Byggahus.se

Ärgade rör, byta ASAP?

1. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 947 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Gick i samma tankar. Men kopplingen är inte rakt ovanför "läckagestället". Inte heller ser röret ut att luta tillräckligt för att dropparna skall kunna rinna i sidled och ner på det undre röret.

Själv hade jag genast börjat skrapa på röret med en kniv.:D

Staffan

• Laddar…
  2. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 048 inlägg

harry73

Allvetare
    Men det är en vattenledning i ett badrum, så även om det skulle börja läcka, blir skadan inte större än att skåpet går sönder. Ledningen är inte synligt, så det spelar inte heller någon roll om den ser lite grönt ut, och skulle man bytta rörstumpen, då syns det inte heller.
    - Så det är inte bråttom
    - det är ett bra projekt att testa själv om man vill
    - Risken för allvarliga skador är rätt så liten.

Jag förstår inte heller varför man behöver byta vattenlåset, men själv gör jag i alla fall rent vattenlåset minst en gång per år. Det samlas rätt så mycket svart bakterietillväxt i röret och vattenlåset. Då demonterar jag hela vattenlåset inkl stående röret som går ner i golvanslutningen. Krävs inga verktyg, bara händer.
    Tar du sedan med allt till en vvs-butik och frågar du om nya grejer, kan du säkert själv montera allt ihop igen. Kanske att det skulle ta dig 7 timmar inkl tiden att handla allt , men rörisen kan det betydligt snabbare

3. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 086 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Nu har vi bara sett bilder och inte känt på vattenlåsen. De kan mycket väl vara helt okej och bara behöva lite kärlek, som alla vattenlås (och andra produkter förvisso) behöver då och då.
    Men de kan också sitta fast-kalkade, igengrodda och plasten kan ha blivit spröd. Då är det fullt rimligt att som hantverkare sätta dit ett nytt istället för att riskera att behöva hämta saker mitt under arbetet. Materialkostnaden på någon/några hundringar äts ju kvickt upp av timlönen.

Fast i just det här fallet så verkar ju materialkostnaden inte riktigt vara som den ska, så i det här fallet skulle jag nog dra mig för det. :)

Håller dock med om lämpligt test-projekt.

4. Hällvetet
    Husägare · 2018 · 465 inlägg

Hällvetet

Husägare
    Det där är väll kromade kopparrör? Det har ju knappast rostat igenom... tvätta rent rören och var nöjd. Inget kommer hända.

5. Fishdoc
    Medlem · Skåne · 157 inlägg

Fishdoc

Medlem
    Råder delade meningar om det. :)

6. harry73

harry73

Allvetare
    Att inte kunna demontera vattenlåset själv är nästan vårdslöst och hör till hyreshus där man har en vaktmästare som fixar allt.
    Kan man sedan demontera och återmontera vattenlåset själv, då ska man aldrig anlita en röris att göra jobbet (och leverera materialet).
    Det finns bättre sätt att bli av med pengarna.

• Laddar…
  7. Fishdoc

Fishdoc

Medlem
    Känns som folk tappat lite vad tråden handlar om. Vattenlåsen är inte problemet.

8. Staffan2000

Staffan2000

Banned by Bo
    Det är kromade kopparrör. Därom finns det ingen tvekan. Det syns på den gröna ärgen. Men det kan vara en por som släpper igenom en droppe i timmen eller så och det kan pågå i åratal.

Staffan

9. harry73

harry73

Allvetare
    Du klagade (med rätta) om prisförslaget du fick, och jag misstänker att vattenlåsen är en stor del av priset.

Och skriver folk att rörstumpen inte är så farligt eller att den är lätt att byta själv, då svarar du med att vattenlåsen också ska fixas.
    Svarar vi då att vattenlåsen är lätt att fixa, då svarar du att tråden inte handlar om det.

Förstå mig rätt, du får gärna anlita hantverkare att fixa det åt dig, men vill du ha min åsikt, är detta ingenting som behöver kosta mycket pengar och är det någonting man gärna kan göra själv med lite hjälp härifrån.

10. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 365 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Det är normalt underhåll att ta loss vattenlås för rengöring då och då. Hade det varit ett gammalt rostigt i gjutjärn hade även jag köpt ett nytt. Det som brukar gå sönder är spännmuttrarna av plast om man tar i för hårt när man skruvar ihop delarna. Annars håller den här typen av vattenlås mycket länge. Många rengöringar.

Angående kopparröret ser det verkligen ut som det håller på att gå hål. Det måste vara fabrikationsfel i så fall. Inte svårt att byta en bit om man har ett par skiftnycklar och en röravskärare eller bågfil. Rörmokaren gör det på mindre än en timme.

• Laddar…
  11. Fishdoc

Fishdoc

Medlem
    Jag skrev ju i tråden att vattenlåsen tar jag mig gärna an själv...

Jag har tagit loss och rengjort dessa ett tiotal gånger...

Märker att det börjar balla ur nu.

12. Fishdoc

Fishdoc

Medlem
    Men om det släppte en droppe i timmen så borde det ändå vara lite fuktigt iallafall. Men ja, det kanske var så tidigare.

13. Staffan2000

Staffan2000

Banned by Bo
    Det här läckt mer tidigare, som synes på golvet.

• Laddar…
  14. Fishdoc

Fishdoc

Medlem
    Nu har jag kontaktat annan (större) VVS. De har högre timpenning på 670:- Men han gissade att det inte skulle landa på mycket mer än 2500:- för själva rörbytet. Kändes ju betydligt rimligare. Ska få mer detaljerade prisuppgifter via mail.

15. Fishdoc

Fishdoc

Medlem
    Som liten uppdatering kan jag nämna att jag såg fel gällande priset. Det var lite drygt 5500:- i materialkostnad:crysmile::crysmile::crysmile: 3500:- var arbetskostnaden.

Guldrör och diamantkopplingar?

Ska boka tid med andra bolaget som tar ca 2700:- för jobbet .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.