Byggahus.se

Är plyfa riktig parkett?

1. J
    Medlem · 124 inlägg

jonfri

Medlem
    Parkettgolv kan det vara även om det inte är solitt trä.
    Har svårt att se skillnad på dem när de är lagda förutom när det som är solitt trä har krympt/svällt lite... :-/

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 117 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Är plyfa riktig parkett?

Korrekt benämning på vad vi menar när vi säger "parkett" är väl egentligen lamellgolv eller lamellparkett. Vi avser då de golv vi köper från Kährs och Tarkett med en tjocklek på 8-15mm. Golven har en riktigt träyta som är slipbar och kärnan är även den av trä.

Det massiva parkettgolvet läggs tex i fiskbensmönster och består av massiva träbitar, samma sak rakt igenom.

Vi har också vad vi kallar massivt trägolv, då menar vi långa plank av tex furu.

Det man kan fundera på är väl vad just "parkett" betyder?

3. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Juste, parkett är inte ett svensk namn och den kanske ursprungligen betyder något annat än spånskiva täckt med träfaner?
    Vet någon vad ordet parkett betyder?
    gaia

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 117 inlägg

MathiasS

Medlem

"Jag sitter på första parkett" ???

5. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag googlade lite efter förklaring på ordet parkett (parquet, parquetry på engelska, men jag gissar att ordet är franskt från början), och det verkar som att ordet i sig handlar om trä lagt i mönster. Så om jag googlade rätt så innebär inte parkett ursprungligen massivträ i mönster utan bara trä lagt i mönster (på golv), antagligen även som en golvvariant av intarsia.

/ama

6. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Tack ama! Då är parkett ett trägolv lagt i mönster till skilnad för en plankgolv.
    Men ett mönster lagt på planka? Då är det varken det ena eller det andra :-/
    Jag har båda sorter av parkett och den ena kallar jag "äkta parkett" utan att veta vad som är oäkta ;)
    gaia

7. S
    Medlem · 940 inlägg

Antingen lamellparkett (slitlager i ädelträ med träkärna av plyfa typ) eller massiv parkett, sk stavparkett. Båda har väl för- och nackdelar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.