Byggahus.se

Är offerten för centralbyte rimlig?

1. J
    Medlem · Västra götaland · 33 inlägg

JonasEr

Medlem
    Fick detta i prisuppgift för byte av elcentral samt byte av inkommande matning 40m i befintligt markrör.
    Centralen idag består av en gammal diazed samt en mindre normcentral med jfb på hela anläggningen.

Märket är ABB

2st Jordfelsbrytare
    34st automater 10,16A
    1st personskyddsbrytare 10mA
    1st kapsling 4Rad
    1st huvudbrytare 40A
    3st fasskenor
    1st stigardosa
    40m pex5g6 (läggs i befintligt markrör)

20225:- inkl. ROT och moms

Jag räknade snabbt ihop materialet och fick det till ca 9000kr. Då kvarstår 11000 för arbetet, tar ett centralbyte oftast 2 dagar? Ingen tid för felsökning eller installationsprov ingår.
    Själv känns det lite i överkant men det kanske är så här när man begär pris i förväg. Kanske bättre att ta in på löpande räkningen.

Redigerat 2 nov 2021 14:53
  2. E
    Medlem · 2 597 inlägg
    Dyrt, men inte totalt orimligt. 40m 5g6 drar ju upp priset en del. Det är alltid riskabelt att lämna pris på dragningar i mark, så där har de säkert räknat in en del jävelskap i priset.

Be om offert på materialet och ta arbetet löpande.

3. J
    Medlem · Västra götaland · 33 inlägg

JonasEr

Medlem
    Att det skulle vara markdragningen har jag svårt att tro, halva slangen låg nämligen på backen vid besöket och jag har därefter grävt ner den. Att dra en kabel i den tar inte lång stund. Men visst det skall sättas upp en dosa samt dra in kabeln till centralen.

Kommer en annan firma som ska kolla imorgon.

4. Z
    Medlem · Västra Frölunda · 84 inlägg

zamen

Medlem
  5. T
    Medlem · Blekinge · 8 743 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Den vanliga frågan: Varför vill du byta? Centralen ser fin och prydlig ut.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · E · 26 302 inlägg
    Varför vill du byta den?

7. Z

zamen

Medlem
    Befogad fråga. Jag installerar i dagarna solceller på taket med ett tillhörande batteri. Jag har inte för avsikt att här och nu möjliggöra att gå på ödrift och bara gå på batteriet på vitala delar av huset men jag har fått förklarat för mig att för att jag för att göra detta behvöer en ny central. Sen har jag sedan en tid satt in lite shellypuckar. Är också nyfiken på shelly pro serien och vad man kan göra med den.

8. E
    Medlem · Södermanland · 406 inlägg

Elajomannen

Medlem
    Jag tror detta skulle gå att göra på en arbetsdag för bytet, lite för och efterarbete. Ungefär 12-15 timmar tror jag. Ett ganska vanligt jobb för mig för några år sedan, och ibland nu också.

Ca 7000 kr i materiel. Rejäl plåtcentral med reservutrymme, övrig materiel från Hager.

Så 13000-15000 kr efter rot.

Ja nåt sånt.

9. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 3 235 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Lös FK under tapet och avklippta trådar?

10. R
    Medlem · Sthlm · 388 inlägg

reez

Medlem
    Verkar vara pengar i sjön, varför behövs ny central för ö-drift? Snarare behövs reservkraftsomkopplare

11. Z

zamen

Medlem
    Ett misslyckat försök från en installatör att dra in tråd i ett tomrör vid instalatiom av laddstation renderade i en avklippt ledning i rör. Kanske man borde ta bort helt och hållet alternativt tejpa för...

• Laddar…
  12. Z

zamen

Medlem
    Så kanske det är men då är det väl fråga om att ge hela huset kräm. Eller hur fördelar jag vilka komponenter jag vill underhålla? Kyl etc...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.