Hoppas att ni tog höjd för detta i köpet när ni redan visste att manschetten var felaktig. Spontant känns det inte som ett bra bygge. Och varför skulle man ha dubbla tätskikt? Något känns konstigt.

Gissningsvis har de slarvat med tätskiktet så det inte trycktes in i vinkeln mellan vägg och golv, så att det blev som en hängmatta. Därför har din fog lossat. Då det är mot platta skulle jag tryckt i ny silikon och hållit tummarna, för uppenbarligen har det hållit tätt i tjugo år och då håller det nog tätt ett tag till.

• Gilla
Torborian
  • Laddar…
7ender
För 20 år sen var ju rollade tätskikt fortfarande standard. Jag gjorde våtrum då och i systemet jag använde (tror det var Bostik) förstärkte man med (blå) folieremsor i vägg-/golvvinkeln. Antar för att förstärka upptagning av rörelser mellan olika material och ha nåt att kladda gummi på om väggipset inte satt dikt mot golvet; för att ha nåt att kladda gummi på.

Om det är en sån remsa som lossnat hos dig så kan det ju vara obra. Att du ser samma material under det som lossnat kan ju vara en omlottskarv.

• Gilla
Torborian
  • Laddar…
T Torborian skrev:
Men synligt och synligt, det faller ju säkert inom vår undersökningsplikt. Även om man kanske inte pillar bort allt silikonfog för att undersöka underlaget det första man gör. Hur som, tråden handlar om tätskitet och dess fortsatta funktion och inte försäkringspengar :)
Eftersom ni fick peta bort silikonfogen för att upptäcka det var det inte inom undersökningpslikten, man får inte göra åverkan.

• Gilla
Torborian och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ställt in en duschkabin, om renovering inte är aktuell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.