Byggahus.se

Är Nordsjövit för grå?

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag funderar på att måla väggarna i ett par rum i vitt. Jag vill ha en nyans som ser vit ut (inte nikotingul) men fortfarande är ganska varm. Som det är nu så lutar det åt färgen "Nordsjövit". Men ibland när jag jämför den med andra vita nyanser kan jag tycka att den ser lite för grå ut. Kan det stämma?

Är det någon som målat något rum med Nordsjövit och upplevt färgen under olika belysningsförhållanden (sommarsol, grådaskigt novemberväder, lampbelysning etc)? I så fall upplever ni färgen som grå och kall, eller kan det vara så att den bara upplevs så då man jämför den sida vid sida med andra vita nyanser?

Tack!

2. N
    Medlem Nivå 5
    Ingen som målat med Nordsjövit? Jag trodde det var en ganska vanlig vit nyans, eller?

3. C
    Medlem Nivå 6
    Jag har målat me den, den är fräsch. Om den är grå ...det beror på vilket ljus du har i rummet etc. Köp en provburk och måla. Vit är skitsvårt då ljuset påverkar så mycket. En gul vit kan se blå ut i vissa ljus,.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för ditt svar! Får man fråga vad du hade för färg på snickerierna (golvlister, dörrar, fönster etc) när du målade med Nordsjövit? Om det var "standardkulören" NCS S0502-Y, funkade det bra ihop med Nordsjövit eller "skar" det sig så att tex snickerierna såg för gula ut i jämförelse med väggen?

5. C
    Medlem Nivå 6
    502Y hade jag, såg bra ut i det rummet. 502Y är praktisk oxå på snickerier, den e ju redan "skitig" från början och inte känslig för smuts på samma sätt som en obruten.

6. A
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Våra snickerier är också 0502-Y och vi har målat stora ytor med Nordsjövit och vi upplever den som vit, inte grå. Vi ville inte måla väggarna med 0502-Y då vi anser att denna färg är för gulaktig. Visst märker man såklart skillnad mellan kulörterna på snickerierna jämfört med väggarna om man tittar noga men vi är helnöjda! Vår målare berättade att Nordsjövit ligger ungefär mitt mellan 0500 och 0502-Y.

http://www.selinder.se/hus/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2178&g2_GALLERYSID=8cf2c28501d1a702f569b58723e1eabf
    (klicka på bilden för att se den i ännu större format).

Kör på Nordsjövit tycker jag. :)

Mvh Anna

7. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Det här med "olika vita kulörer" är inget som jag någonsin tänkt på tidigare. Vi har hitintills målat tak med Nordsjö bindoplast 3 (ev. felstavat?). Upplever den som kanonsnygg vit och fin. Ska måla trätak med Nordsjö grundfärg.

Nu ska vi måla bl a dörrkarmar med Nordsjö ready 40. Vi har tänkt köpa vita "färdigmålade" allmogelister till detta. Kommer det synas någon skillnad? Är färdiga vita lister svagt gula?

8. A
    Medlem Nivå 5
    Köper du färdigmålade "vita" lister är de med stor sannolikhet i kulören 0502-Y dvs. pyttelite gulaktiga. Ändelsen 02-Y innebär att man blandat i 2% gult i den vita färgen.

//Anna

9. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för bilden Anna!

Det såg ju riktigt snyggt ut, vitt och fräscht! Jag zoomade även in på övergången mellan snickerierna (som jag antar är i NCS S 0502-Y) och väggen, och jag tyckte det såg bra ut där också (dvs man upplevde inte snickerierna som för gula).

Får man fråga om du har någon bild med en stängd dörr (i NCS S 0502-Y) mot en vit vägg (i Nordsjövit) under "normal" belysning? Jag antar att det är då man tydligast ser en eventuell skillnad mellan färgerna, så ser det ok ut där lär det bli bra på alla andra ställen också?

10. A
    Medlem Nivå 5
    Vi har inte vita dörrar, våra är i ek. Om du ändå är intresserad av en bild kan jag försöka fixa en i helgen..

Mvh Anna