Är min spännrulle på Cylinda TK 40 slut?

192 läst  6 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har en Cylinda TK 40 torktumlare som har börjat gnissla. Byte rem men gnisslet kvarstår. Det jag snabbt kunde konstatera efter bytet är att remmen slits ganska mycket på kanten.

Orsak? Är spännrullen slut? Ska lagret i spännrullen sitta fast eller ska det sitta lite löst? I min rulle sitter det löst vilket jag tycker verkar konstigt. Tyvärr är en rulle med arm ganska dyr vilket gör det tveksamt om det är lönt att byta.

Hoppas på något klokt svar.

>thomas

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Eftersom remmen slits i ytterkant , går något snett så det sliter , är rullen glapp , går det att vicka på den så är den slut , en ny kostar inte så mycket , en 200 hundring med frakt

thomis gillar
  3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 10
    Definitivt värt att byta
    Gnisslet år du nog leta någon annanstans efter

thomis gillar
  4. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Det är alltid lika imponerande med att det finns människor som ni som investerar tid i att hjälpa andra!

Limmad igår ihop lagret med rullen med hjälp av lite långsamt härdande epoxi. Det var ganska tydligt att rullen inte gav rätt stöd inte minst med tanke på allt gummi som låg runt motor och rullen.

Jag misstänker att du kan ha rätt electroluxaren att ljudet kommer från ett stödhjul eller annat. Jag får återkomma om det.

Om min limning nu inte fungerar. Vart hittar man ett hjul till vettigt pris? Jag har endast lyckats hitta ett hjul på någon mindre kvalitativ sida på nätet som jag gärna undviker. Reservex.se har hjul plus axel men kanske lite mycket att investera 1200kr för en så pass gammal maskin.

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 10
    som du ser har de bytt ut hjulet mot ett utan kanter
    även spännarmen kan slitas inte minst i glidlagret till motorn
    jag tror att på lång sikt är byte av komplett spännare att föredra

detta är ju en synnerligen robust maskin och kan vara väl värda pengar

men leta efter gnisslet först det kan nämligen komma från motorns axel
    och då blir det helt andra pengar...

6. T
    Medlem Nivå 1
    Jag såg att det var ett annat hjul på spängskissen/maskinen mot tillgängliga reserdelar. Blev lite osäker i om med det.

Jag får prova det limmade hjulet för att se om jag därefter kan lokalisera ljudet. Därefter beslut om nytt hjul och axel. Men 1200:- för ett nylonhjul, lager och en mindre arm är skrattretande. Missförstå mig inte, jag förstår att det kostar att hålla i reservdelar, men 1200:-?

7. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag ska leta upp där jag hittade hjul för ca 200 med frakt och återkommer

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: