Byggahus.se

Är pappen på vinden ångspärren?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Går o funderar på att isolera vinden...
    Kåken är byggd -44, på vinden ligger det 10cm kutterspån under det finns en papp som verkar vara nån typ av tunn tjärpapp.

Kan detta vara ångspärr?!?
    Funkar den än idag eller ska man ta bort spånet och kasta på ny ångspärr...

Jag funderar på att kasta på glasull på befintligt spån om ångspärren funkar...
    Ventilering måste fixas... Gavelventiler och takfots ventilation tänkte jag...
    /Diggler

2. Z
    Medlem Nivå 8

Re: Är pappen på vinden ångspärren?

Hmm.... Ånspärren är spånet kan man säga. Men skall du isolera med ull typ 30-40 Cm lös ull eller 195 skivull. Kan du utan att skämmas lägga plast på befintligt spån. Vill du vara safe så skyfflar du ut detta och plastar.

Det viktiga med ångspärr mot vinden är inte pga diffusion för den är mer eller mindre försumbar. Konvektionen däremot ger minst 5-10 ggr större verkan.

Och som du säger ventilera och åter ventilera.... Googla på "Rättvik och vindsisolering". Finns en rapport om detta av Gunnar Anderlind. Angående problem vid just tilläggsisolering av vindar. Lekmän får ibland konstig information av Martin Timell kopior och lobbyister av allehanda isolermaterial. Rapporten är iofs gullfibers men mina erfarenheter säger mig att den inte är fel. Vare sig man har cellulosa fiber eller mineralull SKALL MAN HA ÅNGSPÄRR MOT HUSETS HÖGSTA DELAR PGA KONVEKTION!!!
    FÖrlåt för versalerna men detta tåls att påpeka miljoner gånger!