Jag har ett gäng stenplattor i en gång invid ena väggen på huset. Det är nyköpt men jag känner förra ägaren och vet att det nyligen är dränerat. Plattorna lutar in mot huset och jag tänker mig två alternativ:
1. Ta bort stenplattorna helt och ha gräsmatta där.
2. Gräva upp plattorna och lägga om så att lutningen på dem blir från huset.
Frågan är egentligen hur viktiga stenplattor är för dräneringen?
1. Ta bort stenplattorna helt och ha gräsmatta där.
2. Gräva upp plattorna och lägga om så att lutningen på dem blir från huset.
Frågan är egentligen hur viktiga stenplattor är för dräneringen?
Att lutningen är från huset är det viktigaste.
Sista bilden: Det gula man ser under gräsmattan vid väggen dräneringsplasten? den ska vara över marknivån
Sista bilden: Det gula man ser under gräsmattan vid väggen dräneringsplasten? den ska vara över marknivån
Ja det ser ut som att det gula är dräneringsplast. Den är svart och sticker upp mer på de andra bilderna. Jag antar att jag ska gräva ur överallt där den gula plasten inte sticker upp?L LantbrukarN skrev:
Nja då får du sänkor där vatten kan samlas, kolla så det är dränplast, den ser väldigt plan ut.
Om det är dränplast så kan man skaffa mer av det och skarva på och sedan fylla upp marken så den får lutning bort från kåken
Om det är dränplast så kan man skaffa mer av det och skarva på och sedan fylla upp marken så den får lutning bort från kåken
Beror kanske på tillverkare, när vi satte Platonmatta så sa tillverkaren 5cm över marknivå och 15cm överlapp vid skarvar.P Prodigys skrev:
Ser inte ut att finnas någon täcklist på den understa bilden med gult närmast väggen, oklart vad det är för sorts matta satt där
Vi har installerat bergvärme och det har grävts där, vilket förmodligen kan ha påverkat? Rören från den nyborrade brunnen går in i huset där.Centano skrev:
Liknande trådar
-
Lägga stenplattor, förarbete
Trädgård allmänt -
Distansunderlägg för reglar på stenplattor
Altan & Uteplats -
Lägga stenplattor utmed grunden men saknar stöd för "stenmjölet"
Grund & Markarbeten -
Dansk sjöstenplattor utanför garaget, olämpligt?
Grund & Markarbeten -
underarbete för stenplattor på berg?
Trädgård allmänt