Byggahus.se

Är TV kalibrering nödvändig?

1. Boilerplate4U
    Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 548 inlägg

Boilerplate4U

Medlem
    Ja, det är ett j-la sätta att lura kunder som saknar insikt. Snudd på bedrägeri faktiskt...

2. R
    Medlem · 1 721 inlägg

RoAd

Medlem
    Som många redan skrivit så är EL-gigantens "kalibrering" mer eller mindre bluff, de använder samma inställningar för alla apparater av samma modell.

Däremot är INTE en kalibrering bluff. Det gör väldigt mycket för att bilden ska bli så lik originalet som möjligt. Att ställa in det som man själv tycker om är ju så klart okej. Jag har personligen inte hängmatta på min EQ men de som tycker att det låter toppen får självklart ha det. Det går dock inte rent objektivt kalla det bra.

3. D
    Besserwisser · E · 16 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    En kalibrering påverkar inget. Det krävs en justering för det.

4. C
    Medlem · 9 718 inlägg
    Det låter väl iofs logiskt. Variationen från apparat till apparat lär ju vara obefintlig. Eller är det några yttre faktorer som man skall ta hänsyn till vid kalibreringen?

5. R
    Medlem · 1 721 inlägg

RoAd

Medlem

Förlåt, men va?

Skillnaden mellan olika apparater är kanske inte så stor men den är inte obefintlig. Vill man komma "nära rätt" så finns ofta inställningar för det fritt på nätet (eller t.o.m. ett bildläge i menyn ("film/movie" brukar oftast vara ok)), därav kallar jag EL-gigantens tjänst, för det priset, för mer eller mindre bluff.

Sedan har du rummet. Större problem för en projektor men inte obefintlig på en TV heller.

6. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Kalibrering till korrekt färgåtergivning i hemmamiljö utförs med justering av tevens bildparametrar som tex White Balance, RGB Mode, Color Space Settings, mm

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 98 inlägg

Telefu

Medlem
    Exakt!
    Exempelvis:
    En termometer kalibrerar man mot kokande vatten som är 100 grader. Även om termometern visar 97 grader är den kalibrerad. Vill man att den ska visa 100 grader får man göra en justering.

8. A
    Medlem · Skåne · 502 inlägg

ajn82

Medlem
    Givet att man väljer rätt bildläge (cinema eller dylikt) så bör det bars vara individ variationer, finns ingen anledning för en tillverkare att medvetet justera ska apparater fel i någon riktning. Förutom butik/demo läget som är gjort för att se bättre ut än konkurrenterna vid en snabb titt under lysrören i den lokala köpladan.
    Så om tillverkaren inte är inkompetent så har tvn i snitt mer fel efter elgigantens justering än innan, eftersom de tar värden från ett exemplar och applicerar på ett annat, där det är lika troligt att justeringen skulle gjorts i motsatt riktning istället.

• Laddar…
  9. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Redigerat 1 jan 2020 22:51
  10. Boilerplate4U

Boilerplate4U

Medlem
    Vad har en kalibrerad termometer med korrekt färgåtergivning att göra?

En tv kan aldrig visa en korrekt kalibrerad färgåtergivning i hemmiljö direkt från kartong. För detta krävs en justering av bildens färgparametrar. För övrigt tycker jag att man ska undvika att märka ord om man inte kan tillföra något konstruktivt i sammanhanget.

11. T
    Medlem · 98 inlägg

Telefu

Medlem
    Det var en förklaring på skillnaden mellan kalibreriring och justering via ett exempel eftersom det dök upp en fråga om det i tråden.

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 1 721 inlägg

RoAd

Medlem
    Hela branschen kallar det för kalibrering så jag väljer också att fortsätta med det.

13. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 455 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jag är kanske lite ”arbetsskadad”, kalibrering är bara en jämförelse mot känd referenspunkt, om det man kalibrerar ligger utanför godkänd tolerans så behövs en justering samt en ny kalibrering. Det kan behövas flera justeringar med efterföljande kalibrering innan objektet som kalibreras blir godkänd.

Vissa objekt jag kalibrerar på jobbet kan behöva uppåt tio justeringar med efterföljande kalibrering innan objektet blir godkänt, då är det flera punkter som måste stämma överens å när man justerar en punkt så flyttas dom andra punkterna. Många objekt behöver ingen justering utan blir godkända efter första kalibreringen.

14. R
    Medlem · 1 721 inlägg

RoAd

Medlem
    Bra beskrivet. Men jag ser inte varför kalibrering är fel ord för att justera en bild att bli korrekt. Precis som du säger så gör man ju justeringar av olika parametrar för att sedan jämföra resultatet mot rätt värden. Är inte det en kalibrering?

• Laddar…
  15. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 963 inlägg

Appendix

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.