Byggahus.se
Vilket kladd, nöj dig inte med sådan slarvig skiss till försök till kopplingsschema.
Det är inget fel på handritat, men ska vara bra och korrekt och gå att förstå.

Ni har bara fått databladet över växelriktaren, men det är inget som installatören utarbetat, utan är ett standardblad för alla likadana sådana växelriktare. Men det databladet ska du spara. Det hittar du på internet sådant datablad. Men all annan dokumentation då, kräv in den.

Om de har parallellkopplat en sträng väster med 6 st paneler med en annan sträng öster med 10 st paneler, och kopplat dessa strängar till en av de två MPPT-ingångarna på växelriktaren, då är det inte bra. Detta eftersom de två parallellkopplade strängarna har alltför olika tomgångsspänning. Det går då aldrig att få ut maxeffekt av strängarna, jämfört med om de skulle varit på varsin MPPT-ingång.

Hade de två parallellkopplade strängarna däremot haft lika antal paneler av samma typ, då OK att parallellkoppla en västersträng med en östersträng och in på en MPPT-ingång.

Är det några effektoptimerare till panelerna? T.ex. Tigo TS4-A-O ? Men sådana går inte att sätta på de 6 st väster-panelerna och 10 st österpanelerna, pga de strängarna är parallellkopplade. När man använder Tigo TS4-A-O får det bara vara i en seriekopplad sträng. Men det går ju att seriekoppla öster-och väster-panelerna i en och samma sträng, om man har Tigo TS4-A-O på varje panel. Det blir då 16 st seriekopplade, och det är OK.

För övrigt har du saker som ger skugga på panelfälten? Det har du inte nämnt något om. Sådant kan orsaka hack i kurvan där på förmiddagen och eftermiddagen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Missa det som andra skriver här! Om de inte snålat på kablarna hade den andra optimeraren kunnat användas med!

• Gilla
kelofsson och 1 till
  • Laddar…
K
Jag hade låtit den snurra i en vecka. Men det känns något lågt. Kolla en gärna en dag utan ett enda moln

Det känns som att man borde använda den andra mppt-ingången också med tanke på alla väderförhållanden. Men det borde de räknat fram det när de designade anläggningen.

• Gilla
Robbanstark
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vilket kladd, nöj dig inte med sådan slarvig skiss till försök till kopplingsschema.

Ni har bara fått databladet över växelriktaren, men det är inget som installatören utarbetat, utan är ett standardblad för alla likadana sådana växelriktare. Men det databladet ska du spara. Det hittar du på internet sådant datablad. Men all annan dokumentation då, kräv in den.

Om de har parallellkopplat en sträng väster med 6 st paneler med en annan sträng öster med 10 st paneler, och kopplat dessa strängar till en av de två MPPT-ingångarna på växelriktaren, då är det inte bra. Detta eftersom de två parallellkopplade strängarna har alltför olika tomgångsspänning. Det går då aldrig att få ut maxeffekt av strängarna, jämfört med om de skulle varit på varsin MPPT-ingång.

Hade de två parallellkopplade strängarna däremot haft lika antal paneler av samma typ, då OK att parallellkoppla en västersträng med en östersträng och in på en MPPT-ingång.

Är det några effektoptimerare till panelerna? T.ex. Tigo TS4-A-O ? Men sådana går inte att sätta på de 6 st väster-panelerna och 10 st österpanelerna, pga de strängarna är parallellkopplade. När man använder Tigo TS4-A-O får det bara vara i en seriekopplad sträng. Men det går ju att seriekoppla öster-och väster-panelerna i en och samma sträng, om man har Tigo TS4-A-O på varje panel. Det blir då 16 st seriekopplade, och det är OK.

För övrigt har du saker som ger skugga på panelfälten? Det har du inte nämnt något om. Sådant kan orsaka hack i kurvan där på förmiddagen och eftermiddagen.
Summa summarum så är det fel typ av VR alt. felaktig layout utan optimerare. Skulle varit en VR (t.ex Kostal) med tre MPPT, eller två separata mindre VR, eller med delvis optimerare som du skriver här uppe ?

Anledningen till mitt intresse är att jag har likvärdig taklayout för solceller. Har inte lagt någon egen beställning ännu utan väntar på rätt leverantör med bra pris.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar de har de 12 st seriekopplade söderpanelerna till ena MPPTingången. Så långt OK.

Två växelriktare behövs inte.

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag gissar de har de 12 st seriekopplade söderpanelerna till ena MPPTingången. Så långt OK.

Två växelriktare behövs inte.
Men optimerare på de i öst och väst istället?

A Arnodt skrev:

Tack för ditt svar.

inga optimerare alls. Ytterst lite skugga, aldrig på sydpanelerna (mer än när solen vandrat bort) och minde skuggningar av en skorsten på västpanelerna.

Skulle rätt lösning vara att ha en slinga för väster, en för öster samt behålla söder som det är? Och sen sätta söder i en av MPPT-ingångarna, väster i en och öster i en? Eller hur funkar det? Vi har ju fyra ingångar totalt, två på MPPT1 och två på MPPT2?

M Michaelamela skrev:
Tack för ditt svar.

inga optimerare alls. Ytterst lite skugga, aldrig på sydpanelerna (mer än när solen vandrat bort) och minde skuggningar av en skorsten på västpanelerna.

Skulle rätt lösning vara att ha en slinga för väster, en för öster samt behålla söder som det är? Och sen sätta söder i en av MPPT-ingångarna, väster i en och öster i en? Eller hur funkar det? Vi har ju fyra ingångar totalt, två på MPPT1 och två på MPPT2?
Läs igenom de senare svaren som finns i tråden, bl.a från mig och Arnodt.

Du har fått fel grejer för dina förutsättningar.

Antingen byte till en VR med tre MPPT(MPPT1, MPPT2 samt MPPT3). Eller som Arnodt skriver här ovan:
"Är det några effektoptimerare till panelerna? T.ex. Tigo TS4-A-O ? Men sådana går inte att sätta på de 6 st väster-panelerna och 10 st österpanelerna, pga de strängarna är parallellkopplade. När man använder Tigo TS4-A-O får det bara vara i en seriekopplad sträng. Men det går ju att seriekoppla öster-och väster-panelerna i en och samma sträng, om man har Tigo TS4-A-O på varje panel. Det blir då 16 st seriekopplade, och det är OK."

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Michaleamela,

De två ingångarna på MPPT1, är bara en kopplingsplint. Det är inte oberoende ingångar. Tittar man noga efter på t.ex. MPPT1 är det bara en kopplingsplint med två skruvar för plus och två skruvar för minus.
Det är lurigt. Man gör helt enkelt parallellkoppling av strängar vid den plinten, om behov av parallellkoppling finns.

Vad jag föreslår är att det kopplas:

MPPT1: de 12 st söderpanelerna seriekopplade.

MPPT2: de 6 st västerpanelerna och de 10 st österpanelerna, alla dessa seriekopplas. Varje av dessa 16 paneler förses med effektoptimerare Tigo TS4-A-O. Rättare är det effektoptimerarna som seriekopplas. Det kostar 16 st effektoptimerare, ca 16 x 700 kr. Varje panel måste monteras loss och effektoptimeraren monteras på panelen.
Fördelen med att seriekoppla alla dessa 16 st panelr, är också att strängspänningen blir hög, tomgångsspänning ca 16 x 49 V = 784 Volt. Strängen vaknar tidigt på morgonen och börjar producera jämfört en kort sträng på endast 10 st eller 6 st som "försover" sig och vaknar sent på morgonen och börjar producera.

Men eftersom anläggningen precis har körts igång så avvakta och se hur den fungerar under ca 2 à 3 veckor. Bl.a. för att samla bevis på dålig funktion.

De 9 åren erfarenhet som installatören har, kan det månde vara av annat än solcellsteknik?

Det kan hända att installatören förtigit möjligheten med effektoptimerare för att kunna uppvisa lågt anbudspris och lyckas kränga anläggningen till dig. Nu när den inte funkar helt bra kommer kanske sådant förslag från installatören som kostar dig ytterligare en stor slant, som du mjölkas på.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Michaleamela,

De två ingångarna på MPPT1, är bara en kopplingsplint. Det är inte oberoende ingångar. Tittar man noga efter på t.ex. MPPT1 är det bara en kopplingsplint med två skruvar för plus och två skruvar för minus.
Det är lurigt. Man gör helt enkelt parallellkoppling av strängar vid den plinten, om behov av parallellkoppling finns.

Vad jag föreslår är att det kopplas:

MPPT1: de 12 st söderpanelerna seriekopplade.

MPPT2: de 5 st västerpanelerna och de 10 st österpanelerna, alla dessa seriekopplas. Varje av dessa 16 paneler förses med effektoptimerare Tigo TS4-A-O. Rättare är det effektoptimerarna som seriekopplas. Det kostar 16 st effektoptimerare, ca 16 x 700 kr.

Men eftersom anläggningen precis har körts igång så avvakta och se hur den fungerar under ca 2 à 3 veckor.
Tusen tack för att du förklarar som om jag är en idiot, det uppskattas verkligen! När vi pratade med säljaren om optimerare tyckte han inte det var något för oss, går det att sätta på alla paneler eller är det bara vissa modeller som är kompatibla med optimerare?
Det låter ju verkligen bäst prismässigt då alternativet som jag förstår det är att dela ens slingan som har öst och väst och separera till nya slingor och dessutom köpa en ny VR med 3 st MPPT?

Blir mörkrädd när teknikern tidigare idag sa att det skulle räcka med att ha tre slingor på nuvarande VR.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Tusen tack för att du förklarar som om jag är en idiot, det uppskattas verkligen! När vi pratade med säljaren om optimerare tyckte han inte det var något för oss, går det att sätta på alla paneler eller är det bara vissa modeller som är kompatibla med optimerare?
Det låter ju verkligen bäst prismässigt då alternativet som jag förstår det är att dela ens slingan som har öst och väst och separera till nya slingor och dessutom köpa en ny VR med 3 st MPPT?

Blir mörkrädd när teknikern tidigare idag sa att det skulle räcka med att ha tre slingor på nuvarande VR.
@Arnodt Vad skulle effekten bli om installatören/elektrikern bara flyttade anslutningarna från PV2 till PV3 eller till PV4 i nuvarande layout ?

Nu har jag varit i kontakt med leverantören och han var förvånad att det inte fungerade som det skulle men att de skulle lägga upp det som tre slingor, då sa jag att det blir jag nöjd med så länge de byter VR till en med tre MTTP-portar, vilket då förvånade honom men jag stod på mig.

Tack snälla för all er input! Frågan är nu hur stor växelriktare vi behöver. Vi har 17 idag, anläggningen är på 15,4. Räcker 12? Hörde att det inte var för bra att ha en för stor för det kunde göra att det tog längre tid innan den började känna av solens strålar?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Nu har jag varit i kontakt med leverantören och han var förvånad att det inte fungerade som det skulle men att de skulle lägga upp det som tre slingor, då sa jag att det blir jag nöjd med så länge de byter VR till en med tre MTTP-portar, vilket då förvånade honom men jag stod på mig.

Tack snälla för all er input! Frågan är nu hur stor växelriktare vi behöver. Vi har 17 idag, anläggningen är på 15,4. Räcker 12? Hörde att det inte var för bra att ha en för stor för det kunde göra att det tog längre tid innan den började känna av solens strålar?
Med tanke på alla paneler i olika riktning skulle jag säga att 12kW räcker. Det ger en kvot på 1,28, något högt men OK om det inte finns plan på att utöka anläggningen.

Normalt sett så underdimensionerar man VR mot installerad paneleffekt, framförallt när det är olika väderstreck. Ca 20% har jag fått berättat för mig
12kw VR med 28% underdimensionering som Logad säger är väl gränsfall.
Beror ju på ad de har i lager också.
Har de en vettig 12a i lager med 3st oberoende MPPT ingångar så hade jag tagit den. Såvitt jag vet så är det bara Kostal Plenticore (tror dock deras är på max 10kw) och Ferroamp (de har 14kw men något dyrare samt att du behöver 3st SSOer)
Frågan är vad installatören accepterar att leverera utan xtra kostnad för dig.

M mortimer skrev:
Normalt sett så underdimensionerar man VR mot installerad paneleffekt, framförallt när det är olika väderstreck. Ca 20% har jag fått berättat för mig
12kw VR med 28% underdimensionering som Logad säger är väl gränsfall.
Beror ju på ad de har i lager också.
Har de en vettig 12a i lager med 3st oberoende MPPT ingångar så hade jag tagit den. Såvitt jag vet så är det bara Kostal Plenticore (tror dock deras är på max 10kw) och Ferroamp (de har 14kw men något dyrare samt att du behöver 3st SSOer)
Frågan är vad installatören accepterar att leverera utan xtra kostnad för dig.
Rent krasst så kan jag känna att de får lösa detta och stå för merkostnaden. Har man inte gjort ett bra jobb från början så kostar det att rätta till… och alla timmar jag lagt på att undersöka och ens försöka förstå. Vad är SSO:er?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.