Byggahus.se
Hej!

Bor i en fastighet från 1960 som jag i nuläget renoverar för fullt. Att renovera badrummet var det första jag gjorde, och vid det skedet var jag för okunnig inom området för att installera en frånluftsfläkt i samma veva som elen drogs. Men men, man lär sig så länge man lever.

Det finns en tilluftskanal som är väldigt aktiv när det brinner i den öppna spisen, vilket betyder att det ventilationsröret är anslutet med murstocken på något sätt. Min frånluftsfläkt är monterad över denna, vilket betyder att den suger ut luften där den friska luften också kommer in.

Är detta helt åt pipan? Är det en rejäl tabbe eller är det inga konstigheter?

En annan sak är att när jag har badrumsdörren stängd, så känner jag mellan dörrkarm och platta hur det drar i väggen. Jag har inte monterat foder och salning ännu vilket betyder att jag kan se in i träkonstruktionen mellan plattan och dörren. Jag har tänkt på att det blåser där när fläkten är igång och dörren är stängd, men när badrumsdörren är öppen drar det ingenting i väggen.

Har frågat kunniga i området men ingen har haft något vettigt svar så jag testar här!

K
Svårt att förstå vad du menar men du ska ha frånluft i kök, badrum, tvättstuga. Du ska inte få tilluft via murstock (det är frånluft). Det ska vara en glipa under badrumsdörren så luft kommer in och åker ut via frånluftdon.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P partysvensken skrev:
Det finns en tilluftskanal som är väldigt aktiv när det brinner i den öppna spisen
En öppen spis med en brasa kräver mycket tilluft i huset och om det inte finns det normalt så får man öppna ett fönster i ett annat rum än där den öppna spisen är. Detta för att säkerställa att det inte sugs in luft genom någon frånluftskanal. Om nu det är vad som händer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P partysvensken skrev:
Hej!

Bor i en fastighet från 1960 som jag i nuläget renoverar för fullt. Att renovera badrummet var det första jag gjorde, och vid det skedet var jag för okunnig inom området för att installera en frånluftsfläkt i samma veva som elen drogs. Men men, man lär sig så länge man lever.

Det finns en tilluftskanal som är väldigt aktiv när det brinner i den öppna spisen, vilket betyder att det ventilationsröret är anslutet med murstocken på något sätt. Min frånluftsfläkt är monterad över denna, vilket betyder att den suger ut luften där den friska luften också kommer in.

Är detta helt åt pipan? Är det en rejäl tabbe eller är det inga konstigheter?

En annan sak är att när jag har badrumsdörren stängd, så känner jag mellan dörrkarm och platta hur det drar i väggen. Jag har inte monterat foder och salning ännu vilket betyder att jag kan se in i träkonstruktionen mellan plattan och dörren. Jag har tänkt på att det blåser där när fläkten är igång och dörren är stängd, men när badrumsdörren är öppen drar det ingenting i väggen.

Har frågat kunniga i området men ingen har haft något vettigt svar så jag testar här!
Hur har du med tilluftsventiler i rummet där du eldar? Hur är det med tilluft i andra rum?
Precis som ovan skriver ska de ventiler som finns i murstocken vara frånluft, alltså måste luften tas in från andra ventiler. Luften bör även kunna ta sig in badrummet vi speciell dörrkarm eller ventilationshål i dörren från andra rum.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Svårt att förstå vad du menar men du ska ha frånluft i kök, badrum, tvättstuga. Du ska inte få tilluft via murstock (det är frånluft). Det ska vara en glipa under badrumsdörren så luft kommer in och åker ut via frånluftdon.
Alltså såhär: Det finns en ventil i badrum, wc och i ett badrum. När jag eldar i stocken blåser det rejält i dessa rör.

Min fråga lyder: Är det dåligt att ha paxfläkten monterad i i badrummet där det är en ventil som går in i murstocken?

Det jag behöver veta. Sen sätta in extra tilluft i badrummet är solklart.

BirgitS
P partysvensken skrev:
Det finns en ventil i badrum, wc och i ett badrum. När jag eldar i stocken blåser det rejält i dessa rör.
Om luft kommer in i dessa rör har du för lite tilluft i huset, du måste öppna ett fönster innan du tänder brasan.
De rören ska bara vara frånluft.
P partysvensken skrev:
Är det dåligt att ha paxfläkten monterad i i badrummet där det är en ventil som går in i murstocken?
Nej
P partysvensken skrev:
Sen sätta in extra tilluft i badrummet är solklart.
Absolut ingen tilluftsventil i badrum. Pax-fläkten ska blåsa ut luft som kommer från sovrum och vardagsrum.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P partysvensken skrev:
Alltså såhär: Det finns en ventil i badrum, wc och i ett badrum. När jag eldar i stocken blåser det rejält i dessa rör.

Min fråga lyder: Är det dåligt att ha paxfläkten monterad i i badrummet där det är en ventil som går in i murstocken?

Det jag behöver veta. Sen sätta in extra tilluft i badrummet är solklart.
Om murstocken är i bra skick så gör det inget.
Men du ska inte sätta tilluft i badrummet, det ska bara vara tilluft i sovrum, v-rum. Luften ska gå från dessa rum och ut våtutrymmen.
Endast frånluft i våtutrymmen och kök. I ditt hus som bygger på självdrag så är alla ventiler i badrummen antagligen kopplade till murstocken och ska fungera som frånluft.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om murstocken är i bra skick så gör det inget.
Men du ska inte sätta tilluft i badrummet, det ska bara vara tilluft i sovrum, v-rum. Luften ska gå från dessa rum och ut våtutrymmen.
Endast frånluft i våtutrymmen och kök. I ditt hus som bygger på självdrag så är alla ventiler i badrummen antagligen kopplade till murstocken och ska fungera som frånluft.
Absolut. Tack, då vet jag. Jag ville bara ha koll på hur det är med frånluft iom att det blåser. Väntar på lite mer vår sedan ska ventilationen i övriga huset förbättras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.