Byggahus.se

Är skylten laglig?

38k läst  264 svar

1. T
    Medlem · Nivå 15
    Så som markägare får man stå ut med att hundjävlarna skrämmer livet ur en på den egna marken? Det köper jag inte.
    Allemansrätten är för människor men inte för hundar.

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Ja.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Har du läst (och förstått) någon av länkarna i tråden som visar motsatsen eller trollar du bara?

4. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 3
    Nej, men det gör hästar.
    Det går att förbjuda ridning på marken man äger, men det kräver jobb och myndighetsbeslut. Inget som bara en skylt ordnar.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Man får inte vara så lättskrämd som markägare vettu.
    Det kan plötsligt dyka upp ännu mer skrämmande djur än hundar på ens mark. :)

6. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 3
    Vad du köper är oväsentligt.

7. D
    Medlem · Nivå 19
    Det beror ju på hur rädd man är. Men hundägaren ska ju ha koll på sin hund.

8. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag vet att du och en del andra hatar mig för att jag inte gillar hundar. Det är helt OK.
    Det ändrar dock inget på att man måste tänka lite logiskt.
    Allemansrätten är ju inte skriftligt formulerat men det finns en del försök att härleda konkreta regler från den gamla sedvänjan. Oftast står någonting i stil med att "var och en" har rätt att bla bla. "var och en" menar ju såklart människor. Inte hundar.
    Eller?

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 15
    Ja, hundägarna är ju kanske ännu värre.
    Konstigt. Alla har full förståelse för om någon hatar spindlar, ormar, alligatorer mm. Men om någon hatar hundar då blir det en shitstorm direkt!

• Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 19
    Nej, hundar har inte rättigheter. Men människor har rättigheter. Tex att få ta med hunden ut i skogen, så länge den inte orsakar skada. Den får tex inte jaga djur.

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Vad får dig att tro att andra hyser så starka känslor för dig bara för att du är rädd för/äcklas av hundar?

Så är det förvisso, och på den grunden har hunden ingen egen allemansrätt, utan halkar närmast med på sin ägares rättigheter. En vildhund har ingen rätt. Men hundar och katter är som tidigare beskrivits också reglerade i en egen lag. Av den är det uppenbart att man får ha med sig sin hund i princip överallt. Vissa undantag och begränsningar finns och har redovisats ovan.

12. O
    Medlem Nivå 5
    Det har hänt att älgar, rävar och diverse fåglar skrämt mig på mina marker. Har jag rätt att förbjuda dem enligt Allemansrätten?

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag är ingen hundmänniska, jag är en kattmänniska.
    Jag tycker väl om i princip alla djur, och hundar tycker jag inte om mer än vad jag tycker om kaniner och hästar osv.
    Jag är som regel inte rädd för hundar, men jag har respekt för dem, hästar är jag inte heller direkt rädd för, men har ännu mer respekt då de genom sin storlek verkligen kan göra en illa.
    Jag försöker respektera alla djur (utom vissa insekter såsom flugor och fästingar som jag gärna dödar) och vissa djur har jag respekt för.

Jag stöter på hundar titt som tätt på jobbet. De som skäller och morrar är ofta lite otrevliga, även om många beter sig så bara för att de själva är rädda. Hundar som hoppar och har sig och klänger på en hatar jag, När jag stöter på hundar i jobbet så brukar jag mest ignorera dem, jag har ingen anledning att bry mig, och de skall ju helst så snabbt som möjligt förlora intresset för mig också. Jag ser också till att hunden snabbt upptäcker att jag börjat kommunicera med dennes husse eller matte. Har hunden den minsta korrekta uppfostran så ska det räcka för att hunden ska förstå var i rang den är och att jag inte utgör något hot. Men dåliga hundägare finns och de skapar dåliga hundar.

Min mamma är oootroligt hundrädd, min syster har haft några hundar och är en riktig hundmänniska. Jag har alltså sett alla varianter i min närhet, jag har full förståelse för att man kan vara hundrädd, eller kanske bara ogilla hundar sådär i allmänhet, jag respekterar det fullt ut.
    Skulle jag skaffa hund, vilket gud förbjude, skulle jag själv gå kurs för att bli en någorlunda OK hundägare, jag skulle se det som självklart att hunden ska vara lydig, ha uppgifter, veta sin rang och allt annat sånt där som är rätt för en hund. Jag skulle inte heller låta den löpa runt fritt utan koppel lite här och var, "Men han är sååå lydig och snäll, han skulle inte göra någon illa trots att han är utan koppel!" ...
    Sånt resonemang funkar inte för den som är hundrädd, det vet jag genom min mamma.
    Så koppel på, självklart, i alla tillfällen där man riskerar det minsta att träffa på någon okänd.

Jag hatar inte dig för att du inte gillar hundar, jag förstår dig mer än du tror. Men jag anser fortfarande att du troligtvis kan träffa på värre saker i din skog, vildsvinshonor t.ex.

14. T
    Medlem · Nivå 15
    Det första vettiga i ämnet, tack! Som tur har jag ingen skog.

• Laddar…
  15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu var det väl inte alls i trådens ämne, utan rakt i ditt sidospår om just hundar ... :)