Byggahus.se

Är rostfri diskbänk med rak kant ett korkat val?

1. A
    Medlem · Kronoberg · 4 inlägg

anteleaf

Medlem
    Är mitt uppe i köksrenovering och det är verkligen hög tid att beställa rostfria diskbänken, 180 cm lång, 62 djup, 40 mm tjock. Tyvärr endast 60 skåp under hon så det lutar just nu åt en stor ho (istället för 2 mindre). Både jag och frun tycker att en rak diskbänk utan "uppvik" är snyggast men förstår naturligtvis att det finns en praktisk anledning till att det finns.

Frågan är framförallt ställd till er som har eller har haft eller har använt en diskbänk utan uppvik. Är det ett korkat val? I vilka sammanhang märker ni att det "svämmar över" eller på annat sätt rinner över kanten?

Tackar på förhand!

2. J
    Medlem · Stockholm · 629 inlägg

JBa

Medlem
    Vi har diskbänk med rak kant sedan två år och har inte drabbats av situationer med "översvämning" och då har vi ändå en 5-årig son. :)

Vi har en viss försänkning kring vår enda ho som tar det spill som blir. Och skulle det i framtiden hända tillbud som ger mycket vätska på diskbänken tror jag uppviket är av mindre betydelse. Det är väl bara att torka direkt. Se det som en anledning till att göra rent luckorna under diskbänken. :)

3. K
    Medlem · Dalarnas · 284 inlägg

KingHippo

Medlem
    Jag har en. Det rinner inte över om man inte missar med kranen och sätter den på kanten mellan hoarna.
    Se till att montera diskbänken i våg, har man lut ut från väggen kan jag tänka mig att det kan rinna över.

4. A

anteleaf

Medlem
    Tack för svaren. Det låter ju positivt:)
    Alla laminat och stenskivor är ju också raka och det säljs det väl en hel del av. Så helt galet borde det väl inte vara.

5. P
    Medlem · Bohuslän · 2 599 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Det finns ju också alternativet med en diskret vik, inte så markerat som på traditionella.
    Har det själv, men har faktiskt inte upplevt det som ett problem att vattnet vill rinna över kanten. Så rak kant fungerar säkert utmärkt.
    Dock är uppviket på 5 cm i bakkant helt suveränt.

6. A

anteleaf

Medlem
    Ja det har vi också kollat på. Vi är inne på en diskbänk från DecoSteel (Decolight Square) som många pratat varmt om, och de har bara det traditionella viket eller rak kant på sina basserier. Alternativet med diskret vik är bara ett alternativ om man går upp ytterligare ett snäpp i pris, vilket vi hade hoppas kunna undvika. Detsamma gäller uppviket i bakkant som jag länge hade som ett absolut krav. Har nu funderat på HTH:s väggpanellösning som ska kunna fungera som stänkskydd och som monteras ovanpå diskbänken och ger ingen synlig silikonsträng utan bara en liten smal list i skarven.

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg
    Vi har en diskbänk från Deco Steel. Raka kanter, 240cm lång, 72cm djup, en stor ho (40x50cm). Är helnöjda! lagar mkt mat och slabbar men har inga problem med att det rinner på golvet. Som du skrev tidigare så har varken sten, laminat eller träskivor en uppvikt kant och där fungerar det ju bra.
    Bakom diskbänken mellan bänk och överskåp har vi en gråfärgad spegel. Limmad på väggen och en smal ofärgad siliconstäng nedtill och påå sidorna, inget som man överhuvudtaget uppmärksammar.

Redigerat 10 aug 2010 15:39
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.