Byggahus.se

Är radiokontrollerad klocka klokt?

1. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    I somras hängde jag upp en vanlig billig batteridriven väggklocka i det delvis nergrävda garaget i källarplanet. Det var praktiskt och trevligt att ha en lätt tickande och avläsbar klocka där - det är ju också en husbehovsverkstad - men när vintern kom och temperaturen sjönk till neråt 5 plusgrader i garaget började väggklockan sakta sig rent groteskt. Den då totalt felvisande klockan blev istället ett irritationsmoment och togs ner.

Men hos Clas Ohlson har jag sett att det finns radiokontrollerade klockor i prislägen runt ett par hundralappar: "Dessa klockor ställer automatiskt exakt tid---. De styrs av en tidssignal (långvåg 77,5 kHz) från atomuret i Braunschweig, Tyskland ---. Signalen avkodas och klockan justeras."

Kan en sådan klocka vara lösningen på mitt problem?

2. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem
    Min erfarenhet är att inte speciellt mycket krävs för att klockorna skall få dålig mottagning.
    På mitt förra jobb hade jag två stycken clasohlson klockor som man var tvungen att ställa i fönstret för att dom skulle ställa sig rätt. Vanlig byggnad med plåtbeklänad.
    Lite samma erfararenheter med den något dyrare OBH klockan fast den fungerar bättra (förutsättningarna här är andra våning och ingen plåt på väggarna.)

3. D
    Medlem · kronoberg · 712 inlägg

danielr112

Medlem
    Har flera sådanna och aldrig haft problem med dem. Plåt som tjocka tegelvägar.

4. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    Jag befarar att det inte finns något slags antennuttag på klockorna?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 259 inlägg

Immobil

Medlem
    Nä, de brukar det inte finnas. Men mina funkar klockrent ändå. :D

6. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    Har ni erfarenheter av om dessa radiokontrollerade klockor fungerar bra även i kyliga lokaler?

7. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 259 inlägg

Immobil

Medlem
    Inte jag iaf.

8. Cinolin
    Medlem · Östergötland · 293 inlägg

Cinolin

Medlem
    Jag hängde upp en radiokontrollerad klocka inköpt på Lidl i en utebod för två år sedan, tyckte den tickade för högt för att få vara inne i huset...
    Den har hängt där i den ouppvärmda boden sedan dess och visar alltid rätt tid, ställer om sommar/vintertid automatiskt, och jag har inte ens bytt batteri ännu.

Men, men... hade också en "billig" radiokontrollerad väckarklocka som var klart opålitlig, den kunde plötsligt ställa om sig själv till någon helt annan tid vilket är en mycket dålig egenskap för en väckarklocka, så den blev skrotad.

9. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    De kanske kan störas av elmotorer, mobiler m.m.?

10. K
    Medlem · 87 inlägg

kallek

Medlem
    Nog inget problem om den inte blir kontinuerligt utstörd. Klockorna använder bara radiosignalen för att ställa in tiden.
    Vid utebliven signal så tickar de glatt på själva.

11. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    Hur ofta försöker de synkronisera sig?

12. Per_Kylsten
    Medlem · stockholm · 198 inlägg

Per_Kylsten

Medlem
    Med en våglängd om nästan 4 km och en plåtklädd fasad kan signalen omöjligen leta sig in till klockan om den inte placeras direkt i fönstret. Det är Michael Faradays fel.

/per

13. P
    Medlem · 213 inlägg

Posia

Medlem
    Från skolan minns jag något om "Faradays bur"...
    Tråkigt om RC-klockornas stora finess inte skulle fungera alls i plåtklädda hus, som det måste finnas stora mängder av; det upplyses det väl inte om innan köp?

14. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 287 inlägg

mycke_nuPremiumikon: Hand

Medlem
    Systemet med traditionella radiokontrollerade klockor börjar bli lite antikt.

Numera finns det så många andra sätt:

- GSM-mobilerna uppdateras via mobilnätet. Dock inte hos alla operatörer..
    - Satellitburken uppdateras via TV-signalen
    - Datorklockan uppdateras via internet
    - Navigatorer mm uppdateras via GPS-signalen

Sedan är ju de flesta vanliga klockorna på utdöende. När köpte du senast:

- En väckarklocka?
    - Ett armbandsur?
    - En klockradio?

Mina barn kommer i alla fall aldrig att göra det. Dom har ju mobilen, datorn och iPod:en.

15. A
    Medlem · Blekinge · 9 410 inlägg

andersmc

Medlem
    Jag har lite varierande erfarenheter av de här klockorna. För det mesta fungerar de bra. Någon har jag fått flytta för den hängt för nära en dator.
    Signalen från sändaren räcker inte hur långt som helst. Har för mig att klockorna inte fungerar i den norra halvan av Sverige. Det är dock inget jag fördjupat mig i, då jag bor i Skåne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.