Byggahus.se

Är skylten laglig?

33k läst  231 svar

1. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Det är en liten strandremsa, ca fem meter lång, där jag aldrig sett någon bada, förutom tillsammans med sina hundar och vid enstaka fall hästar.

Platsen är sedan många år använd just för att kunna svalka av sina djur och låta dem bada utan att störa.

2. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2

Ja, för tusan!
    Och låt oss bevaka vår mark med hagelbössor!

• Laddar…
  3. K
    Husägare · Nivå 12
    Eller gör du som du alltid gjort innan och ser om någon (den som satt upp skylten tex) ens bryr sig.
    Blir det klagomål så kan du ju då kontra med att fråga om det finns någon lokal föreskrift för skylten.
    Jag tror inte markägaren kommer att göra någon grej av det. Han vet säkert att han inte kan/får skylta hur som helst eller förbjuda folk och fä att gå där.
    Jag gissar på att han slängt upp skylten för att ”skrämma bort” en del av ryttare o hundägare.
    För som det sagts innan så kan han inte förbjuda något alls av det han skyltat om, inte ens nere vid stranden.
    Förutsatt att det inte finns ett hundförbud i den lokala ordningsstadgan gällande den stranden.

4. F
    Medlem · Nivå 13
    Tycker jag var ett riktigt dumt förslag, allemansrätten är ju superbra. Ditt förslag skulle betyda att det skulle vara förbjudet att promenera, plocka svamp eller öht uppehålla sig i skog och mark i stora delar av Sverige. Förstår du hur dumt det är?

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Hur drar du den parallellen?
    Förklara gärna varför en privat markägare inte ska ha rådighet över sin mark.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Varför skulle det vara dumt?
    Var ska vi dra gränsen?
    Skogsmark?
    Åkermark?
    Tomtmark?
    Altanen?
    Vardagsrummet?
    Frugan?
    Varför ska "allmanheten" ranta omkring överallt?

7. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Markägaren är av typen som tror att han kan göra precis som han vill, en rättshaverist i ordets rätta bemärkelse, och han kan definitivt komma att göra en grej av det.

8. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Men snälla du, gränsen ÄR redan dragen i lagstiftningen så det är inget du behöver fundera på.

9. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Markägaren har rådighet över sin mark. Allemansrätten kommer med en rad skyldigheter för den som utnyttjar den. Skyldigheter som skall skydda marken.

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Meningen med detta inlägg är just att man ska börja fundera. Är detta rimligt?

11. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2
    Nej.
    Avsikten med inlägget, jag borde ju veta eftersom jag skrev det, är att bringa klarhet i huruvida denna skylt äger rättsverkan eller inte.

12. F
    Medlem · Nivå 13
    Ja, i detta fallet så dras gränsen mellan skogsmark och åkermark. Åkermark som är odlad ingår inte i allemansrätten. Tomt (inom rimliga gränser är hemfridszon. Altan och vardagsrum omfattas inte heller av allemansrätten, det borde du nästan kunna lista ut själv. Det är väl lite samma sak med frugan. Men vill hon bli ordentligt bestigen så är det hennes beslut och inte ditt. Men själva påsättningen har som sagt inget med allemansrätten att göra.

Problemet som jag ser det är väl i första hand dom som bestämmer sig för att campa i två veckor vid en strand (inte sällan med husbil) och hävdar att dom får det med hänvisning till allemansrätten och det är helt felaktigt. Att nån plockar svamp eller rider häst fenom en skog är ett ickeproblem.

13. Bösahus
    Medlem Nivå 5
    Som markägare vill jag inte dela med mej med lägenhetsmänniskor.

Och som kommuninvånare vill jag ju inte bjuda andra på saker som jag betalar för.

Idiotiskt men lite parallellt.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Staten och andra offentliga institutioner äger 5% av all skogsmark, resten ägs av privatpersoner eller företag. Jag tycker inte det innebär att det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark.

15. F
    Medlem · Nivå 13
    På vilket sätt delar du med dig menar du? Du får bjuda på lite svamp och bär. Det är en försvinnande omätbar del av all svamp och bär som öht plockas i sverige och det är av noll betydelse för markägare. Vad gäller ekonomiska tillgångar på marken så är den helt och hållet din egen.