Byggahus.se

Är ölandssten jobbigt att ha till uteplats?

1. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 714 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Jag står i valet mellan att bygga ett trädäck eller att anlägga en uteplats av ölandssten vid nybyggt fritidshus i ladhusstil.

"Alla" har ju trädäck nu, och jag antar att det är praktiskt på många sätt... Men jag är inte så jätteförtjust i hur det ser ut.

Gillar däremot Ölandsten utseendemässigt. Vill därför fråga er med erfarenhet av stenlagd uteplats vilka för/nackdelar ni ser med de olika varianterna?

2. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 156 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Har en liten plätt (ca 8 kvm) och den är ju snygg och hållbar - men den ojämna ytan gör att det är trixigt att få bord och stolar att stå rakt utan att vicka lite...

• Laddar…
  3. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 400 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Beror på vilken Ölandssten du väljer, finns kapad och slät. Men den gamla traditionella ojämna är ingen höjdare.

4. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 564 inlägg
    ...och den sågade/släta ölandsstenen blir gruvligt hal när den fått lite algpåväxt och det regnat lite.
    Med lite rejäla utemöbler (tex Grythyttans eller liknade, eller stadiga furumöbler) så funkar det fint med den brutna stenen.

• Laddar…
  5. En apelsin

En apelsin

Nybyggare
    Ok! Låter som att ni inte gillar det så mycket? Tycker de med skrovlig verkar så trevliga pga utseende och ingen halkrisk.. men kan ha fel.

6. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 156 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Låt mig säga så här - jag gillar oregelbunden natursten mycket mer än betongstenar. Men jag skulle hellre ha nånting lite slätare, men inte helt slipat. Kanske som stora huggna granitstycken. Men det skulle nog bli orimligt dyrt.

7. En apelsin

En apelsin

Nybyggare
    Jo.. snyggt men dyrt. Ölandssten och i mina trakter komstaflis är det som kommer upp på blocket. Gillar den röda färgen mer dock.

8. M
    Medlem · Stockholms län · 2 846 inlägg

myrstack

Medlem
    Som jag seder har du fördelar med att den är halkfri och givetvis några fördelar ytterligare men till nackdelarna finns det några att vara medvetna om. En av de är att få stolsben att glida över stenen så en sådan sak som att resa sig från ett bord och trycka bak en stol kan kräva att man lyfter stolen. Generellt är väl tex en sådan stol som Grythyttans klassiker med en skena mot underlaget bättre där men en styv stol med 4 ben riskerar ju att stå och vicka. En annan sak är att stenen kan vara rätt brutal mot bara fötter så är man den som dricker kaffe utomhus barfota på sommaren så kanske den inte är optimal.

personligen diggar jag utseendet på stenen men föredrar hyvlad yta och fallande längder snarare än klyvyta

9. En apelsin

En apelsin

Nybyggare
    Hm.. ger en del att fundera på. Jag har undrat om det bara är en trend att så mycket ölandssten plockas upp och ersätts med trädäck, men verkar ju ganska opraktiskt det där.

10. A

Husägare
    Trenden med Ölandssten var på 50-60 talet, troligtvis ett av de billigare materialen att lägga på mark.
    När sedan plattor/marksten dyker upp så ersätter de Ölandsstenen.
    Tryckt virke var inte så "användbart" tidigare pga av dess kemiska innehåll men idag är det helt andra medel som används och det finns även trall i i andra träslag som inte är tryckt eller andra material.
    Däckskonstruktioner kan dessutom på ett helt annat sätt anpassas i höjd.
    Så idag används oftast marksten och/eller trallvirke, lättare att lägga och med jämn yta.
    Ölandssten används där man absolut vill ha det utseendet och accepterar de praktiska nackdelarna, finns en hel del renoverade öländska innergårdar på 100-åriga byggnader där inget annat passar.

11. M

myrstack

Medlem
    Retrotrenden som varit har ju ogjort att röd kalksten med klyvyta varit hett ett tag men personligen föredrar jag något slätare där man tassar barfota och ställer möbler. Sen har väl trenden att uteplatsen blivit ett förlängt vardagsrum gjort att trall blivit ett vanligt alternativ då du dels har en yta liknande ett golv som dessutom kan enkelt byggas på önskad höjd så nivåskillnader tas up. Vill du ha något åt den färgtonen så finns hyvlad kalksten eller varför inte marktegel

• Laddar…
  12. En apelsin

En apelsin

Nybyggare
    Marktegel kanske är ett bra alternativ. Gillar utseendet, och det blir ju lite slätare och enklare att dra stolen.

Läste artikeln om testet av trä till däck. Vanligt tryckt verkar ju ganska bra.. men jag tycker ändå att däck ändrar husets utseendet på huset ganska mycket. Inte helt överens med tanken att sätta ett på mitt i övrigt stilrena ladhus

13. A

Husägare
    Det är precis den kompromissen man ska fundera runt utifrån vad har jag för byggnad, vilka är förutsättningarna, hur ska jag använda platsen, ska jag göra själv och framför allt vad vill jag ha utseendemässigt och funktionellt, men sedan inte minst vad vill och är acceptabelt att betala. Självklarheter, men budget för bygget skulle kanske finnas två gånger först vad jag vill betala, hjälper till att välja och sedan på slutet om man t.ex. inte blir nöjd kan jag öka budget för att bli nöjd. ;)

14. M

myrstack

Medlem
    Om du har någon bild på fasad och läget där du tänker dig uteplatsen kan ju ju säkert få bra inspiration från forumet vad som kan passa. Trä som däck må ju ha fördelar men det måste absolut inte vara tryckt grönt eller brunt trä. Det finns ju ädelträ som passar stramare utseende och speciellt om man börjar jämföra kvadratmeterpriser som liknar kalksten osv finns det betydlig trevligare saker än tryckt grön snabbvuxen furu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.