Byggahus.se

"Ärliga" laminatgolv - finns det?

1. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem
    Finns det laminatgolv som inte utger sig för att vara något det inte är?
    Alltså, låtsas-trä, wannabe-sten eller make-beliveklinkers?

Det skulle vara så trevligt med ett randigt eller rutigt golv, två klara färger, lätt att lägga och bra pris! Ska lägga tåligt golv i barnets rum, gärna roligt med trevliga färger!!! Med detta inlägg vill jag inte skapa osämja mellan laminatförespråkare och andra, men visst är det konstigt att laminat måste föreställa något det inte är?! Har inte någon tillverkare tänkt på att fördelen med laminat kanske är att det inte är (trä, sten, klinker...).

Tips på golv mottages gärna! Jag hoppas att jag missat något golv!!!

2. S
    Medlem · 31 inlägg

saab_jens

Medlem

Re: "Ärliga" laminatgolv - finns det?

Intressant fråga!  :-?Har bara sett dom vanliga. Blev nyfiken så jag kollade runt på nätet en bra stund men nä, hittade ingenting av intresse. Det finns ju fina linoliumplattor i roliga färger men inga laminatgolv. Konstigt har aldrig tänkt på det innan men det måste ju helt klart finnas en marknad för lite spexigare golv. Tror att det måste finnas nåt! Men dom verkar ju gömma sig väl... :)

3. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

det är väll bara att lägga in det upp och ned så får du en äkta laminatlook ;D

4. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag blev också nyfiken och kollade runt, jag vet att jag sett det någonstans, antagligen i en inredningstidning under "årets golvnyheter", men var och när är en annan fråga.

Kan i alla fall rapportera att Tarkett och Alloc inte har det i sitt sortiment, jag bläddrade igenom alla...

/ama

5. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

Ja... Då är det kanske som jag trodde. Efter att ha sökt runt själv, tänkte jag att det var bäst att kolla den ultimata källan till kunskap - forumet - men ni verkar ha kommit fram till samma resultat. Och visst borde det finnas en marknad för billiga, tåliga och lättlagda golv med lite "spunk"???

och saab_jens:

Finns det några linoliumplattor som är helt enfärgade? Jag har inte sett "släta" plattor i en enda färg... Men det kanske jag är ensam om att efterfråga?

Några andra tips på golv till barnrum? Valet verkar vara begränsat, eftersom jag inte vill ha plastmattor - även om det finns riktigt snygga nu för tiden.

Jag letar vidare..../Kaxe

6. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Nej, lönsam marknad för det finns inte. Några tillverkare har försökt men det säljer inte. Detta har varit debatterat för några år sedan men när inte lönsam marknad finns så finns inte produkten, tyvärr.

Edit: kommer nu även ihåg tv programmet Plus, där Sverker ställde den frågan till någon branschperson och fick samma svar att det går inte att sälja.......

7. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

ok... trist :(

Men jag måste medge att jag inte är någon potentiell storköpare - det handlar om ett rum på 10 kvadrat.

Förslag på andra golv - lite skoj till ett barnrum?!? någon? Det känns så trist att lägga ekparkett i lillens rum! Vi får väl krydda det med en skoj matta, kanske....

8. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Lägg ett billigt furuplankgolv som du målar.

9. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Jag fattar kanske inte vad du menar med naturligt laminatgolv, men vi har köpt Pergo modern tiles som är ett laminatgolv i rutor istället för långa "plankor". Vi har lagt rutigt i köket (svart + creme) och det tycker vi blev skitcoolt! (Hör av dig om du vill se bild.)
    Finns i många olika nyanser, kanske lägga ett rutigt golv eller ett enfärgat och fälla in en hopphage i en annan färg? ::)

10. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Blev nyfiken, kikade på Pergos hemsida. Modern tiles (modernt klinkers) är nog det närmsta man kan komma på annorlunda laminatdesign. Det verkar coolt med de effekter det gå få till.

Tackar

11. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

Tackar för tipet Snigel!

En hopphage kanske låter jätteskoj! Vi har pergo i köket - och är förtjusta i kvaliteten, tål allt!

och Snigel,
    jag menar inte "naturliga" laminatgolv - jag menar golv som inte låtsas vara sten, eller trä, eller klinker... Jag vill ha "äkta laminat" med många glada färger!!! Och med äkta menar jag bara golv som inte låtsas vara naturmaterial!

ska kolla in pergos hemsida lite noggrannare - och se om jag kan få igång fantasin!

12. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Vi fastnade för Pergos just för att de inte försöker likna varken klinker eller trä, och jag håller med om att de tål en hel del. Diskmaskinen läckte stora mängder vatten över golvet när vi precis hade installerat den och jag var rädd att det skulle resa sig i skarvarna som många andra laminat, men det syns verkligen ingenting.

Lite kallt med laminatgolv i ett barnrum kanske, men det går ju att använda mattor som den lille kan sitta och leka på.

13. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

Det är fantastiskt att det håller för diskmaskinsläckage. Det får verkligen ligga på plussidan! Men visst blir det lite kallt!Alltid är det något... Men vi ska ha golvvärme så det borde funka ändå ;)

Jag hittade en sida med randiga barnrumsgolv:

http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/pages/barnrum4

Det är visserligen linolium - men med lite roligare färger! Och dessutom clic-plattor som enligt forbo ska vara lätta att lägga. Några åsikter om linoliumgolv? Visst är det lite "mjukare" och "varmare"? Och hur funkar linolium med golvvärme???

14. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Vi tittade lite på de här men tyckte inte om den här "strukturen" i dem. Alltså, de är ju släta, men de är sådär melerade på nåt vis. Ska ni ha golvvärme så spelar det kanske ingen roll om ni har laminat, då försvinner kanske det kalla.

Vi har också sett en annan sorts plattor i linoleum...undrar vad det var för märke....osäker på det men de finns i alla fall på Färgtema i Staffanstorp och Bengtssons färg i Lund, så det går ju alltid att ringa och fråga. De fanns i många olika färger och såg himla trevliga ut faktiskt. Lite dyrare än Pergos plattor var de, men färgskalan var ju "roligare" om man tänker till ett barnrum.

15. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

Ja, jag tror att du har rätt igen. Visst är det lite för merlerat för min smak också. Hmmm... Att det ska vara så svårt att hitta något jag verkligen gillar!

Det finns jätteläckra plastgolv - men det vill jag inte ha!

...det är väl bara att försöka hitta kompromisser :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.