43 031 läst ·
348 svar
43k läst
348 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Cylinda finns som märke fortfarande men du kanske menade att de är uppköpta av annat fabrikat.returen skrev:
cylinda finns inte längre
de turkiska produkterna / avdelningen köptes av Vestel för ett halvår sedan,
de svenska försvann 2012 till slovenien och blev skit, ett företag som leder helt ohotat ligan i att förstöra ett varumärke snabbast.
AEG är exakt samma produkter som electrolux så exakt samma kvalitetet bara färgen skiljer men som de säger du kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.
Köpte nybyggt hus 2012 och alla vitvaror var Bosch.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Har endast bytt disk och tvättmaskin sedan dess.
Kylen har fått ny fläkt, spisen ny glas topp (tappade en stekpanna med kanten nedåt....)och torktumlaren ny drivrem.
Bosch har, i mitt tycke, en fantastisk hemsida med sprängskisser där man enkelt hittar ev reservdelar.
Dyrt tycker jag inte heller att det är,
tex kostade drivremmen till tumlare typ 200 kr inkl frakt.
Vi köpte Miele kyl och frys 2016. Det första vi märkte, som vi inte hade en aning om innan de kom på plats, var att kylen måste vara placerad till höger om frysen. Detta för att förhindra kondensvatten mellan skåpen på något vis. Vi hade tidigare kyl och frys placerade tvärt om. Det tog flera månader att lära om.
Sedan härmar något av skåpen vår katt. Lite som ett jamande ibland. Vet inte vad den sysslar med då. Mest förvånad var nog katten, men nu har vi lärt oss att leva med det. Öppen planlösning på gott och ont...
Sedan efter något år gick handtaget sönder på frysen. Usel konstruktion. Nytt kostade över 1500:- enligt den lokala elbutiken som inte hävdade garanti. Då felanmälde jag direkt till Miele som glatt skickade ett nytt handtag gratis!
Efter något år till så hände samma sak med handtaget till kylen som hade exakt samma usla konstruktion.
Ny felamälan till Miele och nytt handtag på posten utan att betala något.
Så bra kvalitet kanske det inte är, men i alla fall bra service från Miele.
Sedan härmar något av skåpen vår katt. Lite som ett jamande ibland. Vet inte vad den sysslar med då. Mest förvånad var nog katten, men nu har vi lärt oss att leva med det. Öppen planlösning på gott och ont...
Sedan efter något år gick handtaget sönder på frysen. Usel konstruktion. Nytt kostade över 1500:- enligt den lokala elbutiken som inte hävdade garanti. Då felanmälde jag direkt till Miele som glatt skickade ett nytt handtag gratis!
Efter något år till så hände samma sak med handtaget till kylen som hade exakt samma usla konstruktion.
Idé: En jämförelsetjänst här på byggahus likt värmepumpar eller bolåneräntor där användare kan lägga till vilken kyl och frys man köpt samt hur länge den höll? Jag hade absolut kikat där vid inköp i alla fall. Skulle det funka?
För 17 år sen när vi köpte vårt kyl/frys-paket valde vi Bauknecht som skulle vara ett premiummärke. Efter ett par månader blev det ett garantiärende då fläkten i frysen förde oväsen. Elektrikern bytte fläkten och sedan dess har allt funkat och det är ju bra. Men han berättade också glatt att han bytt många fläktar i just såna här Whirlpool frysar. Vad? Bauknecht var det väl? Han förklarade att det var exakt samma sak men att med Bauknecht får man längre garanti så det var ändå ett bra val. Några år senare, hemma hos några kompisar, beundrade vi deras nya kök. Kyl/frys var identiska med våra men utan märke. Var kom dom ifrån? Jo, det var IKEAs egna sortiment 😃
Precis det har hänt mig, handtaget till Miele kylen från 2015 pajade förra året och frysen där gick handtaget sönder förra veckan. Ringde du bara deras kundtjänst och fick nya handtag? 😮 Annars mycket nöjd med märket, tysta och snyggaJ Jonas L skrev:Vi köpte Miele kyl och frys 2016. Det första vi märkte, som vi inte hade en aning om innan de kom på plats, var att kylen måste vara placerad till höger om frysen. Detta för att förhindra kondensvatten mellan skåpen på något vis. Vi hade tidigare kyl och frys placerade tvärt om. Det tog flera månader att lära om.
Medlem
· Halland
· 28 inlägg
Jag har en Miele-kyl som är från början av 90-talet som extrakyl i förrådet. Fungerar perfekt fortfarande. Jag fick den begagnad av en kollega för att ha den lite tillfälligt, nu 14 år sedan. Så när vi bytte kyl och frys i köket för 6 år sedan (annat märke) köpte vi Miele. Fungerar utmärkt så här långtAmatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
köp Miele ,!Tysk kvalité, håller minst 10årAmatörsnickaren skrev:
Kanske det ändå finns ett korn av sanning i påståendet: ”det var bättre förr”.F Fideliox skrev:
Mina föräldrar inköpte år 1973 en Bauknecht frysbox. Den har nu tuffat på oavbrutet i över 52 år och gör fortfarande ett ypperligt jobb, inte minst på hösten då den fylls med stora mängder bär, äppelmos eller stora älgköttsstekar.
Min far har dessutom ett litet Singer kylskåp från 1965, som fortfarande fungerar utmärkt. Det har dock inte varit i oavbruten användning, utan de senaste 30 åren mest använts som ett ”extra kylskåp” vid fester o.d. när man behöver hantera mer dryck och mat än vad kökskylskåpet klarar av.
Redigerat:
Felanmälde här: https://www.miele.se/f/se/reclamation-sv.aspxPatrik Öster skrev:
Se till att skicka med kvitto och en tydlig felbeskrivning.
Kan bara hålla med. Funktioner som inte finns går inte sönder.Mats-S skrev:
Förra seklet köpte jag dom dyra fina märkena i tron att dom hade bättre kvalitet. Det hade dom inte ... pengar i sjön.
Så nu kör jag sedan 20+ år tillbaka med budget "bra nog" kyl, frys, disk, tvätt, dom håller lika länge. Det jag nu utgår ifrån är att vissa basic krav är uppfyllda, märket spelar mindre roll, priset mycket mer avgörande.
Dom dyra fina maskinerna dras dessutom ofta med massa tramsfunktioner som senare orsakar svindyra reparationer. Tramsfunktioner som man dessutom oftast inte har den minsta nytta av.
Hade sett att Liebherr ofta vunnit tester men var dyra. Så det var ju inte att tänka på. Men i första affär vi bara skulle kolla hade dom ett demoex med en liten buckla. Nersatt från 35000 till 10000:- Har funkat bra i många år nu.returen skrev:
En del i gångjärnet till ena handtaget gick sönder. Men piratreservdel funkade bra och kostade inte mycket.
Det är som att välja Trisslott. Skall jag köpa på ICA eller Consum. På Tappen eller 7/11!Amatörsnickaren skrev:
Tur får man går inte att köpa