Byggahus.se

Är priset rätt?

1. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem
    Jag får köpa ett 14 mm massivt ekgolv, tiljor för 395 kr/kvm. Det som tillkommer är två lager 7 mm plywood, inläggning och slipning och oljning.
    Är det ett ok pris? Säljaren säger att from 1 juli kostar samma golv 595 kr/kvm.
    När jag tittar på golvet ser det väldigt bra ut och tiljorna känns kvalitativa.

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Är priset rätt?

Jag tycker att man alltid skall vara tveksam till den här typen av erbjudande, var kommer golvet ifrån, garantier, fukthalt, går det att komplettera, vilka mått ("kortbrädor" (under 2m) är urlägg och då är inte 395 billigt, snarare ordinarie pris eller mer..)

För denna typ av golvläggning, då kringkostnaderna är betydligt högre än för flytande lamellparkett bör inte priset för själva materialet vara allena rådgivande...

3. B
    Medlem · 465 inlägg

betula

Medlem

Håller med AndWig att det är viktigt med garantier och att kunna komplettera senare. Men ekgolv under 2 meter är inte urlägg, till skillnad mot furu och gran sågas ekstock i länder från 1,5 och uppåt. Därför brukar ekgolv säljas antingen i fallade = blandade längder (1-2,5 m) eller i sorterade fasta längder typ 1,8 eller 2,4 m. Det senare är dyrare. Långa längder kan vara svåra att hantera, ek är betydligt hårdare än furu så det kan vara besvärligt att spänna ihop ordentligt.

Varför skulle inte priset på materialet styra? Så länge kvaliten och passformen är rätt blir det inte bättre för att det är dyrare. Självklart kostar det mer att lägga in massiva ekgolv än vanlig parkett när man tar med allt, undergolv, lack osv. Men det är en helt annan grej, laminat är ännu billigare.

4. E
    Medlem · 50 inlägg

ElinF

Medlem

Hej Andwig!

Vart har du fått tag i detta golv? Vi har tittat på massiva ekplanksgolv och inte hittat något i närheten av det pris du angett. Inte ens för det priset som skulle gälla efter 1 juli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.