Byggahus.se

Är skylten laglig?

33k läst  231 svar

1. Bösahus
    Medlem Nivå 5
    Jag försökte driva Fotografens listigheter lite längre.

Jag är för Allemansrätten. Och har inga problem med att dela med mej.

2. F
    Medlem · Nivå 13
    Bra, själv skulle man ju vilja ha en bild på frugan :crysmile::crysmile:

3. Bösahus
    Medlem Nivå 5
    Fixa det, tryck upp den som skylt och invänta kommentarer.

• Laddar…
  4. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Oavsett allemansrätt, laglig skylt eller inte. Varför har markägare valt att sätta upp skylten? Om det nu är så att sträckan alltid har brukats av höst och hundägare, vad har förändrats som gjort att någon känt att det något drastiska draget att sätta upp en förbudsskylt är det rätta?

Förstör hästarna marken? Plockar inte ryttarna upp efter sina hästar? Är hundägarna exemplariska och plockar upp efter sig mm?

Något har ju uppenbarligen nu retat markägaren så pass mycket att detta är reaktionen. Går det att prata med markägaren och komma fram till vad som skulle göra situationen bättre?

5. F
    Medlem · Nivå 13
    Tänkte på han som funderade på om frugan eventuellt ingick i allemansrätten....

6. D
    Medlem · Nivå 19
    Vissa blir redade bara de ser någon. Så det behöver inte vara något speciellt. Hästar lämnar ju spår efter sig. Att ha den ridande på vägen under tjällossning är inte roligt.

7. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Du har rätt, jag tänkte mer i banorna att det alltid varit på ett visst sätt utan problem. Vad är då den utlösande faktorn just nu? Ny markägare? Har något speciellt hänt mm.

• Laddar…
  8. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Inget har egentligen hänt.
    Markägaren är en rättshaverist som när han får för sig något driver det in absurdum och som lyckats göra sig impopulär bland de flesta i byn.
    När jag frågar honom säger han att det suttit skyltar där tidigare, något jag aldrig sett, och att kommunen brukar använda platsen för människor med förståndshandikapp, något jag heller aldrig sett.

• Laddar…
  9. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vad tänkte du dig att det skulle leda till?

Det är inte förbjudet att sätta upp skyltar på sin egen mark (med några få undantag). Sen behöver man inte ta hänsyn till det som står på dem. Men det är fritt fram att sätta upp dem.

• Laddar…
  10. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Det var just det det jag ville veta med säkerhet, att jag inte behöver bry mig om dom.
    Möjligheten finns ju att det är skyltar som är uppsatta med laga kraft vunnet beslut hos myndighet som stöd.

11. Sockerhög
    Medlem Nivå 3
    Precis.
    Som rättshaverist är det istället enkelt att sätta en bom för hästarna (och hävda att det är mot bilar) med staket och färist på sidan av så inga hundar kommer över.

12. J
    Medlem · Nivå 10
    Allemansrätten är ju fantastisk men kan nog hålla med om att jag personligen skulle tycka markägaren kunde få reglera att hästar bara får gå på tex stigar och hundar måste hållas kopplade... Det kan ju vara så att markägaren tex lagt krut på att fixa en fin sandstrand och gräsmatta som han inte vill ha nedskiten, sönder trampad mm. Och att han själv vill tex kunna bada eller rasta egna hundar utan risk för stöta på annan hund eller häst...

13. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Så skulle det kunna vara, men denna markägaren har vare sig häst eller hund.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 15
    Har du belägg för det?

15. Patrik440
    Medlem Nivå 6
    Tycker inte att du retas, däremot att du är en sorglig person..

Gott att man slipper ha dig i ens närhet. :)

/ P