Hej!

Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.

Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.

Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.

Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.

En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.

Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.

Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.

Tack på förhand!

Hur skulle det kunna va ett dolt fel? Byt fläkt och gå vidare.

• Gilla
  • Älska
Heden71 och 15 till
  • Laddar…
D
B bearcave skrev:
Hej!

Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.

Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.

Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.

Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.

En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.

Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.

Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.

Tack på förhand!
Det beror inte bara på "doldheten" i felet utan också på felets kostnad i relation till köpeskillingen.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Normalt ingår inte tekniska installationer som frånluftsfläktar i de husbesiktningstjänster man köper. Detta måste man själv intressera sig för som köpare, t ex fråga säljaren om det, titta på husets ventilationsprojektering, titta på kanaler och fläktars utformning och funktion och läsa manualer.

Inte dolt fel tänker jag i ljuset av detta.

• Gilla
Newgolds och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nej ett dolt fel är det inte. Däremot kan man fundera på om inte säljaren borde ha upplyst om att fläkten inte fungerar när det är angivet att huset har mekanisk ventilation. Utan fläkt är den ju inte mekanisk.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S
Att kolla att ventilationen fungerar är ju enkelt, exempelvis genom att hålla ett papper mot en ventilationsventil.

Den kan ju ha fungerat och eventuellt brakat ihop tills ni tillträdde?

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
D
Sedan kan man fortsätta diskussionen map fläktens ålder (den kan vara tekniskt avskriven) och när den egentligen gick sönder.

Men även om fläkten vore ny kan du inte vinna detta i en rättegång eftersom kostnaden (antagligen) är för liten.

Slutsats: ditt hus, din fläkt, ditt problem.

• Gilla
Pettman och 6 till
  • Laddar…
Den kan ju ha gått sönder mellan besiktning och tillträde, och i sådana fall så hade det väl egentligen legat på säljaren att laga? Men å andra sidan, det är bara några tusenlappar för en ny frånluftsfläkt, värt att bråka om? Att få dit en ny fläkt med EC-motor är ju inte tråkigt.

Vår takfläkt fick nya lager ungefär en månad innan tillträde. Säljaren som fixade. Antagligen hade den lagt av.

Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Hur skulle det kunna va ett dolt fel? Byt fläkt och gå vidare.
Material + arbete har jag fått två offerter på och väntar på en tredje. Ena var på 12k fast pris, andra runt 25k fast pris. Inte summor jag gärna tar om jag inte behöver det.

En besiktningsman och säljaren har inte noterat några fel på ventilationen inför köp. Tycker personligen inte att det är orimligt att diskutera om jag som köpare trots det borde ha fångar upp felet innan köpet.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Düsseldorff
B bearcave skrev:
Material + arbete har jag fått två offerter på och väntar på en tredje. Ena var på 12k fast pris, andra runt 25k fast pris. Inte summor jag gärna tar om jag inte behöver det.

En besiktningsman och säljaren har inte noterat några fel på ventilationen inför köp. Tycker personligen inte att det är orimligt att diskutera om jag som köpare trots det borde ha fångar upp felet innan köpet.
Fast besiktningsmannens uppdrag omfattade förmodligen inte ventilationen.

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
B bearcave skrev:

För att kunna driva som dolt fel behöver summan vara mer än bara någon promille av köpeskillingen.. Om huset bara kostar 500 000:- då kan du eventuellt börja fundera på att driva process... men tänk på att processkostnaden kommer att bli högre än ett eventuellt skadestånd.

Om taket är bytt för fyra år sedan så är nog alla garantier på eventuell fläkt också helt uteslutna...

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad söker man på för att hitta denna typ av fläkt om man vill ge sig på ett byte själv? Mamma har ett hus i samma ålder som TS och fläkten fungerar visserligen fortfarande men med tydligt missljud.

B bearcave skrev:

Jag tycker att det där låter dyrt om det bara är en fläkt på taket som skall bytas. Om den är ansluten med stickpropp så borde du kunna göra det själv, det är möjligtvis vilket varvtal den skall gå på som kan vara lite klurigt beroende på vad som är känt om systemet.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad söker man på för att hitta denna typ av fläkt om man vill ge sig på ett byte själv? Mamma har ett hus i samma ålder som TS och fläkten fungerar visserligen fortfarande men med tydligt missljud.
Kanalfläktar är billiga och gör alla ungefär samma sak. Det kan skilja mellan EC och AC och effekt. Sök på östberg kanalfläkt.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad söker man på för att hitta denna typ av fläkt om man vill sig på ett byte själv? Mamma har ett hus i samma ålder som TS och fläkten fungerar visserligen fortfarande men med tydligt missljud.
https://www.ventilationsbutiken.se/

https://ventilation.se/

Östberg har beräkningsverktyg för varvtal på sin hemsida. Antagligen Systemair också. Köp en med EC-motor.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.