorde gubben det nånstans bland sina övriga papper eller finns de i något annat register?
    (har precis börjat bläddra i stor mängd pärmar)
    -Men känns som om jag bör hitta vad som verkligen står än att spekulera kanske..

(Hur är det med kontrakten på arrendet då, fortlöper dom också utan problem?)

Tack för svaren.

4. Cheesus
    Medlem · Dalarna · 1 148 inlägg

Cheesus

Medlem
    Först blev jag lite avundsjuk, ärva en gård sådär vore väl trevligt...Men att få med en gammal seglivad tant på kuppen verkar jobbigt. Låter lite som den där sången "Du ska få min gamla moster när jag dör osv "

Det verkar som du är sådär lagom förtjust i arvet? Är inte det enklaste att helt enkelt sälja bort det och inte fundera så mycket på det ekonomiska? Det är ju ändå bara "bonuspengar" vi talar om.

Nyfiken fråga, det låter på din beskrivning som ett sånt där "konstigt" arv man läser om ibland. Typ att du varit den trevlige sopgubben som en gång hösten -67 tog med en extra soptunna utan att debitera. Detta gjorde stort intryck och vips är gubben död och du hemmansägare för den där lilla grejen för 40 år sen.

Enda gången i livet någon var snäll åt bygdens gringubbe. Alla har önskat livet ur honom för att få pengar till bygdegården men som en sista gång sträckte han upp långfingret åt alla runtomkring och testamenterade detta åt dig istället.

Lite spekulation bara!

5. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Du har alltså inget kontrakt i pappersformat? Har tanten det?
    Har ni inga kontrakt på papper så är det svårt att veta vad som gäller.
    Är tanten någorlunda vettig att samtala med?

Isåfall skulle jag bjuda henne på en fika och säga hur läget är, att hon inte kan bo gratis längre. Att någon måste betala el, värme och löpande underhåll i huset du bor i. Förklara för henne att hon måste vara med och betala, kanske inte hyra om du känner dig extra snäll.

Arrende kontrakten, Arrenderar du ut någonting eller arrenderar du gården?

6. Y

Yrrol

Medlem
    Jo, det finns allt på papper. Men detta är helt nytt för mig så jag vet inte var sånna papper förvaras. Är dom någonstans i hans pärmar eller t.ex. i en bank?

* Tanten är snurrig och går ej att prata med.
    * Arrenderar ut åkrarna till en annan stor bonde.
    * Halva Ladugården hyrs ut till ett annat företag.
    * Tanten betalar för sin el och någon från kommunen hanterar räkningarna, men hon kan vara farlig och kan ge bort sin pension till kyrkan och folk som fyller år osv.

Alla termer och allt relaterat till detta är nytt för mig, vem är det man ska vända sig till egentligen för få hjälp? Revisor? Advokat? eller vad finns att välja på för styra upp allt? I vilken ände börjar man?

(Nej, arvet i sig var inte konstigt, det var min far som gick bort men jag var lite nojjig. Är lärd att hålla tyst om saker egentligen, haha)

Redigerat 21 dec 2008 12:01
  7. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 967 inlägg

-MH-

Medlem
    Dina 4 frågor platsar nog under juridik,. varför inte ta dem igen där så så får du nog bättre råd.

Jag tror gumman sitter på undantagskontrakt(*). Och där lär hon sitta tills hon ger sig eller trillar av pinn, och det är inte mycket du kan göra åt det.

Nu är inte detta så där jättevanligt nuförtiden, så jag vet inte mycket mer.

(*) Arrende på arrendators livstid

8. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 076 inlägg

Swetrot

Medlem
    Om vi försöker ta itu med dina frågor, så visst finns det folk att anlita för att gå igenom hus. En besiktningsman kan du säkert anlita några timmar som går igenom husen. Eftersom du inte behöver något protokoll eller att det handlar om en jordabalksbesiktning behöver det inte bli så dyrt. Hur du sedan vill förändra husen skulle jag vänta lite med till du bott in dig ett tag och märkt hur saker uppför sig och beter sig.

Din pappas faster bör nog bo kvar där. Om hon betalar värme och el så kan det inte handla om så många kronor. Det var din pappas önskan att ta hand om henne så länge hon levde, och det får nog hänga med i arvet. Försök hitta avtalen och kontrakten, det bör finnas i pärmarna, i synnerhet om gården drivits som ett företag.

Den dagen huset blir tillgängligt igen kan du ju kanske hyra ut det som sommarstuga. Veckouthyrning på somrarna kan ge en hel del pengar, och är man driftig går det säkert att hyra ut som bostad andra tider på året för jägare, fiskare, friluftsmänniskor eller mindre föreningar som vill hålla planeringskonferens eller liknande. Det kan ju också tänkas vara så att du har släkt/familj som kommer på besök och som du kan hysa in i "lill-stugan".

Eftersom så mycket är uthyrt finns det naturligtvis inga krav att du skall ha en maskinpark som inte används. Arrendekontrakt löper vanligen vidare även vid arvsskiften, och arrendet, ersättningen, beräknas efter de klausuler som står i avtalet. Vanligt med en summa som indexuppräknas per år.

LRF Konsult är ett rikstäckande bolag som är duktiga på det här med lantbruk, företag, bokföring etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.