15 672 läst ·
72 svar
16k läst
72 svar
Är trasig takfläkt dolt fel?
Typiskt sådant jag skulle fixa helt själv. Det enda svåra är att ta reda på vilken fläkt det skall vara.
Annars köp fläkten (ev beg) och installera.
(Ev öka kapaciteten eller funktionaliteten, typ fininställning av gång/volym.)
Annars köp fläkten (ev beg) och installera.
(Ev öka kapaciteten eller funktionaliteten, typ fininställning av gång/volym.)
Känns som en av de vanligaste missuppfattningarna om besiktning, "undersökningsplikt" och dolda fel.B bearcave skrev:
Vad säljarens besiktningsman har hittat spelar ingen roll alls. Deras "besiktning" är en del av ett avtal som skall skydda säljaren och försäkringsbolaget mot anspråk gällande dolda fel. Känns ibland som om t.ex. Anticimex kunde ha nöjt sig med att titta på huset på Google maps...
Som flera har noterat är detta inte ett dolt fel då det (ganska lätt) hade kunnat upptäckas. Att man vid just säljarbesiktningar låter bli att titta på sådant har väl sina skäl. Man vet att sådant aldrig går igenom som "dolt fel".
Här är din kompetens som köpare helt avgörande, inte för vad som är ett dolt fel utan för vad du kan förvänta dig efter köpet. Saknar du, vilket väldigt många köpare gör, kompetens att bedöma ett hus så köper du en egen besiktning av en seriös firma med ansvarsförsäkring som täcker misstag av besiktningsmannen. Sedan läser du noga i villkoren vad som inte ingår i besiktningen och sedan pratar du med besiktningsmannen om riskerna med detta.
Jo, det har du verkligen. Du har ju alla möjligheter att själv gå igenom huset.B bearcave skrev:Nja, jag har ju inte annat att gå på än att säljaren och besiktningsmannen i kontrakt och protkoll angett mekanisk frånluft utan vidare anmärkning. Förstår nu med input från folk i tråden som vet bättre än mig att det kanske främst är en notering om typ av ventilation snarare än något vitsord om funktion.
Om fläkten slutade att fungera i samband med takrenovering kan det ju vara så enkelt att den kopplades bort i samband med rivning och att man sen missade man att koppla tillbaka den. Jag skulle börja med att kolla att den har el framdragen och att fläkten är inkopplad.
Ja allt är ju möjligt men då fanns åtminstone el framdraget men någon hade slarvat i samband med takbytet. Jag var mer inne på att man installerar en elektrisk fläkt men struntar i att dra fram el till den. Det måste rimligen vara rätt sällsynt.B borgen72 skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Jag fick fasaden målad efter fasadbyte men de hade glömt fasaden så de målade isoleringen.Alfredo skrev:
Att byta fläkt på taket är inte någon större kostnad. Jag har ett hus med mekanisk ventilation. När jag tyckte att ventilationen blivit sämre beställde jag fläkt hos fabriken (som i mitt fall var i Skänninge) och sen en elektriker som monterade den.B bearcave skrev:Hej!
Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.
Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.
Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.
Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.
En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.
Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.
Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.
Tack på förhand!
Nej det är inte ett dolt fel. Kan ju vara så att fläktmotorn gått sönder efter besiktning men före tillträdet. Ta ett snack med säljaren, och bra takfläktar/huvar finns på ventilation.se för 2500-4000kr. Dina offerter du fått känns rätt orimliga, om du nu inte har något väldigt speciellt.B bearcave skrev:Hej!
Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.
Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.
Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.
Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.
En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.
Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.
Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.
Tack på förhand!
Byter man till en ny med samma tekn specifikationer finns inget behov av att injustera några flöden.H Hybro skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Går det att reparera trasiga fjädrar i originalparkett från 1954?
Golv -
Asko diskmaskin D5647 med trasig spolväxlarstyrning
Vitvaror -
Kortslutning, strömbrytare trasig?
El -
Köpes: Trasig Arboga pelarborr eller lös pelare med bord
Köpes, Hyres & Bytes -
Takfläkt trasig - hur ventilera innan den är reparerad?
Ventilation