Byggahus.se

Är TV kalibrering nödvändig?

1. Boilerplate4U
    Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 547 inlägg

Boilerplate4U

Medlem
    Du är arbetsskadad! :rofl:

2. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 049 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Ah metadiskussion.

• Laddar…
  3. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 212 inlägg

tveksamt

Husägare
    För att åter ta exemplet med termometern ovan:
    Att kalibrera den är att mäta upp att den visar 97 grader när vattnet kokar, dvs konstatera att den visar tre grader fel. Sedan är kalibreringen klar. Den kommer alltså fortfarande att visa 97 grader efter kalibreringen är avslutad.
    Att justera den är att genomföra de förändringar som behövs för att den ska börja visa 100 grader när vattnet kokar.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja, och det sista man gör när man har justerat TVn eller projektorn är att kolla om värdena är rätt. Alltså en, drumroll, kalibrering!

• Laddar…
  5. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 212 inlägg

tveksamt

Husägare
    Det kan man göra, men det ändrar inte det faktum att ordet ”kalibrering” och ordet ”justering” har olika betydelse och inte är rakt av utbytbara.
    Vill man vara korrekt säger man alltså inte kalibrera när man menar att man ska justera för att sedan kalibrera.

Att vara korrekt kan dock vara långt ifrån (nödvändigt för) att göra sig förstådd.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Jag brukar ibland bli kallad för ordpolis men detta går faktiskt över huvudet på mig. Det utförs både justering och kalibrering så varför anser ni att det första är korrekt men det andra är fel? Som jag skrev tidigare så håller de som sysslar med detta professionellt inte med er.

EDIT: Jag funderade en minut till på det och ni har helt enkelt fel. Vad säger ni om fallet när TVn (eller projektorn) redan har helt rätt värden? Vad justeras i det fallet?

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 497 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Mja...jag har jobbat med kalibrerade verktyg och instrument i ~25 år och jag vill nog hålla med om de beskrivna skillnaderna avseende begreppen kalibrering resp justering.

8. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Ahh, dessa metadiskussion är tröttsamma.

En tv har inte några statiska bildvärden för färgåtergivningen som kan jämföras med en termometer och därför är liknelsen helt fel.

En ny tv är som standard felkalibrerad för din hemmamiljö och kräver justering för en korrekt färgåtergivningen.

Redigerat 2 jan 2020 00:38
  9. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Vet inte om det var mig du svarade men jag håller ju såklart med om skillnaden mellan en justering och en kalibrering.

Jag förstår bara inte varför det är fel att kalla processen att ställa in och verifiera bilden på TV/Projektor för en kalibrering. Kalibrering mot referensvärden är ju huvudsyftet och det är ju inte ens säkert att det behövs en justering.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Jag tycker faktiskt att det är bra att reda ut sånt här även om det ibland kan kännas lite "tröttsamt". Hellre det än att man missförstår varandra. Jag jobbar inte inom detta område men har haft hembio som hobby i många år så för mig känns det bra om jag har koll på terminologin.

11. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Kalibrering kräver fastställda värden vilket finns definierat för olika förhållandet när det gäller bildskärmar. Man behöver alltså justera olika bildparametrar för att uppnå en viss kalibrering.

12. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Ops sorry men jag svarade fel inlägg (fixat) Håller med dig helt för övrigt!

13. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 155 inlägg

Demmpa

Husägare
    Behövs det ingen justering så har det bara utförts en kalibrering.

Innan kalibreringen är gjord så vet man aldrig om det behöver justera och i så fall hur mycket det behöver justeras.

Om inställningarna i tv’n är nära godkända värden så kan det vara svårt att se om det behöver justeras, men om inställningarna är helt åt pipsvängen så ser man att det behöver justeras men inte hur mycket innan man gjort en första kalibrering.

Man kan inte justera någon inställning utan att först ha gjort en kalibrering, för utan kalibrering så vet man inte åt vilket håll man ska justera.

14. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Sååååå ... kalibrering låter som rätt benämning på tjänsten som utförts?

• Laddar…
  15. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Kalibrering av en skärm utförs normalt mot en specifikt mål för tex färgåtergivning. Ljud och Bild har en hel del bra artiklar om ämnet som bl.a. används som referens vid tester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.