Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är taklampan korrekt jordad?

1. horisonten
    Medlem · 3 inlägg

horisonten

Medlem
    Hej! Första inlägget efter flera års kunskapssökande i forumet (även innan jag blev medlem).
    Jag är i färd med att sätta upp en taklampa som min sambo köpt begagnat för ett antal år sedan. Lampan är ursprungligen från Chilli enligt henne, och lampan såg ut som i bilderna när hon köpte den.

Jag skulle gärna ta emot svar ang. om taklampan är korrekt jordad. Eftersom dekalen inuti lampan inte har någon jordsymbol (eller ens dubbelisolering) så borde jag väl kunna anta att jordningen utförts efter köpet från butiken?

Kan man avgöra om det är en hempulare som fixat jordningen eller kan man se om det är korrekt utfört bara genom att se på bilderna?

Det är två jordkablar som sitter i kopplingsdosan. Ena jordkabeln är fäst i upphängningskroken, ena kabeln följer med neutralen och ledaren in i lampan och slutdestination är inte synligt för mig.

Jag har DCL i stugan och har kopplat in de övre ingångarna i kopplingsdosan. Dock har jag inte satt på DCL-kontakten eller kopplat in den i uttaget ännu.

Edit: Det gick visst öppna längst ner. Där syns jordkabelns fästning. Precis som ovan i botten av metalskaftet som går genom hela lampan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200606_084429.jpg

20200606_091941.jpg

20200606_084511.jpg

Redigerat 6 jun 2020 09:22
  2. D
    Medlem · 355 inlägg
    Det ser ut att varit jordat från fabrik.

Men det ser ut som att jordkabeln sitter dåligt i den nedre.

• Laddar…
  3. horisonten
    Medlem · 3 inlägg

horisonten

Medlem
    Tack för ditt svar @Melb! Det var lite dålig vinkel på bilden. Den verkar sitta bra, men trådarna är vikta dubbelt och därför säkert 3 ggr längre än vad som skulle behövas...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.