Byggahus.se

Är vanlig väggfärg bäst på puts?

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi har precis putsat om väggarna i vår källare med Finja KC putsbruk B. Till vägg- och takfärg i övriga huset har vi använt Beckers, så jag kollade med deras support men är väldigt tveksam till deras svar:

Jag har hört att silikatfärg ofta rekommenderas till putsade källarväggar, men såg att ni dessutom har något som kallas för putsfärg och undrar vilken färg ni rekommenderar i vårt fall?

Vi rekommenderar att måla med vanlig väggfärg för inomhus. Du bör vänta 6-8 veckor innan du målar på ny puts.

Men jag har hört att den färgen andas väldigt dåligt...

Det är en missuppfattning att det finns någon färg som löser problem med fukt. Grundproblemet måste åtgärdas. Den färg som är mest diffusionsöppen är vår Silikatfärg. Men vi har haft problem med källarväggar målade med denna. Det som händer är att eftersom ingen färg är helt öppen stannar en liten mängd fukt ändå kvar. Denna lägger sig då i putsen och putsen eroderar till sist. Då får man putsa om. Har du däremot en "vanlig" väggfärg spricker denna istället. Då hinner inte putsen skadas.

Vi har inte problem med fukt. Det är omdränerat för ca 10-15 år sedan med Isodrän-skivor. Men vi vill ju inte heller skapa problem på sikt. Vad säger expertpanelen på Byggahus? Ska man ändå använda vanlig väggfärg? Eller putsfärg? Eller silikatfärg?

2. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Helt riktigt att det inte är så bra.

Har själv gjort det på inrådan och färgen har släppt och givit krackelering samt svartmögel.

Silikatfärg är det som gäller har jag fått lära mig.

3. T
    Medlem Nivå 4
    Pratade precis även med Alcro, som gav i princip samma svar som Beckers. Inser dock först nu att de har samma ägare...

4. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Nivå 24
    Spontant undran: Putsade ni källaren först nu eller har putsen blivit dålig igen sen ni dränerade om?

5. T
    Medlem Nivå 4
    Källaren var tidigare putsad med kalkbruk och enbart delvis inredd. Putsen var överlag i gott skick, förutom i nederkant på en av kortväggarna där det var fuktskadat. Med stor sannolikhet kommer dock fuktskadan från tiden innan dräneringen.

Nu har vi i halva källaren bilat bort plattan, grävt ur, isolerat och gjutit ny platta med golvvärme. I denna del har det blivit badrum och ett sovrum. I blivande sovrummet har vi putsat om väggarna för att få en rak vägg och slätare yta.

Den andra delen tänker vi slipa bef platta sidenmatt och använda det som golv. Vi har även där rätat upp och putsat samtliga väggar.

Utöver det har vi även sågat upp och satt i större fönster i samtliga rum.