Byggahus.se

Är vindskiveplåten rätt monterad?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi anlitade en firma som bytte vårat tak 2017. Har nu sett och funderat om det är rätt gjort? Vindskiveplåten går inte över första kullen och takpappen är inte uppvikt mot vindskivan. Bifogar 2bilder
    Vad tror ni är det fel så jag ska kontakta dom?

mvh

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Som varande amatör, så skulle jag ändå inte godkänna det där. Vatten kommer ju att rinna in under plåten.

3. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Har dom gjort ett litet uppvik på takplåten för att hindra vattet att åka fel väg runt?

Om inte så är det felaktigt.

4. S
    Medlem Nivå 1
    så här ser ”uppviket” ut.
    Lite dåliga bilder men ser ungefär

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Då finns det väl inget att oroa sig för, det där är helt enligt monteringsbeskrivningen. Jag tycker kanske vindskiveplåten saknar lite finess men det är nog mer en estetisk detalj (gillar inte att den är helt rak).

6. J
    Medlem · Nivå 10
    Det är fel och vindskive plåten ska vara större kommer med tiden göra att vindskivan ruttnar.

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Vad är det som är rätt?
    Plåten måste ju gå över första kullen, annars rinner vattnet in under, precis som TS befarar.
    Den ska också ha en kant, antar att det är det du menar med "estetisk detalj"?
    Att den ska ha en kant är absolut inte bara estetiskt, utan är för att det ska rinna ner i takplåtens ränndal.
    Så här ser en korrekt plåt ut, och den måste gå förbi åsen:

8. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Det ska väl vara trekantslist monterad också.

9. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    detta är inte bra , kommer ju rinna in vatten på råsponten

10. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Nu kanske jag såg fel men visst är det såhär det är gjort som på bilden nedan? Någon djupare moralisk diskution om vad som tycks om den lösningen ids jag inte med men det går knappast att klaga på något som är gjort enligt montagebeskrivningen (kan såklart skilja mellan tillverkare)

Redigerat 19 nov 17:48
  11. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    jag måste vara helblind , ser inget uppvik

12. N
    Medlem · Nivå 9
    Enkelt svar: Det är fel och kommer med 100% att leda till skada.

13. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Kan vara jag som fantiserar, är det inget så är det såklart felaktigt som jag skrev i mitt första inlägg.

14. J
    Medlem · Nivå 11
    Sen är det en annan sak, vindskiveplåt ska luta in mot takbeläggningen och inte som nu utåt, som synes så är det en 90 graders veck där ochh ligger på takplåten , det ska vara minst 95 -110 grader så inte vattnet rinner till utsidan och väter ner vindskivan, den kommer att ruttna rätt fort

15. S
    Medlem Nivå 1
    Okej tack för svar. Ska kontakta snickaren som gjort detta och hoppas han förstår felet och åtgärdar!