Byggahus.se

Är plint & bärlina helt tokigt monterade?

1. T
    Medlem · Skåne · 118 inlägg

Tovelainen

Medlem
    Hej
    jag har nyss låtit bygga en 15 kvm friggebod. Som byggsats vägde den 1,5 ton och är sen isolerad och ytterligare skivmaterial har tillkommit. Det är en rejält tung bod och kommer att behöva klara ca 10 pers vikt på en o samma gång.

Jag är superlycklig över boden, men nu grumlas glädjen av att jag tror den är helt fel monterad nere i plintarna. Se bifogad bild.

Huset hänger nämligen i de färdiggjutna plintarnas "gafflar", alltså själva stål-skon. Ca 1-2 cm upp ovanför betongen. Bärlinorna vilar alltså inte mot själva betongen i plinten.

Dessutom har min bygghjälp dragit i bärlinorna med bara en bult per plint.
    Det känns som otroliga mängder kilo måste vila på den lilla bit trä som är över varje bult ...(Tryckimpregnerad 45 x145mm)

Kan detta va rätt gjort? Om inte - hur reparerar man skadan?
    Det är 5 plintar längs vardera långsidan plus 5 i rad ungefär på mitten.Dessa 5 i mitten är nu inbyggda under det nu isolerade golvet.

Ja här ligger jag sömnlös och tänker att detta måste va ett jättefel.... Nån som har lite tröstande ord att ge?

2. T

Tovelainen

Medlem
    Hej igen.
    Det blev trots allt lite sömn indatt :)
    Nu är jag rätt övertygad om att detta är fel gjort (se mitt tidigare inlägg) så nu funderar jag på lösningen.

Tror ni att det skulle funka att
    1. Sätta en fransk skruv nertill så att bärlinorna åtminstone har 2 skruv/bult i varje plint.
    2. Slå in en kil av impregnerat virke under bärlinan så att den åtminstone delvis vilar på nåt annat än luft.

Förresten - plinten är köpta på Byggmax, det är dessa >

Gruvlligt tacksam för lite tankar och ideér!

3. Mikael_L
    Medlem · 40 519 inlägg
    Jag tror inte du behöver vara sådär jätteorolig.
    Men en till fransk skruv i plintjärnets nedre hål verkar ju som en bra ide. Det skulle jag köra på.

Kilen du funderar på är ju både bra och dålig, det dåliga är att då har du fått en fukttransportväg från betongen upp till bjälklaget. Trots att det är impregnerat så är ju ändå inte extra fukt något man vill ha.

Jag skulle nog nöjt mig med 10 st extra franska skruvar, dvs bara i de yttre bärlinorna (om nu bärlinan mitt under inte längre går att nå).

4. A
    Medlem · Blekinge · 9 009 inlägg

andersmc

Medlem
    Det finns kilar av plast, tex "Knutsson-kilar". Sådana hade jag knackat i för säkerhets skull.

5. P
    Medlem · Kronoberg · 797 inlägg

Pongu

Medlem
    Extra franska skruvar hade jag också dragit dit. Men jag skulle inte vilja att konstruktionen vilade på plinten. Med grova skruvar och fördelat på så många punkter ska det tåla en hel del. Är du osäker kan du fråga tillverkaren av franska skruv vad de är specade för.

6. Mikael_L
    Medlem · 40 519 inlägg
    Fast plastkilar såsom andersmc skriver låter ju inte så dumt.

Men egentligen tror jag inte det behövs. Vi snackar väl bara om max 250 kg belastning / plint.

7. T

Tovelainen

Medlem
    Underbara ni! Tack för svar!!

Då köper jag ett gäng fransk skruv i stil med dessa.
    Och så Knutsson-kilar. De lär väl ha alltsammans på Bauhaus.

En fråga bara vad gäller de franska. Ska de förborras? Eller drar man bara i och hoppas de hittar rätt hål i plintjärnet på baksidan?

8. T

Tovelainen

Medlem
    Mikael_L: Jo det stämmer nog. 250kg per plint låter rimligt.
    Kan tänka mig hela bygggsatsen från start vägde 1 500Kg
    Sen har vi lagt till material på ca 500-700kg. Och så tänker jag mig att det vid tillfälle skulle kunna stå ca 10 pers i stugan vid samma tillfälle.

Men sen finns det ett terass-paket att köpa till, så då kanske det så småningom står några stycken på taket också :)
    Men max 250 per plint, ja det räcker nog.

9. P
    Medlem · Kronoberg · 797 inlägg

Pongu

Medlem
    Det ska förborras och den ska vara tillräckligt kort för att inte gå igenom. Dvs den ska genom hålet i plattjärnet och fästa i träet.

Plastkilar hmmm... Visst om man sover bättre med dem så varför inte. Men det verkar onödigt. Ni menar om stolpskon skulle knäckas på något vis? Av en ändå ganska liten tyngd rakt uppifrån fördelad på flera punkter..?

10. T

Tovelainen

Medlem
    Toppen! Tack för alla strålande svar. Då kan jag nog sova gott i natt :)

11. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem
    Sov lugnt.. det räcker att du bara dra i en fransk til i varje..

Som alla redan svarat..

Plastkilen hade jag struntat i.. riken är ändå att det blir funkt mellan plastkilen och trät.. då är det bättre att låta den vara.. Fördelen att den ligger ovanför plinten är ju som alla sagt att den klarar sig bättre mot fukta.

Kanske en bild på friggen? hade vatt intressant att se..

12. Mikael_L
    Medlem · 40 519 inlägg
    TS kan ju förvisso borra genom hålen i plintjärnen och genom regeln och sen sätta med genomgående bult (skruv med sexkantsskalle om jag får besserwissra lite :cool:) och mutter.
    Men då bör ju skruv och mutter helst vara varmgalvat utförande, vilket kan vara lite svårt att hitta ibland.

Sen är det ju enklare och ungefär lika bra att dra i några frallor istället.

13. T

Tovelainen

Medlem
    @ Benny_o_Lina
    Här kommer bild på Friggan :)

@Mikael_L
    Genomgående bult låter underbart, men tyvärr kommer jag inte åt baksidan,
    så det blir Franska i stället.

Och som några säger, så verkar det lika bra att skippa kilarna.

14. P
    Medlem · Västmanland · 35 inlägg

Placebo

Medlem
    Kan det inte vara så att din byggare har skruvat franska på "baksidan" så det inte syns utifrån? Alltså två skruv per plint, men en från varje håll?

15. T

Tovelainen

Medlem
    Det kan du ha rätt i! Jag köpte ett kilo skruv, så det borde ju ha räckt.
    Kanske ska jag låta bli att bry mig om detta alls. Byggaren är en van sådan så de har kanske verkligen gjort även det helt rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.