Tänkte riva vägg mellan kök och vardagsrum i nyinköpt lgh.
Haft problem med att få tag i arkitekt /ingenjör som kan ge input, ens mot betalning...
Bostadsrätt byggd ca 1958, på 4 av 8 våning, 57 kvm, tvårummare.
Väggen är 10 cm tjock, nästan 2 m lång. Borrar lätt genom hela väggen med skruvdragare, porös som ett sandslott, låter ihåligt när man knackar. Antar att det lär vara lättbetong rakt igenom(?) På teknisk beskrivning tror jag det står att bärande inneväggar är 20 cm tjocka så jag känner att då borde det vara safe.... men det är ju inte bara jag som drabbas om jag klantar till det.
Har varit i kontakt med brf-styrelse som inte har något att bidra med tyvärr. Helt upp till mig att undersöka om vägg är bärande eller ej och se till på att håltagning/rivning sker på säkert sätt.
MYCKET tacksam för hjälp med att bedöma huruvida väggen är bärande eller inte, alternativt få tips om var jag kan vända mig för att få en bedöming utan att bli utblottad.
Nedan är ritning och teknisk beskrivning som jag fått av stadsbyggnadskontoret på täby kommun.
Ritning (jag har ringat in lgh samt väggen som jag tänkte riva):
Tag kontakt med en byggnadsingenjör, som får göra beräkningar på väggens bärighet. Jag skulle tro att den är bärande! Annars är det många meter mellan väggarna som inte har något stöd.
Jag tror att väggarna mellan kök och vardagsrum och mellan sovrum och vardagsrum är icke bärande.
Dvs det som i beskrivningen kallas
"Innerväggar, övriga, 7 cm plattor", vilka alltså inte räknas till
"Innerväggar, bärande, 20 cm btg II K 200".
Mät väggtjockleken så vet du!
Men jag instämmer med thomas33, varför inte rådfråga en kunnig som kan bekräfta detta på plats?
PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet NordBo!
Det är ju fantastiskt. Det verkar inte som någon kan låta bli att riva en vägg och bygga om hela köket i sin nya lägenhet. Den nya folksporten
(Jo, jag har byggt om och renoverat kök två ggr också, men inte förrän efter 8 år)
Fått drygt 80 ritningar från stadsbyggnadskontoret. Har konverterat och sållat bort de som inte är konstruktionsritningar. Finns det någon som förstår dessa? (se orginalinlägget för detaljer om min lägenhet och vilken vögg jag vill riva).
Tekniska Uppgifter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning K-9: hus E, teknisk ritning, bjälklag källare
Logga in
Skapa konto
Ritning K-2: hus C men refereras I ritning K-9 för detaljer bjälklag, källare
Logga in
Skapa konto
Ritning K-10: hus E, bjälklag våning 1)
Logga in
Skapa konto
Ritning K-3: hus C, refereras I ritning K-10 för detaljer bjälklag, våning 1
Logga in
Skapa konto
kommer fler ritningar I kompletterande inlägg snart.
Här kommer fler konstruktionsritningar. Kan dock inte hitta ritningen 20-10 som refereras till på flera andra ritningar och teknisk beskrivning. Hoppas att det kan tänkas gå ändå.
Så någon som utifrån detta material har en kan bedöma om hururvida jag riskerar att rasera hela byggnaden óm jag plockar ned väggen mellan vardagsrummet och köket? (se originalinlägget)