7 271 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Är solceller en bra investering om man redan har bergvärme?
har du någon referens till dom 9% ?, för det är absolut inte så jag läser det här.Attitudeswe skrev:
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...av-nattariffer-enligt-eifs-20221/energiavgift
https://ei.se/om-oss/publikationer/...for-utformningen-av-nattariffer---ei-pm202006J Jörgen Brandelius skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 140 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 140 inlägg
Det du ska ta med dig är att om du inte installerar solcellerna själv, så är det säkerligen någon slarvpelle från ett företag med sol/sun/solar osv. i firmanamnet. Dom kunde inte bry sig mindre om dom halverar livslängden på ditt tak.A awikan skrev:
Skulle säga att det är väldigt hög risk att låta någon annan installera solceller åt dig, du har chansen att börja tjäna på investeringen efter kanske 6-12 år, men risken är också stor att du drar på dig merkostnader som vattenskador som inte täcks av försäkringen och skador på taket som medför kostnader, som bara förlänger tiden tills du går break-even.
Sen givetvis alla kostnader som trasig teknik kan medföra också givetvis
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 158 inlägg
Märkligt hur folk som hatar solceller måste skriva i varje solcellstråd ....
Jag är lite inne på samma spår.MathiasS skrev:Jag tittar på detta med jämna mellanrum men kommer tyvärr alltid till ungefär samma slutsats. Investerar jag 200kkr på börsen i en indexfond så tjänar jag mer pengar över 15-20 år än om jag producerar egen el. Tyvärr säger jag eftersom jag verkligen gillar tekniken, speciellt batterier skulle vara kul.
Kalkylerna för balanstjänster ser oerhört positiva ut men jag tror tyvärr det kommer ändra sig i takt med att stora aktörer bygger riktigt stora anläggningar, då går priset ner.
De "bästa" kalkylerna jag fått när jag tagit in offerter har gett break even efter 8 år, först därefter genererar de avkastning.
Men jag vill gärna ha fel för jag gillar solceller och egenproducerad el lockar. Så frågan är hur man ekonomiskt motiverar investeringen?
Det är detta man kommer fram till om man räknar på hur verkligheten ser ut. Det borde fler fundera på.pjodden skrev:
Man kan öka värdet på produktionen med 20-50öre/kWh genom att sälja solelen till en granne med elbil?pjodden skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 158 inlägg
Varför ska jag fundera på det? Varken har eller funderar på att skaffa solceller. Bara lite brydd över att du i varenda tråd om solceller påpekar hur dåligt det är.Nissens skrev:
Edit: du hann tydligen redigera ditt svar (tog bort min tagg) innan jag svarade
Den senaste kalkylen visade att anläggningen var återbetalad efter 5-6 år, men hälften av det kom från balanstjänster och den delen av kalkylen tror jag var för optimistisk över 10års sikt.pjodden skrev:
Problemet är fortfarande att det då tar 6-8 år att komma tillbaka på noll igen. Pengarna på börsen har då blivit lite fler redan och det är jobbigt att ta igen.
Dessutom, pengarna på börsen kan jag ta ut igen om 10år om utvecklingen är för dålig, pengarna jag lagt på taket får jag aldrig tillbaka.
Tycker den rena ”avbetalnings-lensen” inte fångar hela argumentet till varför solceller kan vara en intressant investering. Det finns andra både hårda och mjuka argument till varför det kan vara intressant att överväga:
- Det är en bra försäkran mot höga helpriser och nätavgifter (mitt huvudargument när vi bestämde oss)
- Lägre nettoförbrukning och bättre energiklassning—> kan göra din bostad mer attraktiv på marknaden och potentiellt bättre belåningsvillor
- Lägre klimatavtryck
Svårt att argumentera för solceller bara sett till avkastning med dagens elpriser. Men en del av mig hoppas helt klart på 10kr/kWh nästa sommar, mest för att få äta popcorn och se gamla forumtrådar vakna till liv
- Det är en bra försäkran mot höga helpriser och nätavgifter (mitt huvudargument när vi bestämde oss)
- Lägre nettoförbrukning och bättre energiklassning—> kan göra din bostad mer attraktiv på marknaden och potentiellt bättre belåningsvillor
- Lägre klimatavtryck
Svårt att argumentera för solceller bara sett till avkastning med dagens elpriser. Men en del av mig hoppas helt klart på 10kr/kWh nästa sommar, mest för att få äta popcorn och se gamla forumtrådar vakna till liv
Det är så otroligt många osäkerhetsaspekter i solceller, allt från prissättning från nätägare och elhandelsbolag till politiska beslut. Jag tror allt för många helt köper dom siffror som presenteras av solcellleverantörerna. I SE4 ser det bättre ut än SE3.
Exempel som grusar kalkylerna
Jag säger inte att det inte är lönsamt men det är väldigt mycket osäkerhetsfaktorer och man ska snarare göra det av miljöskäl och intresse än för att det är en bra investering.
Exempel som grusar kalkylerna
- Skattereduktionen skulle kunna försvinna vilken budget som helst från regeringen
- Elpriserna är extremt volatila, denna sommaren har priserna väldigt frekvent varit negativa.
- Behöver man låna till solcellerna är räntan en stor riskfaktor.
Jag säger inte att det inte är lönsamt men det är väldigt mycket osäkerhetsfaktorer och man ska snarare göra det av miljöskäl och intresse än för att det är en bra investering.