Byggahus.se
Kan köpa beg 18V Li-Ion Ridgid och AEG av hyfsat ny modell till lite mer än samma pris som nya kinamaskiner. Är det bra märken eller hur står dom jämfört med Blå Bosch och Makita?

Hur är det med batteriet, går de att få tag i inom EU och är det lösbara priser? Passar batterier mellan fabrikaten?

Tacksam om någon kan berätta från egen erfarenhet.

Rigid och AEG är samma, det är bara att dom heter AEG i Europa. Bra verktyg, inte riktigt i klass med Makita utan mer Bosch blå / Metabo. Duger absolut som proffsverktyg

Hej!

Renodlade mitt batteriinferno förra året och satsade på AEG när det gäller 18v. Väldigt nöjd med maskinerna! Sålde bort ett antal Boch 18v och det mesta av sladdmaskinerna. Sex års garanti på maskinerna och tre år på batterierna känns väldigt bra!
Mitt andra system är ett antal Bosch 10,8v - 12v som jag har haft i många år.
Att bara ha två batterisystem underlättar!

Dag

P
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rigid och AEG är samma, det är bara att dom heter AEG i Europa. Bra verktyg, inte riktigt i klass med Makita utan mer Bosch blå / Metabo. Duger absolut som proffsverktyg
AEG och Rigid är inte samma.. Helt olika bolag, Aegs moderbolag TTI tillverkar Ridgids verktyg via licens för Emerson, detta har varit uppe förr!
https://www.toolsofthetrade.net/power-tools/cordless-tools/family-tree-rigid-aeg_o

Bosch blå och Metabo ligger i samma liga som Makita.. Metabo är ju tillomed i samma liga som Festool då Mafell använder Metabos Batterimaskiner som sina egna maskiner! :)

• Gilla
End och 1 till
  • Laddar…
Där ser man, men maskinerna ser jag ingen skillnad på?

P
Nja eller rigid bruka ha mer gummi o va lite lite flashigare men annars är det rent utav kopior :)

Nä, det är med största sannolikhet ingen skillnad .. :)

Kan det vara så att det är skillnader inuti?
Olika motorer, lager, el osv?
Finns ju exempel från fordonsindustrin där sakerna ser identiska ut men har helt olika pris/prestanda tänkt för olika marknader.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan det vara så att det är skillnader inuti?
Olika motorer, lager, el osv?
Finns ju exempel från fordonsindustrin där sakerna ser identiska ut men har helt olika pris/prestanda tänkt för olika marknader.
Med tanke på vad vissa av Ridgid-verktygen kostar på Home Depot borde de i så fall vara sämre än AEG .. :)

Orkar man sätta sig och jämföra så har jag ytterst svårt att tänka mig att man hittar några skillnader. Det här marknadssegmentet (pro-sumer) är framtaget för att hålla för moderat användning under garantiperioden och sen gå sönder så fort som möjligt., och där skulle jag säga att TTI är bäst nuförtiden ....

C
C cpalm skrev:
Ridgid är ett rätt skumt varumärke på det sättet - deras inspektionskameror t.ex. är definitivt inte riktade mot konsumentsegmentet, t.ex.:
[länk]
Nä, de har ju en del prylar riktade mot vvs som är bra.... Men det som tillverkas av TTI är nog främst för att dra nytta av varumärkets status i USA...

Rickard.
Det är bara oranga ridgidmaskiner som görs av tti, "äkta" ridgid är ofta röda.

Det där har jag också undrat, om jag har 18V AEG maskiner med batterier och laddare, kan jag köpa lösa 18V Ridgid maskiner från USA då och använda AEG batterierna i dom? Det framgick inte riktigt i tråden här ovan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.