Byggahus.se

Är Swedbank en krångligare bank än andra vid fastighetsaffärer där mäklare bara skriver kontrakt?

1. X
    Medlem · Skåne · 2 434 inlägg

xLnT

Medlem
    Man väljer inte bank, man väljer banktjänsteman.
    Våran jobbar just nu på Swedbank, och vi är jättenöjda. Vi följer med honom vilken bank han än kommer jobba på.

• Laddar…
  2. L
    Medlem · Lund · 9 inlägg

lundensaren

Medlem
    Håller med!

3. M
    Medlem · Dalarna · 2 592 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Mitt problem är att "min" banktjänsteman på Swedbank gick i pension. Allt hade fungerat bra innan, men sen fick vi ett riktigt stolpskott och efter en massa krångel för att få en ny kontakt som var någorlunda rimlig att ha att göra med så avvecklade Swedbank konceptet med en personlig kontakt. Så nu när bindningstiden på 5-års lånen går ut i början på nästa år så kommer jag verkligen jämföra andra banker. Har alltid haft Swedbank men precis som TS upplever så verkar de verkligen inte i alla lägen vara den smidigaste banken att ha att göra med om man inte råkar ha en bra kontakt på banken.

4. S
    Medlem · Kronoberg · 50 inlägg

sudo

Medlem
    Det är så lätt att byta bank idag så det finns ingen anledning att stanna kvar om man inte får den service eller det pris man vill ha.

När jag och sambon skulle köpa bostadsrätt för några år sedan så gjorde vi en upphandling med totalt fem banker som fick offerera. Jag hade sen tidigare varit Swedbankkund och sambon varit kund hos Handelsbanken så dessa två var givna som alternativ. Vi beslutade oss också för att fråga LF Bank, SEB och Skandiabanken.

Vi jämförde sedan totalkostnaden under en tvåårsperiod för de olika alternativen. Här inkluderade vi kortavgifter och andra bankavgifter, rabatter på försäkringar (LF) osv. så att vi verkligen fick en korrekt bild av vad som var billigast i längden. Vi vägde även in lite mjuka faktorer såsom att Handelsbankens internetbank var extremt föråldrad och att de inte hade stöd för mobilt bankid och att LF hade en bra app. Swedbank diskvalificerade sig direkt pga. för hög räntenivå, cirka 40 punkter högre än slutgiltig placering.

Valet föll på SEB tillslut, vilka i kalkylen inte var absolut billigast men kunde erbjuda en bra totalprodukt med rätt prislapp. I slutändan tjänade vi nog stort på detta val då vi hade fått ett väldigt lågt påslag på SEB:s inlåningsränta samt att räntorna gick ner ganska fort efter vi hade köpt bostadsrätten.

När det sedan var dags att omförhandla rabatten efter två år så ville dom fördubbla räntan på grund av nya rutiner inom banken (generellt höjde SEB sin snittränta markant efter att denna började redovisas officiellt), men även bankmannen förstod att detta inte var något vi skulle godta utan skulle ta detta ett varv i deras kreditnämnd. Vi fick efter detta en ok ränta, även om den var högre än vi haft innan, men vi fick ingen rabatt på kort och banktjänster (enkla vardagen). Vi kollade även med LF i detta läget och de kunde erbjuda någon punkt lägre ränta, men framförallt var alla kort- och banktjänster gratis samt högre rabatt på försäkringarna vilket gjorde att deras erbjudande var betydligt mer attraktivt. Det blev således ett bankbyte.

Nu när vi är mitt i ett husköp så har vi tyvärr inte haft riktigt tid att konkurrensutsätta LF, men i och med att vi har en bra kontakt samt varit nöjda under de senaste åren så känner vi oss trygga i denna affären. Ränteläget har vi jämfört med boräntedatabasen på byggahus samt med SBAB så vi vet att vi ligger någorlunda rätt där. Vi kör också bara på 3mån bindning så när vi har mer tid och möjlighet att jämföra så kan vi byta med kort varsel om vi hittar något billigare och bättre.

Självklart har vi ju mer än en bank, Avanza för fonder och aktier pga. överlägsen plattform och sedan några andra banker för att få sparkonton med ränta.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Uppsala · 28 inlägg

butchbob

Medlem
    Tack för alla era svar ni som engagerade er! Känns som jag kastade in en brandfackla och sedan stängde dörren. Men nu är jag tillbaka och tänkte följa upp hur det gick :)

Efter att jag vid tidpunkten skrivit inlägget här första gången åter igen kontaktade banken och skarpt ifrågasatte deras metoder så kom svaret dagen efter: "Vi har godkänt ditt lån". Ingen förklaring, ingenting mer än så.

På grund av den beroendeställning som jag befinner mig i så finns ingen anledning för mig att hävda min rätt eller försöka reda ut "hur det egentligen borde ha gått till".

Jag tror därför som en del är inne på i denna tråd: det är mycket beroende på individen hos banken på andra sidan. Samt på mig som köpare naturligtvis hur mycket jag är beredd att kämpa.

Att byta bank som många föreslår var aldrig ett alternativ då det var rätt bråttom för mig att knyta ihop säcken på affären.

Men visst ligger det nära till hands att snegla på en annan bank när allt detta är över...

• Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · 40 817 inlägg
    Välj rörligt lån (3-månaders) så du sen kan i lugn och ro kolla upp vad andra banker kan erbjuda dig och snabbt och lätt byta om något visar sig vara bättre.

7. J
    Byggnovis · 4 inlägg

Jakob.elmlund

Byggnovis
    Samma sak hände oss 2018 när vi sökte lån...
    Deras bråk var att de inte var bektanta med området (Vellinge) och att BRF:et som skulle skapas endast hade nio hushåll och deras rekommendation var elva.
    Efter tjat gav de oss ett räntesats som var så meningslöst att vi kunde gå över till vilken bank som helst och ändå få en bättre räntesats, vilket vi gjorde.

8. engs
    Medlem · Östergötland · 1 089 inlägg

engs

Medlem
    Har Länsförsäkringar för lönekonto och gemensamt buffertsparande (samt försäkringar, 15% rabatt på dessa pga att vi har lönekonto + lite pengar där).
    Icabanken för gemensamt hushållskonto.
    Avanza för kapital och bostadslån.
    Kreditkort på OKQ8 och Komplettbank. (båda utan avgifter och med bonus).

Tidigare hade vi allt på Nordea (lönekonto, buffert, bolån etc) + Avanza.

Visst går det hyffsat smidigt att byta bank men det är ändå många onödigt krångligt tycker jag. Man skulle lämna in typ ett års kontoutdrag för flytt till Länsförsäkringar, tror det var för att de skulle vara säkra på att få rätt på alla ev. autogiron etc. Lyckades övertala dem att jag hade koll så det var onödigt.

När vi flyttade lånen behövdes Amorteringsunderlag, (kanske reglerna har ändrats sen 2018?) som naturligtvis inte gick att beställa digitalt utan man skulle ringa in och begära detta.

Allt detta borde kunna skötas digitalt bankerna mellan, kan man tycka.
    Det finns ju nya reglelverk om att banker ska tilhandahålla APIer så man t.ex. kan använda tredjepartsappar för att logga in för att t.ex. ha översikt på flera banker samtidigt. Detsamma borde kunna nyttjas vid flytt av bank eller bolån.

Redigerat 14 sep 2020 13:05
  9. C
    Medlem · Halland · 84 inlägg

Callmenobody

Medlem
    Vårt lokala Swedbankkontor har bara öppet efter 15:00 två dagar i veckan så jag fick ta ledigt för att besöka dom när det gälde lånelöfte inför vårt husköp.
    Efter en halvtimme med papper, intyg och liknande så var vi klara och jag frågade hur de såg på saken? Några problem?

Svaret jag fick var att det kunde hon inte svara på för hon hade inte befogenhet att ge lånelöfte!
    Efter några dagar fick jag svar och deras ränta var i runda lag mellan dubbla och tredubbla det jag fick hos SEB (detta var 2014 då räntorna var ruskigt låga), som förövrigt har fantastisk service, iallafall i vår stad.

10. Skogsgubben
    Husägare · 37 inlägg

Skogsgubben

Husägare
    Jag är 100% enig i vad du säger, vi upplevde just samma mottagning på Swedbank, Länsförsäkringar var så otroligt välkomnande, man kände sig som man verkligen var värdefull som kund.
    Vi kommer aldrig byta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.