Vi bor i en villa från 1978 i Stockholm och har sedan 2007 ersatt vattenburen elvärme med vattenburen bergvärme och fick då ner vår elförbrukning från ca 33 MWh/år till ca 14 MWh/år.

Nu funderar vi över att med sparade pengar köpa och installera solceller med total effekt på ca 7 kWp och ev ett batteri med kapacitet på ca 16 kWh, samt en växelriktare från Sungrow.

1. Vi hoppas att solcellerna minskar vårt elbehov med ca 7 MWh/år. Verkar det troligt? Någon som har erfarenhet?

2. Batteriet tänker vi antingen:
  • "hyra ut" till en leverantör som kan ladda batteriet vid lågt elpris och sälja el vid högt elpris
  • alternativt själva ladda batteriet med el från våra solceller och sedan själva använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott.
Vilket alternativ borde vara mest lönsamt? Någon som har erfarenhet?

2a. Om man väljer alternativet att "hyra ut" batteriet:
  • Hur mycket tror ni att man kan tjäna på ett år på att "hyra ut" till solcells-/batteriinstallatören, alternativt Bixia eller Tibber eller någon annan i Stockholm (SE3)?
  • Om man inte tar solcells-/batteriinstallatören, vilket företag skulle man då ta?
Någon som har tips och/eller erfarenhet?

2b. Om man väljer alternativet att själv äga batteriet:
  • Hur mycket tror ni att man kan spara på ett år på att själva ladda batteriet och sedan använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott?
Någon som har erfarenhet?

OM vi har missförstått något av detta med solceller, batterier, mm så tar vi tacksamt emot förtydliganden/korrigeringar/rättningar. 😉

A
Ingen egen erfarenhet, men här finns en kalkyl:

https://www.checkwatt.se/batteri-intresse

7 kW anläggning sägs ge drygt 20 kSEK exkl. moms årligen om den används för stödtjänster. Baserat på historiska data, och andra, ej redovisade, parametrar. Oklart vilken roll batteriet antas ha.

Första 52 kSEK av alla inkomster från stödtjänster, försäljning av solel, etc. är skattefria. Därefter 24% skatt, om det inte har ändrats.

Du måste dock även räkna på hur fort batteriet slits, dvs hur länge det dröjer tills det är dags att byta ut det.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:

[länk]

7 kW anläggning sägs ge drygt 20 kSEK exkl. moms årligen om den används för stödtjänster. Baserat på historiska data, och andra, ej redovisade, parametrar. Oklart vilken roll batteriet antas ha.

Första 52 kSEK av alla inkomster från stödtjänster, försäljning av solel, etc. är skattefria. Därefter 24% skatt, om det inte har ändrats.

Du måste dock även räkna på hur fort batteriet slits, dvs hur länge det dröjer tills det är dags att byta ut det.
Deras historiska data är inte aktuella tyvärr. Många som lämnar checkwatt o andra lycksökare nu. Bäst är att använda batteriet själv och lagra solel alt billig el från nätet, för eget bruk. Med seriösa o fungerande nättjänster så kan det bli lönsamt igen i framtiden men inte idag.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Jag har både bergvärme och solceller (sedan 8 år tillbaka). Jag ser dessa två som helt separata saker. BV är för värme och vv. Solcellerna hjälper inte till uppvärmning eller vv för solen skiner inte när det behövs.
Solcellerna är enbart en finansiell investering. Med dagens priser för el och anläggning är det mer lönsamt att investera i aktier.
Om du installera 7 kWp är det ganska troligt att dom levererar 6-7 MWh per år. Däremot minskar du inte ditt elbehov. En mycket stor del av sol-elen produceras när du inte behöver den och den matas in i nätet och får bara en liten slant för det.
I min hushåll skulle ett batteri vara komplett meningslöst. På sommaren när sol-el produceras, är de största förbrukarna vvb i värmepannan och den är inställd så att den jobbar bara dagtid när solen lyser. Tvätt och disk sker också bara nattid. Ladda elbilen (vi har ingen) med bara 16 kWh kanske inte räcker.
Och att spara sol-el från sommar till vintern är ju befängt.
Du kan göra många exceltabeller och beräkningar som helst men du kan aldrig veta förutsättningarna framöver.

• Gilla
Karrie och 5 till
  • Laddar…
A awikan skrev:
Vi bor i en villa från 1978 i Stockholm och har sedan 2007 ersatt vattenburen elvärme med vattenburen bergvärme och fick då ner vår elförbrukning från ca 33 MWh/år till ca 14 MWh/år.

Nu funderar vi över att med sparade pengar köpa och installera solceller med total effekt på ca 7 kWp och ev ett batteri med kapacitet på ca 16 kWh, samt en växelriktare från Sungrow.

1. Vi hoppas att solcellerna minskar vårt elbehov med ca 7 MWh/år. Verkar det troligt? Någon som har erfarenhet?

2. Batteriet tänker vi antingen:
  • "hyra ut" till en leverantör som kan ladda batteriet vid lågt elpris och sälja el vid högt elpris
  • alternativt själva ladda batteriet med el från våra solceller och sedan själva använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott.
Vilket alternativ borde vara mest lönsamt? Någon som har erfarenhet?

2a. Om man väljer alternativet att "hyra ut" batteriet:
  • Hur mycket tror ni att man kan tjäna på ett år på att "hyra ut" till solcells-/batteriinstallatören, alternativt Bixia eller Tibber eller någon annan i Stockholm (SE3)?
  • Om man inte tar solcells-/batteriinstallatören, vilket företag skulle man då ta?
Någon som har tips och/eller erfarenhet?

2b. Om man väljer alternativet att själv äga batteriet:
  • Hur mycket tror ni att man kan spara på ett år på att själva ladda batteriet och sedan använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott?
Någon som har erfarenhet?

OM vi har missförstått något av detta med solceller, batterier, mm så tar vi tacksamt emot förtydliganden/korrigeringar/rättningar. 😉
Vad får ni för pris? Detta är den största avgörande faktorn. I SE4 tycker jag gränsen för lönsamhet ligger på 12000kr/kwh och lär vara betydligt lägre i SE3.

Men svar på dina frågor:

1. Nej vi har 10kw anläggning och får ca 10 000kwh producerat, där 30-35% går till egen förbrukning (har flyttat spa pool o viss elbilladdning till soliga timmar).

Diagram över solcellsproduktion år 2023 och prognos för 2024. 65 % av överskottet går till elnätet och 35 % till hemmet. Fördelning visas per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.a https://rikatillsammans.se/forum/t/checkwatt-nagra-som-vill-dela-med-sig-av-siffror/67869/21

Ser inte ut så bra med det just nu.

2b, svårt att svara men utan stödtjänster är det troligen inte lönsamt.

• Gilla
Karl.s
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:

[länk]

Tack för tips om slitage!

Det ska jag ta med mig.

K karlmb skrev:
Deras historiska data är inte aktuella tyvärr. Många som lämnar checkwatt o andra lycksökare nu. Bäst är att använda batteriet själv och lagra solel alt billig el från nätet, för eget bruk. Med seriösa o fungerande nättjänster så kan det bli lönsamt igen i framtiden men inte idag.
Tack för tips om att använda batteriet själv och lagra solel alternativt billig el från nätet för eget bruk!

Det är kanske det som är bäst just nu.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har både bergvärme och solceller (sedan 8 år tillbaka). Jag ser dessa två som helt separata saker. BV är för värme och vv. Solcellerna hjälper inte till uppvärmning eller vv för solen skiner inte när det behövs.
Solcellerna är enbart en finansiell investering. Med dagens priser för el och anläggning är det mer lönsamt att investera i aktier.
Om du installera 7 kWp är det ganska troligt att dom levererar 6-7 MWh per år. Däremot minskar du inte ditt elbehov. En mycket stor del av sol-elen produceras när du inte behöver den och den matas in i nätet och får bara en liten slant för det.
I min hushåll skulle ett batteri vara komplett meningslöst. På sommaren när sol-el produceras, är de största förbrukarna vvb i värmepannan och den är inställd så att den jobbar bara dagtid när solen lyser. Tvätt och disk sker också bara nattid. Ladda elbilen (vi har ingen) med bara 16 kWh kanske inte räcker.
Och att spara sol-el från sommar till vintern är ju befängt.
Du kan göra många exceltabeller och beräkningar som helst men du kan aldrig veta förutsättningarna framöver.
Tack för insikten om att dessa två är helt separata saker!

Men jag hänger inte med - varför är det befängt att spara sol-el från sommaren till vintern?

B buffyin skrev:
Vad får ni för pris? Detta är den största avgörande faktorn. I SE4 tycker jag gränsen för lönsamhet ligger på 12000kr/kwh och lär vara betydligt lägre i SE3.

Men svar på dina frågor:

1. Nej vi har 10kw anläggning och får ca 10 000kwh producerat, där 30-35% går till egen förbrukning (har flyttat spa pool o viss elbilladdning till soliga timmar).

[bild]

2.a [länk]

Ser inte ut så bra med det just nu.

2b, svårt att svara men utan stödtjänster är det troligen inte lönsamt.
Tack för dina svar på våra frågor!

Några följdfrågor på dina frågor.
Vad menar du med "Vad får ni för pris"? Är det priset från solcells-/batteriinstallatören, Bixia, Tibber, eller någon annan i Stockholm, eller kanske någon som CheckWatt du menar?

Och jag fattar inte - varför skulle gränsen för lönsamhet vara betydligt lägre i SE3 än i SE4?

A
A awikan skrev:
Men jag hänger inte med - varför är det befängt att spara sol-el från sommaren till vintern?
Det är befängt eftersom det lilla du kan spara med dagens batterier endast är en bråkdel av vad du behöver på vintern. Ditt 16 kWh batteri räcker kanske ett dygn, max, och sen är det slut. Du sparar alltså cirka 30-50 kronor genom att ladda batteriet fullt på sommaren och sen tömma det en kall vinterdag när elpriset är högt. En investering på 50-100 kSEK som ger 50 kronor tillbaka per år är inte särskilt bra. Maud Olofsson hade t.o.m. lyckats bättre. :)

Däremot kan det ju finnas andra lösningar, exv vätgas, sandbatteri, eller liknande som är mer fördelaktiga, men santidigt betydligt mer krångliga.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Att tänka på då det gäller batteri så får det INTE användas till stödtjänster OM ni vill ha grönt avdrag för batteriet. Visst det är bara att praktiskt sett köra på ändå med att sälja till stödtjänster MEN kommer skatteverket på er .... tja skatteverket har tendens att slänga på extra avgifter o har ni riktigt otur blir det även en sväng i rätten för bedrägeri (om tex skatteverket vill statuera exempel med just er)

Men med det sagt så kan de ev vara värt ialla fall. Personligen skulle jag dock inte köpa batteri i dagsläget (har själv solceller) för att sälja stödtjänster då de är på väg in stora kommersiella anläggningar för detta över allt.

Walle85
A awikan skrev:
Tack för dina svar på våra frågor!

Några följdfrågor på dina frågor.
Vad menar du med "Vad får ni för pris"? Är det priset från solcells-/batteriinstallatören, Bixia, Tibber, eller någon annan i Stockholm, eller kanske någon som CheckWatt du menar?

Och jag fattar inte - varför skulle gränsen för lönsamhet vara betydligt lägre i SE3 än i SE4?
Priset på solceller, växelriktare och batteri samt installation spelar in för att beräkna din avbetalningstid. Men du måste göra ett antagande för framtida spotpris och skattereduktion.

SE3 har som regel lägre spotpris än SE4, så det tar längre tid att få tillbaka pengarna i SE3.

Batteri är svårt att räkna hem om du inte får en superbra deal. Men ska du använda dig av Tibber och deras Grid Rewards så bör du köpa deras batteri så att de kan styra det.

Ett exempel från denna sommar sett till att ladda med solel eller på natten vid billigt spotpris för att sedan sälja/använda på dagen vid högre spotpris. Du laddar dina 16 kWh för 0 öre och säljer sedan för 20 öre per kWh på dagen, då får du en vinst på ca 16x0,2=3,20 kr. Har du då ca 4000 laddcykler på batteriet så är det 3,20x4000=12 800 kr i intäkter under batteriets livslängd, så kostade det mer än så i inköp är det en dålig affär. Men du kommer sannolikt att få lite större diff på vintern.

Redigerat:
  • Gilla
olleg07 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Här kommer mina siffror från 2023, så som tidigare nämnts så korrelerar inte produktion så bra med konsumtion, speciellt när det kommer till värmebehov.

Vi har en 70/30 split på export kontra egenanvändning sett till hela året. Dessa 30% vi själva använder är på sommaren när det är lågt spotpris, så inte så mycket i sparade kronor.

Stapeldiagram som visar energiproduktion och -konsumtion per månad för 2023 i MWh. Gröna staplar indikerar produktion medan röda staplar indikerar konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Walle85 Walle85 skrev:
Här kommer mina siffror från 2023, så som tidigare nämnts så korrelerar inte produktion så bra med konsumtion, speciellt när det kommer till värmebehov.

Vi har en 70/30 split på export kontra egenanvändning sett till hela året. Dessa 30% vi själva använder är på sommaren när det är lågt spotpris, så inte så mycket i sparade kronor.

[bild]
Har man elbil och kan ladda hemma så får man bättre betalt av sig egenproducerade el.
Lika så om man har pool/utespa och värmer de under sommarmånaderna.
Har inte elbil, men väl en pool som värms och det gör att jag hamnar på 40-45% egen användning av elen från mina solceller.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Walle85
M MrDizzy skrev:
Har man elbil och kan ladda hemma så får man bättre betalt av sig egenproducerade el.
Lika så om man har pool/utespa och värmer de under sommarmånaderna.
Har inte elbil, men väl en pool som värms och det gör att jag hamnar på 40-45% egen användning av elen från mina solceller.
Yes, det stämmer. Vi har varken, pool, bubbekopp eller AC, men vi har en elbil. AC är något vi planerar att installera då det korrelerar bra med solproduktionen samt att med rätt enhet så kan den även fungera som en backup för bergvärmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.