Byggahus.se

Är väggen bärande?

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hejhej, jag undrar om ni kan hjälpa mig. Är väggen bärande?
    Jag skickar med en ritning från 1961.

Väggen som ska rivas är mellan (gamla) pannrummet och (gamla) garaget. Garaget isolerades och byggdes om för ca 25 år sen, så det är inrett etc.Nu vill vi öppna upp mellan (gamla) pannrummet och gästrummet/gamla garaget.

Huset har trästomme och mexitegel utvändigt. Det är ett enplans LB-hus från 61.
    Se ritning nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    redplan.jpg

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag skulle tro att den är bärande.

3. C
    Medlem Nivå 2
    Jag förstår ju vilka väggar i resten av huset som är bärande etc, hjärtvägg och så. Men här är det ju en mindre del, avskild från den övriga konstruktionen och ej lika högt i tak etc. Tyvärr finns det ingen lucka upp på den "lilla" vinden ovanför garaget, så jag kan inte titta den vägen...

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, det är ju takstolens konstruktion som avgör. Det är platt tak där?

5. C
    Medlem Nivå 2
    Nej, det är ej platt, det är svagt lutande tak med eternitplattor.

6. C
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1051.JPG

Hej igen, efter lite åverkan på taket har jag en liten öppning för att titta upp på vinden ovanför väggen jag vill ta ner. Jag tycker det ser ut som takstolen EJ vilar på väggkonstruktionen, utan "svävar" någon dm ovanför? Sen är ju väggen jag ska ta ner i linje med takstolarna, det känns således osannolikt att väggen skulle ha någon bärande effekt på den... eller vad säger ni mer byggkunniga?

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Svävar den i luften ovanför väggen du ska ta bort så är ju det en god indikation på att den inte bär. Därefter får du fundera på om ytterväggen fortfarande står stadigt när denna innervägg försvinner, antagligen inte ett problem.....