Byggahus.se
Hej,

Har fått ett hustak omlagt av en firma. Nytt underlag och nya pannor. Var dock lite funderande över hur tätningarna till ventilationerna är gjorda. Jag kan för lite om det här för att avgöra om det är OK att göra såhär? Kollade igenom monteringsanvisningen för Icopal Flexilight prima och där beskriver de att man med fördel sätter takstosar, och det känns ju instinktivt mycket vettigare, men byggaren menar att det inte är något problem med hur det är gjort och det kanske det också är? Pannorna som sitter över är Monier Nova och ser ut att sitta bra. Nojar jag bara i onödan? Att jag blev orolig nu är eftersom det kom vatten under ett åskväder nyligen, men det kanske kan sugas in vatten genom själva ventialtionsröret om det störtregnar och man kombinerar det med rejält med vind och drag genom huset? Det hade kommit igenom vatten innan, men då antog vi att det var eftersom taket inte var renoverat på 50 år. Ska kanske starta en separat tråd om själva vattenläckaget.

/ Jonas

IMG_161249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Trollar du nu eller är detta en allvarlig fråga?

Självklart ska taket läggas enligt monteringsanvisning och jag är övertygad att inte detta omfattar tejpande med packtejp.

Skämt å sido. Detta är inte okej och jag skulle dra öronen åt mig on jag vore du då det kan finnas stor risk för andra tvivelaktiga lösningar med tanke på takläggarens uppvisade kompetens.. Stos är det som gäller på dom flesta tillverkare.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
NEJ!

Det blir inte tätt mellan papp & tejp, tejp & tejp och tejp & rör.
Tejpen åldras och kan gå sönder.
Klistret på tejpen åldras/torkar så att tejpen lossnat.
Vatten kan sugas in av kapillärkraften.

Pannorna är takets ytskikt och pappen är takets tätskikt.

Det där är långt ifrån fackmannamässigt utfört, det är utfört av klåpare.

Suck, nej, jag önskar att det var trollande. Man ska visst inte lite på folk :( Får väl börja dra i det här då. Tyvärr är jobbet utfört och betalt. Ska man dra in en besiktningsman på det här för att få något mer kött på benen? För en gångs skull bestämde jag mig för att lita på en hantverkare och inte ta in besiktningsman...

Det är något likt denna du skall ha och ingen packtejp!:mad:
Den tejpen kan takläggaren sätta på sina egna takgenomföringar och sluta snåla. Den kostar ca 500 Kr och en vattenskada betydligt mer. Har du någon garanti på det jobbet?
004865964-produktbild-singel-finfo-01.jpg

E epw skrev:
Trollar du nu eller är detta en allvarlig fråga?

Självklart ska taket läggas enligt monteringsanvisning och jag är övertygad att inte detta omfattar tejpande med packtejp.

Skämt å sido. Detta är inte okej och jag skulle dra öronen åt mig on jag vore du då det kan finnas stor risk för andra tvivelaktiga lösningar med tanke på takläggarens uppvisade kompetens.. Stos är det som gäller på dom flesta tillverkare.
Skulle nog inte kalla det packtejp... Vissa av tejperna idag håller nästan längre än ett hus och är omöjliga att få bort. Tejpen verkar vara ok, men det är väl ingen optimal lösning.

Problemet är om monteringsanvisningen äger att man med fördel sätter takstos så har firman eventuellt inte gjort något fel (i juridisk mening) även om det inte är en "perfekt" lösning.

Det här säger Wurth om sin tejp:

Produktbeskrivning
För permanent skarvning av åldersbeständig byggfolie, fuktspärrar och skyddsfilm. Eurasol är även användbar för fukt- och lufttäta skarvar i OSB skivor etc. Den ger en permanent vidhäftning och är lufttät. Tejpen anpassar sig utmärkt till ojämnheter och öppningar i underlaget.

Användningsområde
Underlaget måste vara torrt och fritt från fett, damm och smuts. Säkerställ att vatten inte kan bli stående runt vidhäftningsområdet. Utsätt inte tejpen för långsiktig sträckning.

thomas33 thomas33 skrev:
Det är något likt denna du skall ha och ingen packtejp!:mad:
Den tejpen kan takläggaren sätta på sina egna takgenomföringar och sluta snåla. Den kostar ca 500 Kr och en vattenskada betydligt mer. Har du någon garanti på det jobbet?
[bild]
Jodå, det är garanti på jobbet, men vad ska jag åberopa? Att de inte har följt instruktionerna från Icopal? Ett problem är att Icopals instruktioner inte skriver explicit att det är ett krav med stos. Får börja med att prata med byggfirman och se vad de står, me. Jag kan ju gissa...

A Autodidak1 skrev:
Skulle nog inte kalla det packtejp... Vissa av tejperna idag håller nästan längre än ett hus och är omöjliga att få bort. Tejpen verkar vara ok, men det är väl ingen optimal lösning.

Problemet är om monteringsanvisningen äger att man med fördel sätter takstos så har firman eventuellt inte gjort något fel (i juridisk mening) även om det inte är en "perfekt" lösning.

Produktbeskrivning
För permanent skarvning av åldersbeständig byggfolie, fuktspärrar och skyddsfilm. Eurasol är även användbar för fukt- och lufttäta skarvar i OSB skivor etc. Den ger en permanent vidhäftning och är lufttät. Tejpen anpassar sig utmärkt till ojämnheter och öppningar i underlaget.
Aha, stort tack för info. Kunde försökt googlat Wurths tejp lite noggrannare, men tänkte nog att det var svårt att hitta konkret info, men det gick ju! Så kanske inte så illa som jag först trodde då, men inte heller optimalt. Och precis som du skriver så är stosar beskrivet som rekommenderat, men inte krav från underlagstillverkaren. Dock är det ju inte själva byggfilmen de har skrvat utan mellan tätskikt och plåt, undrar om Wurth menar att det ingår i "etc."?

L LordRust skrev:
Aha, stort tack för info. Kunde försökt googlat Wurths tejp lite noggrannare, men tänkte nog att det var svårt att hitta konkret info, men det gick ju! Så kanske inte så illa som jag först trodde då, men inte heller optimalt. Och precis som du skriver så är stosar beskrivet som rekommenderat, men inte krav från underlagstillverkaren. Dock är det ju inte själva byggfilmen de har skrvat utan mellan tätskikt och plåt, undrar om Wurth menar att det ingår i "etc."?
Misstänker att entreprenören tycker att det ingår i etc...

Jag har använt detta till ångspärr (sitter utav helsike på allt känns det som): https://www.wurth.se/produkter/tejp/byggfolietejp/byggfolietejp-gron/

Och där står det i produktbeskrivningen:

Användningsområde
För permanent skarvning, lagning och tätning av åldersbeständig byggfolie i polyeten. Som tätningstejp vid genomföringar i polyetenfolie. Även för permanent skarvning och försegling av vindskydd (HDPE/PP/PE-fleece) vid takläggning, bygg och fasadarbete. Fäster även bra mot trä, glas, metall etc.

Jag hade aldrig godkänt detta tejpande.
Tejp sätter man på plana ytor som skarvas ihop. Byggaren kan aldrig veta om det blir 100% tätt och det är du som ägare av huset som kommer att få ta tag i det om det blir vattenskador. Risken är stor att firman försvunnit då, för ett tak skall i alla fall hålla tätt 25 till 30 år.

Eftersom det finns en vedertagen skarvmetod med stos, skall han givetvis använda det och inga egna patentlösningar.

A Autodidak1 skrev:
Misstänker att entreprenören tycker att det ingår i etc...

Jag har använt detta till ångspärr (sitter utav helsike på allt känns det som): [länk]

Och där står det i produktbeskrivningen:

Användningsområde
För permanent skarvning, lagning och tätning av åldersbeständig byggfolie i polyeten. Som tätningstejp vid genomföringar i polyetenfolie. Även för permanent skarvning och försegling av vindskydd (HDPE/PP/PE-fleece) vid takläggning, bygg och fasadarbete. Fäster även bra mot trä, glas, metall etc.
Nu hänvisar du till en annan tejp!

Den som är satt på genomföringen är denna:
https://www.wurth.se/produkter/tejp/byggfolietejp/byggfolietejp2/
Användningsområde
Underlaget måste vara torrt och fritt från fett, damm och smuts. Säkerställ att vatten inte kan bli stående runt vidhäftningsområdet. Utsätt inte tejpen för långsiktig sträckning.

E
A Autodidak1 skrev:

Produktbeskrivning

Användningsområde
Om du läser det nedersta stycket att man ska säkerställa att vatten inte ska bli stående runt vodhöftningsonrådet. Skulle du kunna garantera detta menar du? På ovansidan av en takgenomförning? :crysmile::crysmile:

Detta är inte fackmannamässigt punkt slut.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Nu hänvisar du till en annan tejp!

Den som är satt på genomföringen är denna:
[länk]
Användningsområde
Läs inläggen!!!

I det första länkar jag det till TS tejp. Sedan skriver jag om en liknande tejp som jag använt där det uttryckligen är ok (under vissa förutsättningar).

Själv hade jag använt stos, MEN det är inte säkert att det är fel som det är gjort i juridisk mening.

Helt säkert är det nog inte.

Men jag är ganska övertygad om att ifall man skickar en bild av hur det är gjort till Wurth, och frågar om det är en korrekt användning av deras produkt, så ...

Samma om man skickar en bild till tillverkaren av pappen.

Jag tolkar beskrivningen från Wurth att tejpen skall användas för att skarva folie som alltså ligger ihop. Den kan användas för att täta skarvar mellan skivmaterial. Det är en helt annan användning än det vi ser på bilden.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Helt säkert är det nog inte.

Men jag är ganska övertygad om att ifall man skickar en bild av hur det är gjort till Wurth, och frågar om det är en korrekt användning av deras produkt, så ...

Samma om man skickar en bild till tillverkaren av pappen.

Jag tolkar beskrivningen från Wurth att tejpen skall användas för att skarva folie som alltså ligger ihop. Den kan användas för att täta skarvar mellan skivmaterial. Det är en helt annan användning än det vi ser på bilden.
Det är ju en bra idé att skriva till tillverkarna också och höra vad de har att säga för att få lite mer fakta på bordet, ska göra det. Även om Wurth skriver etc.så räknar de nog inte in vad som helst i det.

Tack för råd och åsikter från er som kan mycket mer än jag om detta.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.