Byggahus.se

Ärg på kallvattenrör

1. R
    Medlem · 428 inlägg
    Se bilden. Skall jag oroa mig?

Snustorrt runtomkring
    Kallvattenröret till köket är ett prisol som ligger gjutet i plattan sedan 1978...

Det slutar en bit upp i en klämringskoppling i ett annat rör som i sin tur slutar i en ballofix innan blandaren.

Är det porläcka eller kondens?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20171104_210155.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Troligtvis kondensvatten ( kallvattenrör ) som runnit ned och koppar ärgar när det får vatten på sig , varmt och kallt rör bredvid varandra blir kondens på det kalla
    Torka torrt , sen rengör med stålull eller svinto så det gröna går bort , håll efter lite , kan kollas om ni spolar mycket kallvatten och varmvatten , kanske kondensen inte kommer varje gång torka av med hushållspapper , det syns direkt när det blir blöta på det ,
    Efter konstaterande av kondens så isolera med en bit armaflex eller liknade , helst på båda rören om det går

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Varför skall man "rengöra"? Ärgen gör ju ingen som helst skada.

Och det är klart att man kan hålla rören blanka och fina genom att isolera (men då skall det ju vara isolering som är ångtät).
    Men varför? Ärgen skadar ju inte alls!

4. R
    Medlem · 428 inlägg
    tack för input. JAg tänker inte slipa bort ärg på ett rör som jag bara kan se om jag sticker in huvudet bakom avloppen från diskhon alternativt drar ut diskmaskinen och tittar in genom hålet som någon slagit med hammare i skåpsockeln för att kunna trä vatten och avlopsslangen genom.

(upptäckte detta då jag drog ut diskmaskinen för lite felsökning)

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det var inte meningen att du skulle behöva riva halva köket , såg bara bilden , den visade inte hur dom satt .
    Bara att med rören så nära varandra så blir det kondens , kanske stoppa in en bit isolering mellan dom , så kommer du ifrån problemet

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 428 inlägg
    Skall bara ta upp ett litr större hål i sockeln mella hålet för diskmaskinen och utrymmet under vasken , låta tigersågen jobba lite ... :)

Tack för svaren, jag har snott en bit armaflex brandhärdig isolering på jobbet o skall trycka på den.

Bifogar bild på golvet som det är nu, efter golvläggarna avjämnat plattan . Diskmaskinen skymtar till vänster i öppningen mot vardagsrummet och längst bort o bilden även utrymmet i köket där den står. Vattenrören går tvärs golvet i plattan...

Blir bra detta :)

7. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    fast poängen med att skala bort lite plast och putsa bort ärg kan ju vara för att se hur det ser ut också. Det kan ju ha ärgat väldigt mycket också och kanske på djupet och vad det leder till vet nog alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.