Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är utökat bolån bättre än fristående?

1. Y
    Medlem · Skåne · 6 860 inlägg

Yrrol

Medlem
    När okunniga jag ringt banken vid olika tillfällen i livet så får jag svar "du har så lite lån så det är ingen idé att prata sänkt ränta" eller "du har för lite lön för att låna mer" (haha, ändå har jag vanlig arbetarlön).

Det är min erfarenhet av försök till förändra mina lån.

Nu behöver jag låna pengar (~600) för att renovera några tak och revisorn sa att låna på mitt hus.
    Mina papper är inte här nu men säg att jag har 400.000 i lån på 2miljoners villa.

När jag kollar Byggahus räntelista så har min bank SBAB en ränta på sisådär 1,15-1,55% för dom med höga lån.
    Intrycket är att andra banker verkar populärare och med lägre räntor.

Men, man kan väl inte belåna huset med olika banker gissar jag?
    Och utan huset som garanti så blir räntorna högre, och även kravet på höginkomsttagare?

2. M
    Medlem · Skåne · 1 491 inlägg
    Inga problem att ha bolån i flera banker bara du har flera olika pantbrev så att varje bank kan ha ett pantbrev på sitt lånebelopp.

3. H
    Moderator · Stockholm · 46 161 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Formellt går det ha i olika banker. Men banker brukar inte gilla det. Så det blir absolut inte lättare att få lån på det viset.

4. D
    Medlem · 2 059 inlägg
    Inga problem för dig att låna 600’ till, du har då en belåning på 50%, försök hålla belåning på just under 50% så slipper du amortering. Du behöver en fast årsinkomst på ca 225 000. Börja på din egen bank och kolla runt lite. En bank med låg ränta är Skandiabanken, där kan du kolla på nätet hur hög räntan blir utan att besöka banken. Samla dina lån i en bank. Vad har du i ränta? Varför vill du ha flera banker?

Redigerat 12 jun 2021 19:20
    • Laddar…
  5. Y
    Medlem · Skåne · 6 860 inlägg

Yrrol

Medlem
    Mina lån går som rörliga idag där senaste brevet nämner räntesats: 1.69% och effektiv ränta 1.77%.

Anledningen att jag frågar om flera banker var att Byggahus-listan hade så få SBAB noteringar och dessa låg högre än andra. Samt att revisorns första råd var just att låna där det helt enkelt är med lägst ränta.

Jag har som plan att låsa lånen på 5år då jag tror på sämre tider och fick råd via bekant som jobbar på en annan Bank.

Varför jag ställer frågorna här är för att utöka kunskapen och pussla ihop med plan hur jag ska göra så jag inte stressar in i något sämre.

Klickar jag in på SBAB offentliga ränte-sida, gällande 605tusen;
    1 år 2020-10-22, Aktuella boräntor: 1.59%. Din räntesats: 1.47%. Grönt Bolån: 1.37%
    2 år 2021-03-16, Aktuella boräntor: 1.59%. Din räntesats: 1.47%. Grönt Bolån: 1.37%
    3 år 2021-03-04, Aktuella boräntor: 1.59%. Din räntesats: 1.47%. Grönt Bolån: 1.37%
    4 år 2021-03-04, Aktuella boräntor: 1.74%. Din räntesats: 1.62%. Grönt Bolån: 1.52%
    5 år 2021-03-04, Aktuella boräntor: 1.84%. Din räntesats: 1.72%. Grönt Bolån: 1.62%

Mitt hus uppnår vissa krav för grönt lån men jag får läsa på mer vad som gäller om det och utgår ifrån att inte få den räntan.

6. M
    Medlem · 242 inlägg
    Klart du tjänar på att byta! Det finns låneförmedlare som gärna hjälper till även med bolån om du inte själv vill ta kontakt med de olika bankerna.

Annars kan jag tipsa om Hypoteket - de har vi själva nu sedan några år. Bra räntor och väldigt hjälpsam kundtjänst.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · 2 059 inlägg
    Du har för hög ränta. På SEB får man i snitt 1.34% på 5 år. På Skandiabanken får du 2.33 på 5 år utan rabatt. Det är nog dags att byta bank.

8. yonna
    Medlem · Österlen · 7 953 inlägg

yonna

Medlem
    Det där stämmer tyvärr inte om man är PENSIONÄR med högre, livslång pension, med lån som ligger en bra bit under halva taxeringsvärdet och där den egna banken värderat huset till dubbla taxeringsvärdet och där man vill låna ett par hundra tusen.

Således: Man ska inte gå i pension. Eller så ska man inte överleva pensionsdagen.:mad:

9. D
    Medlem · 2 059 inlägg
    Några banker betraktar pension som inkomst och man får låna på denna. Kanske de flesta. Men ett ett bra tips är att höja sina lån innan man går i pension eftersom inkomsten då är högre och tillåter högre lån.

Redigerat 13 jun 2021 16:09
    • Laddar…
  10. W
    Medlem · Stockholm · 62 inlägg

Wila

Medlem
    Jag tycker du ska kolla med några olika banker och inte utgå från den ränta som står på webb o liknande utan förhandla med dem. Vi har 1.09 % i ränta efter en sådan förhandling där vi bett flera banker om "offert".

11. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 605 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Jag håller med tidigare inlägg, gå till 2-3 banker och förklara läget och be om offert, sen förhandlar du med dem. Du bör kommer ner i 1,3-1,5% på alla lån upp till 3 år utan några större problem.

Många banker vill föreslå att du delar upp lånet i flera delar och har en del rörligt (3 månader) samt andra delar på 1-5år, jag skulle personligen inte göra så då du låser dig till banken (genom de bundna lånen) och försämrar förhandlingsmöjligheterna (på de rörliga/korta lånen). Kör heller allt på rörligt eller allt på samma bindningstid är mitt tips.

• Laddar…
  12. Hemmakatten
    Medlem · 12 246 inlägg
    Det där är ju en helt annan situation du pratar om.

Det som gäller för pensionär är helt sant. Bankerna tittar på ens ålder. Omär är 62 eller 82. Det har en stor betydelse för att få ett lån. Vet inte om bankerna tittar på den kvarvarande livslängden.

Du behöver en bra sparas slant. Du behöver vara exupuosit. You look best, looks for arte

13. D
    Medlem · 2 059 inlägg
    Exakt samma regler skall gälla för pensionär som för yngre. Vissa banker respekterar inte detta men det gäller inte generellt. Håller med om sparad slant, ett bra tips är att inte amortera ( om belåningsgraden inte är för hög) på lån utan spara istället ( t ex ISK)

14. K
    Medlem · 90 inlägg

Karl.s

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.