Byggahus.se

Är skylten laglig?

38k läst  264 svar

1. J
    Medlem · Nivå 7
    Det borde markägaren tänkt på innan markägaren köpte fastigheten...

Det är redan reglerat. Man får inte göra skada på annans mark eller vara i vägen om ägaren ska använda området.

Har stött på personer som gått i land vid min sommarstuga och står o fiskar från bryggan, 10-15m från huset. Man säger hej och säger att jag ska vara där nu, ni får gärna fiska någon annanstans. Klart. Det är rimligt att de får vara där om jag inte är där och det är rimligt att de inte är där när jag är där. Väldigt enkelt tycker jag

2. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 3
    Det där med ormen råkade jag faktiskt ut för på en fest i min ungdom. Plötsligt hade jag en tigerpyton i knät. Ända fram till dess hade jag, eller min omgivning, inbillat mig att jag var rädd för ormar.

Det blev dock ett förfärligt liv på de flesta närvarande :)

3. P
    Medlem Nivå 3
    Just eftersom det inte är väg så gäller Vägmärkesfrordningen jag hänvisade till.. för vägmärken behöver inte bara finnas efter väg utan kan även finnas i terräng... Hästförubud, skyltar för terräng fordon......

Vägmärkesförordning (2007:90)
    Departement: Infrastrukturdepartementet RST TM
    Utfärdad: 2007-03-08
    Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:393
    Övrigt: Inga symboler eller vägmärken är med här. Rättelseblad 2007:90, 2014:1038 och 2017:923 har iakttagits. Rättelsesida 2018:1558 har iakttagits.
    Ikraft: 2007-06-01 överg.best.
    1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om anvisningar för trafik och utmärkning på väg och i terräng genom - vägmärken och tilläggstavlor, - trafiksignaler, - vägmarkeringar, - andra anordningar för anvisningar för trafiken och tecken av vakt, - säkerhetsanordningar i korsningar med järnväg eller spårväg, samt - tecken av polisman m.fl.

4. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Nej så är det men har min granne en rädd hund så smäller jag inte av tio tårtor i min trädgård.
    Vill en markägare inte att hästar och hundar ska gå ner och bada på hans privata mark så kan man väl respektera hans önskan.

5. T
    Men om det är trettio fiskare varje dag då är det nog inte lika roligt.

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag värderar allemansrätten (dvs att jag får slå läger, gå eller kissa var jag vill så länge jag inte är i vägen eller förstör) högre än att personer inte får fiska vid min brygga när jag inte är där.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · Nivå 19
    Nu har vi tack och lov en allemansrätt. Titta i de länder som inte har det, var får du bada då? Som markägare får man gilla läget oavsett om man tycker att det är bra eller inte.

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Färistar stoppar väl främst klövdjur. Jag vet inte hur förtjusta hästar är att passera dem, men hundar har nog inga större problem.

9. T
    Bara för att man har rätt så behöver det inte vara ”rätt”.

10. T
    Men säg att du får ett väldigt stort slitage på din brygga, är det då fortfarande självklart att alla ska få fiska från din brygga bara för att du inte är på den.
    Sen får du inte göra det du skriver var du vill.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 7
    Steepelchase eller hur det nu stavas (y)

12. K
    Husägare · Nivå 12
    Jag skulle inte ställt mig o fiskat vid en brygga som är nära ett hus, även om det är ”lagligt”. Jag skulle känna att jag tränger mig på, o det vill jag inte.
    (Det är väl iofs lite därför strandskyddet finns, väl?)
    MÖJLIGEN skulle jag knacka på o fråga om det är ok att stå där och fiska, och då acceptera ett nej eller ”helst inte”.

MEN!
    Lika försiktig som jag är där bryggan ligger nära huset, lika irriterad blir jag när boende kommer ned o kör bort mig från ett ställe när jag inte ens ser huset eller det uppenbart inte är intrång. Då kan jag bli motvalls, sura till o stanna kvar o fiska ”bara för att”. Ta en diskussion är, tyvärr, ofta meningslöst med de personerna. Inte sällan översittartyper som tror att de kan göra som de vill.
    Sist det hände stod jag på en sten utmed vattnet i havet. Stugan låg uppskattningsvis 150-200 meter upp, bakom en bod och en träddunge. Jag syntes alltså inte ens. Gräs hela vägen ned till en egenhändigt byggd liten ”hamn” som var gjord av stenar o betong. Ett litet fint trädgårdsmöblemang intill vattnet vid ”hamnen” Plats för typ två ekor.
    Jag stod på en sten precis intill ”kajen” eller vad man skall kalla det.
    Plötsligt kommer det ned en man och en kvinna som lite bryskt o syrligt säger att det inte är ok att fiska där jag står. Jag undrar givetvis varför det inte är ok. De säger att det är deras mark och att jag stör dem. För att göra en redan för lång historia lite kortare så blev det en något irriterad o bitvis hätsk diskussion som innefattade allemansrätten, strandskydd, moral o etik, polis mm.
    När de till slut sade att de skulle ringa polisen för att jag begått hemfridsbrott så sade jag att de får de väldigt gärna göra. ”Jag har hela dagen på mig o tar gärna diskussionen med er och polisen tillsammans så får vi se vad vi kommer fram till. Men eftersom det knappast är polisens bord med strandskydd så tänker jag ringa kommunen och länsstyrelsen för att höra vad de anser om att jag står o fiskar intill er hemmabyggda hamn vid sidan om er jättefina gräsmatta med trädgårdsmöblemang som sträcker sig hela vägen ned till vattnet.”

När jag sade det sista blev mannen tokröd i ansiktet, tystnade o nästan stampade sig iväg upp till huset. Kvinnan stannade kvar en liten stund till o grälade o tyckte att jag betett mig illa genom att ens tro att jag kan inkräkta på det sättet.
    Då sade jag till henne att:
    ”Om ni hade varit lite smidigare o trevligare o sagt att ni skall fika nu, så hade jag lämnat o gått vidare. Istället valde ni att försöka köra iväg mig på ett otrevligt sätt där ni inte har rätt att köra iväg någon.”
    Eftersom jag var ganska irriterad så avslutade jag med att, kanske lite onödigt, säga att jag tänker gå hit o fiska varenda dag om jag känner för det. O jag skall skriva på alla fiskeforum hur bra fisket är här.:crysmile:

Då snäste hon o gick iväg hon med.
    Jag fick ingen fisk.:p

Det är tråkigt när sådant inträffar tycker jag.
    Personligen bryr jag mig inte om de bryter mot strandskyddet genom att fixa iordning nere vid vattnet. Tvärtom. Det såg jättefint ut. Jag hade kanske gjort detsamma.
    Men att bete sig illa och tro att man kan göra som man vill o känner för, när man själv har gjort fel, då är man snett på det o skall få veta det med.

Redigerat 13 aug 02:04
  13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu ingår ju förvisso inte fiske (eller jakt) i allemansrätten.
    Men det kan ju också vara att personerna redan har rätt till fiske i sjön, genom fiskekort, vara delaktiga i allmänningen eller på något annat vis, och då blir det ju som du skriver. Deras "intrång" till bryggan är endast en allemansrättslig fråga.

Dock är det också så att är det bara 10-15 meter till bostadshuset så kan det mycket väl anses höra till hemfridszonen, man får nog säga att inom sådana avstånd så beror hemfridszon på hur det ser ut på platsen ifråga.

14. K
    Husägare · Nivå 12
    Fast det var i havet jag fiskade.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag skrev nog bara för att inlägget från Jotsat kunde tolkas som att allemansrätten ger en rätt att fiska, men så är det ju inte.
    Däremot om man redan har rätt att fiska, så kan allemansrätten nyttjas till att ta sig fram till fiskevattnet/fiskestället.

Och jag tror inte Jotsat menade något annat, så detta är ett förtydligande till andra läsare främst.

edit:
    Förövrigt var jag för något år sedan i liknande situation som du i ditt långa inlägg.
    Jag lade märke en höst till några träd med väldigt vackra höstfärger och blev nyfiken på vad det var osv. Och ville kanske bara glädja upp mig själv lite genom att knalla runt lite i de vackra höstfärgerna i det fina solljuset den dagen.
    Nu var det hästhagar mellan där jag ställde bilen och skogsdungen, (och hästägarens bostadshus låg på andra sidan vägen), så jag öppnade helt enkelt hagen, stängde ordentligt efter mig, knallade genom, osv.

Sen när jag återvände till bilen kom det ursinnigt ilsk hästägare och skällde ut mig efter noter.
    Att jag förklarade att jag helt exemplariskt både nyttjat allemansrätten och visat markägaren 100% av den försiktighet som den kan kräva spelade ingen roll. Det fanns inte ens i närheten i huvudet att allemansrätten kunde gälla där.
    Nåja, jag orkade nog inte diskutera lika länge som dig, jag var ju redan på väg. Men lite sugen var jag ett tag på låta det hela eskalera maximalt, helst med inkopplade myndighetspersoner som får förklara för gubben vad som gäller.

Redigerat 13 aug 07:13