Byggahus.se

Är skylten laglig?

35k läst  252 svar

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker dock att du och fotografen (och visst var det några fler?) har vissa poänger.

Vad ska "vem som helst" ha rätt till, på annans mark.
    Hur ska skador bedömas och värderas, hästägaren tycker kanske inte att lite hästspillning och hovspår är något att bry sig om, medan markägaren inte håller med.
    Om min mamma (som är så otroligt hundrädd) äger marken där det med regelbundenhet passerar hundägare med sina hundar skulle hon antagligen sluta befinna sig där, dvs hon skulle bli berövad en del av sin mark helt enkelt.

I nuläget är det nog som majoriteten kommit fram till i tråden, att troligen äger allemansrätten giltighet här, och allemansrätten innebär inget hundförbud, tvärtom. Det är nog lite småsvårt att få fram ett hästförbud heller ur några lagar och regler (eller avsaknad av).
    Och skyltarna är ev otillåtna i sig, och alldeles säkerligen utan rättsverkan i alla fall.

Men allemansrätten är en sedvanerätt, den är inte nedtecknad i lag, eller detaljbeskrivits. Det största hotet mot allemansrätten är faktiskt de som nyttjar den. Ju mer problem markägare får av överutnyttjad och övertolkad allemansrätt, desto närmare rycker begränsande lagstiftning.
    Jag personligen är för allemansrätten, men jag ser ju å andra sidan som självklart att man vårdar annans mark ömt, det är en ynnest att jag får röra mig på annans mark.

2. C
    Medlem Nivå 5

Som vissa sorters Homo Sapiens.

"Min pitty är jättesnäll, han har nästan inte bitit ihjäl nå folk alls!"

3. Sockerhög
    Medlem Nivå 3
    Nä, hundmänniskor är i gemen otroligt dåliga på att känna in och relatera till personer som bara är helt obeskrivligt och bottenlöst ointresserade av dessa djur och hur de uppträder och uppför sig.
    Vi har varje år en släktträff på min mors sida där de flesta är just hundmänniskor. Förra året sprang en ny (det är alltid en eller flera nya) hund rakt mot mig och såg ut att attackera så rent spontant så värjde jag mig och sprang åt sidan.
    "- Nämen han vill ju bara leka. Det ser du ju på öronen."
    "- Men han viftar ju inte på svansen...?"
    "- Nej men såna här blabla (och så sa hon - min kusin - nåt rasnamn som jag bara sätter en total ära i att inte lagt på minnet) viftar lite hur som helst med svansen så det är förstås hur öronen är vinklade som man avgör...!"
    Alltså, man undrar vad är det för fel på hundmänniskor som bara förutsätter att man som normal människa ska ha så brutalt löjliga kunskaper om sånt som det saknas ord för i svenska språket hur extremt irrelevant det är...?

4. K
    Husägare · Nivå 12
    Att dra alla som har hund över en kam är väl lite väl hårt kan jag tycka.
    Men nu spårar väl tråden åt lite fel håll.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Du missar att det inte är du som har tolkningsföreträde. Läs igen vad t ex Naturvårdsverket skriver om Allemansrätten och hundar.

Nej, jag gissar att du har en vanlig villatomt och där gäller inte Allemansrätten så jag förstår inte problemet.

6. L
    Husägare · Nivå 5
    Det finns säkert ett skäl till att skyltarna kommer upp. Sannolikt hade skyltarna inte kommit upp om hund- och hästägare tagit hänsyn och uppträtt trevligt.

Men det är bara spekulationer, som mycket annat på detta forum.

7. M
    Medlem Nivå 16
    Nej, kan tänka mig att du hade fått hjärtattack när du insett vad dina rättigheter och skyldigheter som skogsägare är. :cool:

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 1
    Skall man tolka det som en tilläggsskylt?

Dvs det är förbjudet att medföra hund om man rider.

Det är okey att rida utan hund eller medföra hund om man inte rider.

Om man angriper problem från andra hållet, skulle markägare få utfärda "ordningsböter"?

• Laddar…
  9. E
    Medlem Nivå 1
  10. J
    Husägare Nivå 8
    Jag tror att man ska tolka skylten som att man inte får bada om man rider på en hund.

• Laddar…
  11. K
    Husägare · Nivå 12
    Nej. Markägare har ingen rätt att utförda böter eller annat straff.

• Laddar…
  12. K
    Husägare · Nivå 12
    Om skylten skulle gälla, vilken den högst troligen inte gör, så gäller den definitivt inte hundar.
    Det har ju framkommit sedan länge.

Skylten är sannolikt uppsatt av en markägare som inte tycker om hästar och hundar och försöker ”skrämma bort” de berörda med en skylt han köpt på Blinkfyrar i Staffanstorp eftersom han tröttnat på att de utnyttjar en stig på hans mark.
    Han kan inte göra någonting åt det.
    Skulle en häst förstöra något, vilket den sannolikt inte gör eftersom det är en redan upptrampad stig (som jag förstått det) så är skadevärdet så litet, bevisvärdet vem som gjort det noll så att om det skulle anmälas så blir det inget av det.
    Det enda den skylten leder till är irritation hos de som brukar gå där.

Roligare än så är det inte.

Redigerat 12 aug 17:44
  13. Eriksgatan
    Allvetare Nivå 7
    Vägmärkesförordningen säger att texten på tilläggstavlan skall innebära ett förbud eller begränsning till det vägmärke den hör till. Tilläggstavlor kan inte ha någon egen självständig innebörd. Skyltningen innebär förbud att passera vägmärket som ryttare samt att ryttaren heller inte får medföra hund till badplatsen. Det verkar svårt att medföra hunden som trafikantslag ryttare till badplatsen ifall man inte får passera vägmärket, så tilläggstavlan är i praktiken helt redundant.Gångtrafikanter och elefantförare får med andra ord medföra hundar till badplatsen som skyltningen nu ser ut.
    Vägmärkesförordningen säger vidare att skyltning med vägmärken skall var tydliga och inte kunna missförstås av dem de är avsedda för. Detta krav verkar inte uppfyllas här p.g.a. den märkliga tilläggstavlan. Man måste här fundera: "Var ska jag ställa hunden? Och hästen? Om hunden sitter på hästen som jag istället leder ned till badplatsen, är det tillåtet?" Så får det inte se ut. Så troligen är därför hela skyltningen i strid mot Vägmärkesförordningen och det är fritt fram att arrangera SM i Fältrytt på stigen hela vägen ned till stranden.:rofl:

14. P
    Medlem Nivå 3
    Jag blev lite intresserad av denna formulering - Hur är det då med hästar som människor rider? eller cykel? styrs detta i en annan del?

Sedan om man ser det ur markägaren perspektiv så står det ju också:

"Men den som utnyttjar allemansrätten ska självfallet visa respekt för markägaren och naturen som helhet.”

Vill inte markägaren ha stranden söndertrampad av hästar samt lösa hundar som badar och gör sina behov så borde man ju visa den respekten för markägaren och hitta en annan plats..

• Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 3
    Stöter du på Markägaren så kan du fråga om har har tillstånd enligt Vägmärksförordningen att sätta upp skyltarna?

"Inte heller får någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna förordning."