Byggahus.se

Är skadorna på huset för stora? (Bilder finns)

1. mattias_karlsson
    Renoveringsnovis · Trollhättan · 36 inlägg

mattias_karlsson

Renoveringsnovis
    Hur skulle du föreslå att man kolla ordentligt? Jag har efterfrågat bilder om det togs under renoveringen.
    Sen får en konstruktör titta närmare på dessa.

Vi har budgeterat för både hus och stuga, så det ska fungera :).

Din sista kommentar. Precis min tanke. Har du något konkret förslag?

Tack.

2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 950 inlägg

Appendix

Husägare
    Som med förra huset. För mycket jobb att åtgärda om du bara ska ha det som fritidshus.

3. S
    Medlem · Kronoberg · 50 inlägg

sudo

Medlem
    Det var ett liknande scenario med i husdrömmar för några år sedan. Föregående ägare hade kapat takstolarna så hållfastheten var helt borta, huset gick inte att rädda utan fick rivas. De nya ägarna hade tyvärr inte besiktigat huset heller och det var givetvis inget dolt fel eftersom takstolarna var helt frilagda på den inredda vinden. Höll på att sluta i ekonomisk katastrof för de som köpte.

4. D
    Medlem · 1 616 inlägg
    Det är nog tyvärr liknande som det förra huset: du köper en tomt!

5. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 573 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    De kan ju ha löst det med ett stag under golvet, finns det kattvind och man kan se så är man ju säker. Att ta upp golv för att kontrollera är väl inte på kartan. Enklare att fråga nuvarande ägare (eller helst telnr till snickaren som gjorde detta). Har de inget bra svar tror jag tyvärr du kan förutsätta att de tänkt efter efter, inte före de sågade...;)

6. mattias_karlsson
    Renoveringsnovis · Trollhättan · 36 inlägg

mattias_karlsson

Renoveringsnovis
    • Laddar…
  7. Sockerhög
    Medlem · 241 inlägg
    Fast i dina nygooglade bilder sitter det en hanbjälke halvvägs till taket. Det är en helt annan femma.

8. W
    Medlem · 4 inlägg

wawerider

Medlem

9. R
    Medlem · 32 inlägg

Raufus

Medlem
    Hej, vad är det för väggstomme i det andra huset? Misstänker att det är en murad stomme? I så fall kan det vara så att bjälklaget agerar bindbjälkar som kopplar ihop väggarna och tar upp diagonala krafter från takstolen.

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 682 inlägg

hempularen

Moderator
    Men ”tagit bort garderober” betyder i många fall att man sågar bort bärande delar av takstolarna.

11. R
    Medlem · 32 inlägg

Raufus

Medlem
    Jo men jag tycker inte det ser ut så på bilden. Jag tycker att det ser ut som att det ser ut som en ganska vanlig konstruktion för murade hus där man lägger två remstycken på toppen av muren och med en horisontell och en lodrät del (de två delarna som är en knapp meter) intrimmad i högbenet skapar man ett hak som hakar i remstycket. Sedan agerar bjälklaget som sagt bindbjälkar och håller ihop väggarna. Då får man i princip en stor triangel där botten är golvbjälklaget. Om det var en slaktad "svensk takstol" borde man se en avkapad hanbjälke mycket högre upp.

Att den delen vars ändträ är synligt skulle gått tvärs över hela rummet är jag tveksam till, ingen konstruktion jag har sett tidigare i alla fall (det hade ju varit lika opraktiskt på den tiden som nu)..

Jag har letat lite i mina gamla böcker efter en principskiss. Tror att det kan finnas en i "så byggdes villan" om jag inte minns fel.

Jag hoppas på svar om vad väggmaterialet är, är det murat, vilket jag misstänker så tror jag att det borde kunna vara orginalkonstruktionen vi ser.

12. F
    Medlem · 279 inlägg

FGLIN

Medlem
    Även om du funnit att rucklet blir för dyrt kan ju liknande frågeställningar dyka upp på nästa objekt. Tänk på att behöver allt annat rivas kan ju grunden och vissa anslutningar (el vatten avlopp) fortfarande vara användbara. Tänk också på att söka både riv och byggnadslov innan ni gör något så att ni inte blir stående med en tom tomt ni inte får göra något med. Går det inte att få lov för nybygge kan ju orationella totalrenoveringar vara enda alternativet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.