Byggahus.se

Är tex dosdimmers "potensial isolerade"

1. H
    Medlem Nivå 4
    Hej. Kanske en konstig fråga. Funderat på många olika sätt att kunna köra befintlig belysning med fjärråtkomst/timer.

Har i dagsläget många dosdimmers. Har tänkt att använda tex nexa för att ge en start och slut puls för att sköta detta. Dock är deras snabbaste sekvens en sekund. Det funkar för att tända men inte släcka så detta går bort.
    En annan tanke är att köra fram två pulstrådar till dosdimmerna. En som går till brytaren och en som går till "pulsgenerator" Skulle säkert funka om det låg på samma grupp/säkring. Hur skulle det funka om det inte låg på samma säkring, skulle jordfelsbrytare lösa ( om det inte ligger på samma jordfelbrytare, har tre i huset). Om detta skulle fungera behövs bara en "pulsgenerator" för att tända allt man vill tända med en puls.

Misstänker att det finns minst 299 personer som är smartare än mig på detta så kom med lite idéer ;) Trevlig helg på er!

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om du har lust att uppge vilken typ av dosdimmer dur har idag så skulle det underlätta ett svar. Hur styrs dessa idag, och vad driver de? Låter som tryckknappsstyrning på din beskrivning? Du kan inte koppla samman ingången på samtliga dosdimmers, för då kommer ju alla att styras samtidigt. Jag känner inte till någon trådlös puck som styr tryckknappsingången på ett drivdon, men 1-10V finns bl.a hos Nexa.

Ett naturligt val vore ju att välja nya trådlösa dimmerprodukter istället för att försöka pussla ihop något med dina befintliga. Beror förstås på vad kostnaden blir för de olika alternativen.

3. H
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Ursäkta om jag var lite otydlig, alltid svårt att börja en tråd ;) Nu när du skriver det så kommer jag på att det är ju självklart att alla tänds och släcks samtidigt även om man bara kör de enskilda strömbrytarna. Tänkte inte på att det gick bakvägen. Kollat på nexas trådlösa dimmer som man kan styra med vanlig strömbrytare. Problemet med dem är att det inte funkar med återfjädrande brytare. Har du tänt den men brytaren så måste du släcka med den, om jag fattat rätt. Hade de haft en trådlös med puls mottagning så hade jag bytt allt i hela huset.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om du menar Nexa WMR-1000 så kan det nog vara så. Den är ju inte gjord för att styra en dosdimmer. Då är det nog säkrare att byta dosdimmern mot en WMR-252 eller ECMR-250. Då får du dock slänga dina gamla dimrar... Du får väl räkna lite på vad det kostar.

5. H
    Medlem Nivå 4
    Jag kan tänka mig att slänga mina dosdimmers om nån annan uppfyller mina krav, dvs Kunna styras med puls från trådad strömbrytare och trådlöst. Vill endast använda återfjädrande strömbrytare. Verkar inte funka så med dessa utan måste användas med vippströmbrytare.