Byggahus.se

Är man lurad eller?

1. M
    Medlem · Nivå 5
    Ifrågasätt restiden, ett seriöst företag skall kunna förklara tiden.

Serviceteknikern kanske utgår från sitt hem, och i sitt avtal får restid så fort han kliver utanför dörren. Den tiden skall du naturligtvis inte betala för utan rimligen restid från företagets lokal till dig tur och retur.
    Så där kan det har blivit fel.

Att han har hämtat reservdelen borde återspeglas i milkostnaden också, så det borde man kunna utesluta.

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Ser inget konstigt, teknikern har valt att övernatta då han har rätt till det då han är nog långt från hemmet. Konstiga är dock att dom inte fakturerat hotellkostnaden.

Men han var nog snäll och körde hem på normaltid för att spara in hotellkostnaden och tog inte övertid för det.
    Brukar faktiskt göra så själv ibland, blir billigare för kunden

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Vad menar du nu?

Traktamente i sverige ligger inte på 670kr. Så han tog betalt för sin övernattning! Om inget är avtalat om boende så är det hans problem!

4. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Enklast är väl att ringa firman och fråga vad den posten avser?

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Nä men det är väll fritt fram för firman att ta vad dom vill för övernattning/traktamente

6. F
    Medlem · Nivå 9
    Många har kollektivavtal som ger högre traktamente (t.ex. där jag arbetar) , då får man dra av den skattefria delen (240kr heldag med övernattning)och resten betalas ut som lön och beskattas. Det troliga i ditt fall är att den anställde även får s.k. nattraktamente 120kr skattefritt om man ordnar eget boende. Finns även här högre belopp där en del beskattas.

En gissning är väl att teknikern åkte hem ändå och tog ut trakt. Det fuskas mycket med detta .

Du kanske skall vara glad att det inte kom en hotelfaktura a' 1500kr.

Restid brukar i regel räkna på snittfart 70km/h, är väl en branschpraxis.

7. T
    Medlem Nivå 4
    Lite fundersam är man ju på hur det fungerar
    Blev erbjuden kranbilskörning åt Beijer.....
    Dom betalar kr670:- + moms för kranbil med chaufför.... och då kostar kranbilen kring 2miljoner + moms att köpa, så ser man hantverkare här på forumet som gnäller om att dom inte kan ta kr1.000:-/timmen eller mer.....
    Och att materialet ska debiteras efter nån ”hittepåprislista” från Ahlsell.

Kan dom bara förklara övernattningsposten är ju inte resten orimligt även om det är dyrt.

8. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Där har du tyvärr fel, du vill inte betala resa från Göteborg där mitt företag ligger, när jag kommer från Stockholm (ponera att du bor i Västerås)
    Du får betala från min ytterdörr, det är där jag är anställd, och jag åker från den 7.00 då min arbetstid börjar, för jag får inte för skatteverket åka med firmabilen utanför arbetstid. Jobbar jag längre än till 16.00 måste jag redovisa det som jobb och ta betalt ända tillbaka till min ytterdörr.

9. F
    Medlem · Nivå 9
    Det finns tyvärr många företag som har "tyst" överenskommelse med sina anställda att man betalar ut traktamente istf högre lön, båda parter tjänar på detta. I själva verket sover då den anställde oftast hemma, men får ändå trakt som om han skulle sovit borta. Skatteverket kan idag lätt avgöra sådant misstänkt fusk genom att begära ut info om företagsmobil vart den varit / när och jämföra lönebesked.

Sen kan ju en arbetsgivare inte veta var den anställde sov privat (hemma , kompis, släkting, eller hos nån "bortamatch" ) när reseräkningen granskas för utbetalning.

Be helt enkelt om en specifikation och nämn att beloppen rimmar inte med Skatteverkets schablon och att du kanske skall rådfråga SKV om detta, då kanske det tar skruv. Fusk straffas hårt med sociala avgifter +40% straffavgift.

Är det stort företag , liten risk att det fuskas, mindre bolag större risk. Vet firmor som tipsat SKV om att de har konkurrenter som fuskar och omgående fick besök av SKV.

Inte bara trakt som det fuskas med, även skattefri bilersättning med egen bil.

Lite OT nu, sorry

10. F
    Medlem · Nivå 9
    Källa på att du inte får åka på arbete utanför arbetstid för SKV ? Gärna länk till SKV.

Sitter själv i samma sits, har aldrig varit något problem. Däremot ta bilen i privat syfte skall man undvika

11. L
    Medlem · Nivå 11
    Klart han får det, men då ska det skrivas arbetstid. Så boken stämmer eller loggen om det är elektronisk. Men att åka hem från ett jobb efter 16 och inte skriva tid blir problematiskt.

Jag har lika men skriver bok o på sätt kan jag flytta mil mellan dagar för att klara en granskning.

12. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Jag får åka med bilen när som helst, man får t.o.m göra upp till 10 resor/100 mil per år privat.
    Men jag får bara göra tjänsteresor med bilen i jobbet, inte arbetsresor.

13. F
    Medlem · Nivå 9
    Ok, då är jag med, man brukar kunna tillgodoräkna sig max typ 10 besök på tjänstestället per år, fler kan tolkas som förmån. Bästa sättet att gardera är digital körjournal via GPS.

Jag kan inte köra en meter privat pga sådan då arbetsgivare har nolltolerans.

Nog med OT nu ;)

14. M
    Medlem · Nivå 5
    Det beror ju på avtalet, jag har inte avtal med dig utan med företaget.
    Så du menar att jag kan anlita ett företag som har en anställd som bor i Kiruna och få betala för den resan.

Det är nog bara hantverkare som tar betalt för resa utan för normalarbetstid som arbetstid istället för restid som andra yrkesgrupper.
    Att du inte får använda din tjänstebil privat, har inte med saken att göra, utan det är intern restid som du debiterar företaget som i sin tur debiterar den kostnaden indirekt på andra poster.

15. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Nej, jag menar att du slipper betala resa från Göteborg där företaget ligger, utan anlitar du oss åker givetvis de som huserar närmast.
    Annars som tidigare sagt är det skatteverket man ska hoppa på och klaga. Om jag använder bilen för att göra arbetsresor som vanliga arbetare gör, måste jag betala förmånsskatt för en bil jag inte har nån nytta av privat.
    Vet en elfirma där arbetarna har förmånsbilar för att slippa det problemet, men då väljer de bilar själva, har tex dubbelhytt eller helt enkelt en kombi bil. Och de åker inte runt med ett reservdelsförråd som jag gör.