Byggahus.se

Är TV kalibrering nödvändig?

1. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 303 inlägg

tveksamt

Husägare
    Har du inte lärt dig titta runt högtalarna? Varför diskuterar ens då? Du kan aldrig få den perfekta filmupplevelsen!

2. H
    Bannad · 79 inlägg
    Ett vattenpass från Kina måste man hålla uppochner eftersom det är kalibrerat på andra sidan jordklotet.

3. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 535 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    "Andra sidan jordklotet" brukar man väl kalla länder som ligger på andra sidan ekvatorn och som då hamnar "uppochner". Mig veterligen ligger Kina på samma sida om ekvatorn som oss och blir då inte "uppochned" :rolleyes::thinking:

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 745 inlägg

MathiasS

Medlem
    "Andra sidan jordklotet" = Göteborg, Uppsala, Örebro. Och därikrokarna.

• Laddar…
  5. H
    Bannad · 79 inlägg
    Japp, det bästa vattenpasset är tillverkat mitt på ekvatorn för där är jorden platt.

6. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 535 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Näe, Göteborg ligger på Sveriges framsida medans Stockholmen ligger på b-ksidan...….

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Skåne · 518 inlägg

ajn82

Medlem
    Köp en Sony oled med acoustic surface eller kör projektor med akustiskt transparent duk.

8. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 306 inlägg

Isakare

Medlem
    Enklare annars är att ha en högtalare på varje sida, så kommer ljudet mitt i bilden.

9. A

ajn82

Medlem
    Under ideala förutsättningar, men ändrar inte det faktum att ljudet är mixat för att högtalarna ska vara strax innanför kanten på bilden. På en liten tv märks det inte, men när man kommer upp i storlek blir det tydligt att tex en bil som kör från vänster till höger över bilden så kommer inte ljudet från rätt ställe på duken.

10. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 306 inlägg

Isakare

Medlem
    Vi pratar väl TV ?? Inte biograf.

11. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 711 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Varför skulle man mixa ljudet för en högtalarplacering som (nästan)aldrig förekommer?

Ett stort problem är väl att sweet spot där ljudet är korrekt blir väldigt liten när 2 högtalare kommer långt isär.
    Våra öron blir bättre på att höra var ljudet verkligen kommer ifrån nu när tv-apparater blir stora, så då inför man en centerhögtalare så sweet spot blir större, tom så stor att flera kan sitta i samma soffa, och höra att ljudet av en dialog mitt i bilden kommer från mitten av TVn.

12. R
    Medlem · 1 889 inlägg

RoAd

Medlem
    Vad menar du med "nästan aldrig förekommer"? På bio är det så vitt jag vet mer regel än undantag att högtalarna sitter bakom duken.

13. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 711 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Tråden handlar om TV, inte biografer, men jag lämnar en viss öppning för hemmabio och ny teknik (Sony)..

14. optimum
    Medlem · 5 563 inlägg
    Vi har precis samma erfarenhet.
    Frugan köpte en TV på Elgiganten till sin mor och blev pålurad en kalibrering för 700-800 (kommer inte ihåg exakt pris)
    Hon kunde inte argumentera om det behövdes. Vi åkte dit samma dag och jag var med då och frågade varför de prackar på mindre tekniskt kunniga kunder sådant. Säljaren blev sur och var mycket otrevlig. Det slutade med att vi lämnade tillbaka TV:n.
    Handlar fortfarande i deras butiker men inte av otrevliga säljare och är alltid med för att kunna bemöta tekniskt tokiga argument.

Givetvis är detta ett sätt för dem att tjäna mer men det ska knappast vara genom att lura på mindre tekniskt kunniga något de inte behöver.

15. A

ajn82

Medlem
    Spelar varför någon roll när det är fakta att det är så?

Men anledningen är väl samma som kalibrering, 99% märker ingen skillnad, så man kan lika gärna göra det för dem som har en ordentlig anläggning. Sen mixar man knappast om varje enskilt ljud för hemutgåvan, utan positionerna är låsta till hur det var på bio.

Redigerat 18 jan 2020 07:51
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.