Byggahus.se

Är TV kalibrering nödvändig?

1. N
    Medlem · Stockholm · 162 inlägg

Nyikåk

Medlem
  2. I
    Medlem · 302 inlägg
    Är man uppe på världens högsta berg så kokar vattnet vid 70 grader:D

3. lopec
    Husägare · Härnösand · 350 inlägg

lopec

Husägare
    Wow. Vad OT allt blev.

Men till TS fråga; Nej. En kalibrering är inte nödvändig.

Gör en kalibrering skillnad? Ja.
    Är det skillnad på kalibrering och kalibrering: Absolut, läs på vad du betalar för innan.
    Är det skillnad på kalibrering och optimering: Absolut.

4. M
    Medlem · Skåne · 1 564 inlägg

mathiash77

Medlem
    Jag har en kalibreringsskiva till min blu-ray.

Denna skiva innehåller ett antal olika ”program” där den ber mig JUSTERA min tv/projektors inställningar för att bilden ska bli så optimal som möjligt enligt skivans referens mål.

Många TV apparater är inställda för att sticka ut i en butik, inte för att se bra ut för normal användning hemma.

5. S
    Medlem · Dalarna · 3 003 inlägg

SueCia

Medlem
    Det du ska komma ihåg är att de som jobbar på elgiganten inte på något sätt är några "experter" eller ens personer med utökad kunskap om TV, visst KAN det finnas någon sådan person, men att de jobbar på elgiganten säger ingenting om deras kunskap om t.ex kalibrering, de följer samma guide som du själv kan följa via t.ex Minhembio.

6. D
    Besserwisser · E · 16 317 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Uppenbarligen har olika personer här olika definition sn kalibrering.

Inställning
    Justering.
    Uppmätning mot referens.

Är det inte ganska uppenbart att det är lämpligt att ett ord får behålla sin definition så att man vet vad man pratar om?

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Skåne · 489 inlägg

ajn82

Medlem
    Kalibrering är den vedertagna benämningen för tjänsten i branchen, men lämpligen informerar den som säljer tjänsten vad som inkluderas, som tex här
    https://therock.se/produkt/isf-kalibrering/

Det viktigaste att ta med sig i diskussionen är dock att elgigantens tjänst är bluff och bortkastade pengar. Har man köpt en påkostad tv och är intresserad av korrekt bild så kan de andra tjänsterna vara intressanta.

Sen skiljer det mellan tillverkare också, Sony är kända för att ha ganska korrekt bild utan ytterligare handpåläggning. LGs nyaste har inbyggd autokalibrering, men det kräver fortfarande tillgång mätutrustning.

8. S
    Medlem · Uppsala · 840 inlägg

Strontus

Medlem
    Om de bara mäter upp värdena utan att justera något så är det rätt benämning.

Om de även justerar inställningarna så är kalibreringen bara en del av tjänsten.

9. Boilerplate4U
    Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 548 inlägg

Boilerplate4U

Medlem
    Så hur gick det, har du fått tag på information för att kunna fixa till bildinställningarna själv?

10. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 245 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Vilken bokstavskombo är det nu igen när man hakar upp sig på onödiga saker?

11. L
    Medlem · 813 inlägg
    Jag märkte att grabbens X-Box One har en kalibrerings funktion så det har funkat för min del. Jag är ingen film nörd så får nöja mig med det

Redigerat 2 jan 2020 12:46
  12. L
    Medlem · 813 inlägg
    Ja han sa först 'optimering' och påstod att den kan görs endast i datorn och inte går att göra via inställningar. Sedan efter jag tackade nej, ropade han åt kollegen 'Finns en här som inte är kalibrerade?'. De hade en hög färdiga 'kalibrerade' tvs redo.

Redigerat 2 jan 2020 12:43
    • Laddar…
  13. A

ajn82

Medlem
    De har ju en generös öppetköp policy, så at sälja optimerade apparater är en fin ursäkt för varför kartongen var öppnad...

14. A

ajn82

Medlem
    Optimerade är för övrigt ett lika fel ordval för vad de gör... Om vi ska nörda ner oss i korrekta tekniska termer.

15. D
    Besserwisser · E · 16 317 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ni dom tycker att det är onödigt med korrekta benämningar. Vet ni vad ni pratar om?
    Det tycks vara lite olika från person till person.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.