Byggahus.se

Är väggen bärande (eller "pelaren" i ena änden av väggen)?

1. N
    Medlem Nivå 4
    Hej
    Hade hoppats kunna ta bort väggen på nedre plan som angränsar till trappan för att få ett luftigare vardagsrum, men kan inte läsa byggritningar.
    Väggen i sig är ihålig men har en "träbalkpelare" i ena änden som jag misstänker kan vara bärande då den dels är mörkare utritad samt verkar husgenomgående upp till taknock.
    Tacksam om någon kan bekräfta huruvida väggen kan tas bort helt eller delvis genom att spara "träbalkpelaren"?
    Se bifogade ritningar.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Ritningen är inte så himla gammal. Kan du inte ringa LB-Hus och fråga? Finns firman kvar?
    Limträpelaren som är inritad kan du INTE ta bort

3. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Du har ingen konstruktionsritning?

4. N
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaret!
    LB-Hus gick i konkurs för 4 år sedan så jag vet inte hur enkelt jag får tag på någon mer information från dom.
    Limträpelaren du nämner är det den som jag ritat in med röd ring i (ny) bifogad bild?
    I så fall kanske jag kan öppna upp själva väggen så länge som jag spar limträpelaren?
    Själva väggen verkar bara vara enkelgips med 3 reglar separerade med 60 cm.
    Å andra sidan är trappräcket inskruvat i 2 av reglarna så kanske behöver spara själva reglarna också?

5. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    För mig ser det inringade ut som någon limträpelare. Du har ingen annan ritning som visar det aktuella området?

6. E
    Medlem Nivå 5
    Är ingen konstruktör eller något sådant men har rest en hel del lb hus och alla väggar som har nummer och/eller den svarta Trekanten intill sig precis som väggen du undrar över är bärande! Väggarna kommer gipsade på ena sidan från fabrik ( bärande) och visar åt vilket håll man skall vända den. Alla väggar utan nummer är resta i efterhand och inte bärande..... Och nej de har inte gått i konkurs, åtminstone har de startat upp igen......

7. N
    Medlem Nivå 4
    Jag tror inte det, det är i själva kund/bo-pärmen som jag hittat detta.
    Trodde detta var konstruktionsritningen... :)

Kan konstruktionsritningar finnas arkiverade på stadsbyggnadskontoren?

Redigerat 8 jan 2015 16:31
  8. N
    Medlem Nivå 4
    Dom kanske har startat upp igen men 2012 hände detta:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/lb-hus-gar-i-konkurs/

Intressant det där med svarta trekanten och bärande, det skulle ju indikera att den sektionen helt klart är bärande, men möjligen är det bara limträpelaren som är det bärande elementet i den och då kanske det går att öppna upp den övriga delen som enbart är gips och 3 reglar?!

9. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Det står "LIMTRÄ 90*90" och visar ett kryss på andra sidan trappan.
    Möjligen att "dubbelkvadraten" som du ringat in är bärande (som egge80 skriver)- resten av den gipsväggen borde inte vara det.